Srpski sion
Бр.јИК „СРПСКИ СИОН.' Стр. 475
СРПСКЕ ГИМНАЗИЈЕ У ШКОЛСКОЈ ГОДИНИ 1892/3. (Свршетак)
5. Учевна средства принављају се које купом, које ноклоном. За карловачку гимназију одређено је Физикалном кабинету као и природоппсном по 500 Фор. на понов, а новосадска набавља књиге и справе годишњим приносом срп. нрав. цркв. општине новосадске од 200 ф. и од уписнипе ученичке. Колико је нама познато, збирке ове нису потпуне, јер је врло малена свота на расиоложењу. Без ваљаних учевних средстава мора настава патити. 6. Међу важнијим паредбама и дописима налазимо у новосадском извештају, да се учење старословенског језика као засебног прсдмета обуставља а наређује, да се исти језик само као номоћно средство при изучавању српског језика има и може употребити. Даље је важап допис вис. кр. уг. министарства богочасти и јавне паставе, којим се позивају нроФесори, да учсствују о своме трошку на овогодишњем паучном путу у Грчку. Од проФесора није могао ни један ићи, јер није имао средстава али, да је од оне стипендије за проФесорске кандидате, која се већ дуже времена никоме не даје, устунл.еп бар један део на овај научни пут, могао би и који српски филолог раширити умни видокруг свој. Два карловачка нроФесора послана су била па изложбу учила у Загреб — но не знамо, да ли о своме трошку, као што се новосадски нозивали па пут у Грчку! Није ретко, да Јвласти дају доиуст про®есорима и трошак те их изашиљу на усавршавање у струци и у мстодици и дидактици, али код нас то нијс никад било, као да су српски нроФесори најсавршенији, као да њима не треба стручног и педагошког усавршења! У карловачком програму имамо више доииса, који су са школске и иедагошке стране важни. Особито напомињемо, како јако одударају захтеви за писмепе исиите зрелости у Хрватској од оних у Угарској: ако у Угарској кандидат добијс недовољну оцену само из матерњег језика или из латинског и још једног предмета, не нушта се на усмени иснит; у Хрватској нак кандидат не долази тек онда на овај испит, ако има недовољно из матерњег језика и још из три предмета. Ово је грдна разлика. Од особите је дисциплипарне вредности, што хрватска влада наређује, да гимназијалци морају увек бити нод
надзором, и пре наставе и за време одмора; што се имају ономенице шиљати родитељима оних ученика, којих напрсдак није довољан; — кад би се овога свуда про®есори држали, не би се догађали ученички изгреди пре школе и за време одмора. — Хрватска влада углављује систематско наплаћивање писаца научних књига, које се издају накладом кр. земаљске владе с тога ће свагда и имати ваљаних школских књига, а у нас нема ни издавача а о награди и наплати ни речи, ни спомена! Још да пије пожртвовања у наших нроФесора, никад не бисмо ни имали српских књига, ма да се одређује нека сума и на то у Саборском Одбору! У новосадској гимназији има већ три године гимназиског лекара, који ученичке стапове обилази, ученике лечи, лекарске им сведоџбе издаје и иредавања из хигијене држи; ове пак године наименован је гимназиски лекар и у карловачкој гимназији. 7. У обе гимназије имаде ученика, који уживају стипендије, помоћи, „благодјејаније". Новосадска гимназија ириређује сваке године беседу о св. Сави, од које чист приход употребљава за издржавање сиромашних ученика; ове су беседе тако на гласу, да их иоходи многи свет из места и околине те доносе сада веи редовно на 2000 Фор. чистога прихода, од којега се издавало по 8 и 10 Фор. месечне помоћи добрим ученицима а од сада ће се четрнаесторици издавати по 10 ®ор.; остатак се оставља на приплод. Имање овога Фонда износи сада 6611 ф . 96 н. и поред племените цели о помоћи ученичкој још је у последње време баш трошком овога Фонда издано више књига за гимназије и за средње школе у опште. За новосадску гимназију везапа је и стииендиска заклада „ Атанасеум " са осам питомачких места, а за карловачку „благодјејаније" , у коме су 46 ученика ове године уживали бесплатну храну; уз то се и у Карловцих приређују беседе у корист сиромашним ученицима, и овај фонд износи тамо 1605 ф . 09 н. Кад се срачуна номоћ у новцу на обо гимназије, износи опа преко дванаест хиљада Форината без других милодара од дарежљивих људи. 8. У летонису обе гимназије чине сс дос/гојни сцомени најновијим добротворима пшна-