Srpski književni glasnik

Уметнички Преглед. 631

Од глумаца треба да се спомену једино Г-ђа Таборска, која није имала трансформирану улогу, и Г. Богић, који је само у моментима успео да донесе улогу у правоме тону којим је читав комад требао да се игра. Сценограф Г. Гре-

нинг дао је само добре детаље. 3 ГУСТАВ КРКЛЕП

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД.

КОНЦЕРТ Г-ЂЕ АДЕ ПОЉАКОВЕ.

Г-ђа Ада Пољакова је драмска певачица првог реда. Са ретком вокалном изразитошћу, пуном најбогатијих и најутанчанијих прелива, са изузетним бинским темпераментом, од студије и стила, Г-ђа Пољакова живи на сцени, способна да до најситнијега детаља, и у ставу, и у маски, и у гесту, и у гласовним флексијама, да свој илузији која се пред нама одиграва реалну вредност.

Али Г-ђа Пољакова је и уметница. А уметница је због тога што има културе.

Драмски музички стил је а! јтезсо. Све је у широким потезима. Композитор се не губи у ситницама, и не сме да се губи у њима, јер драматичан пулс гони напред, ка кулминацији. У драмској музици има акцената. Они бивају нарочито подвлачени од аутора. А простор између тих акцената испуњен је музиком којој је једини циљ да их припреми: живе, моћне, или у скрушеном изразу, пуне бола, смождене снаге, и резигнације без светле наде.

Драмски певач иде за тим акцентима. Он занемарује детаљ, вајајући широку линију ради снаге која има да избије у тренутку који је подвучен ради драматичног израза. Стога драмски певачи врло ретко имају опште артгстичке културе. Стога је у њих све спољашњи гест, који добије инспирисан замах само на акцентованим местима у радњи, у партитури. Осим тога, сцена и покрет на њој, она шарена лаж која дражи око и чула, све то им помаже да са што мање уметничког детаљисања изнесу акцент, и само акцент. Простор од акцента до акцента испунио је остали, другоредни апарат: сценариста са статистима, и онда, врло важан апарат, сви технички детаљи бинског опсењивања. Све то чини да су драмски певачи омиљене личности, чувени, али они су врло ретко уметници у оном најчистијем и најсложенијем смислу те речи. Они су у највише случајева „каботени“, ако имају дара ; или су безначајне јединке у целини, ако им дар недостаје.

Али велики. драмски певач је само онај који је и уметник. А уметник је само онај певач за кога нема детаља без значаја, за кога је све — сваки тон, свака мемозматичка ара-