Srpski pčelar

ту не помаже ни најбоља кошница, ни све мудровање и мајсторисање пчеларево. То стоји. Али свима ће нам бити познато и то, да се више пута пчелари у једном и истом месту дакле на једнакој паши и подједнаког броја кошница не наберу подједнако меда, те се један хвали а други тужи. Кад не пчелар чује, где два пчелара из једног и истог места овако говоре, обично ће помислити, да онај први мало лаже, или што се каже, да баш има срећу. а онај други да иема среће у пчеларењу. Задатак је овога предавања да разјасни, како то, да се на подједнакој паши један пчелар хвали а други тужи? Покушаћу да већином примерима из мојих пчеларских доживљаја и пчеларске праксе одговорим на ово питање. Ево неколико таких примера: 1. Замисшмо два пчелара. Један је приликом узимљавања својих кошница пазио да су му друштва што јача, остављ io им задоста меда и побринуо се, да му све кошнице имају младе и плодне матице, а други је узимио којекакве слабице и безматке, бринући се више како he напунити своје празне канте, него да му пчеле имају задоста меда. Је ли чудо што је онај први већ на раној прзлетњој паши набрао се лепа меда и почетком маја имао већ ројева. а онај други не само што није имао ни меда ни ројева, него су му пчеле умирале од глади, чим је за неколико дана настало хладно и кишовито време Разуме се, да се онај пчелар хвалио а овај тужио. 2. Нестало је у једном месту главне паше, рецимо липа је прецветала. За дуже време нестало је паше, али је у изгледу друга добра паша старачац. Један пчелар је своје кошнице снекулативним прихрањивањем одржао у пуној снази, а други је за време паузе своје пчеле оставио саме себи. Пошто је паша престала, престала је и матица лећи. На многима кош ницаиа, које нису прихрањиване закуцала је нужда на врата, па су пчеле легло поизбацивале, а друштва за то малаксала. Хоће ли бити чудо, што ће се онај марљиви пчелар, који је за време оскудице евоје пчеле прихрањивао, када удари паша и старачац окити стрњику, хвалити да је центама натресао меда а овај други се тужити, да нлје паша била најиздашнија. 3 ) Или, нестало је у једноме месту паше. Један је пчелар пренео своје кошнице на бољу пашу и добио меда толико, да му је био богато наплаћен труд и трошак око пренашања. Други пчелар, који има исто тако добре кошнице као и он, видео од њега па и он пренео своје кошнице на исту пашу, али за десетак дана доцније. Но у том је паша цресекла, јер познато ће бити пчеларима, да често бујна паша потраје само неколико дана. Олај, који се је пожурио са пренашањем, вратио се кући благосиљајући онога који је први рекао да „на осовини роди мед“, а онај оклевало није ни окренуо истре<саљку и доказивао је да на осовини роди јед. Его как) се

133