Srpski sion

Стр. 470.

„СРПСКИ СИОН. и

Б р . 29.

на кр. Повереника у саборској седници од 5. (17.) о. г. Сви предмети за саборску расправу, који су овом одбору преддежалн, могу се поделити на две врсте 1.) на предмете административне и 2.) на предмете законодавне. Овај одбор држи, да сабор овај пре свега ваља да расправи предмете административне зато, јер су ти тако важни и прешни, да не само не трпе никакв,а одлагања, него је шта више не сумњиво да би одлагање решења тих предмета од штетних и убитачних последица било по нашу народно-црквену автономију и њене животне интересе, те с тога предлаже, да се пре законодавног рада, ти предмети узму у расправу. Нарочито сматра овај одбор, дајеизбор саборског одбора један од најпречих такових послова и зато предлаже да се исти стави на прво место. По §. 21. саборског устројства овлаштење саборског одбора траје само за време саборских перијода и тек изузетно само донде, док се избором других чланова не замени: пошто је пак већ давно истекла саборска перијода ономе сабору, који је још год. 1890. досадашњи саборски одбор изабрао, то је овом сабору прва и најпреча дужност, да избором нових чланова заменп тај саборски одбор, те да тако поетављањем свога новог врховног управног органа одмах у почетку саборисања свога доЗ^е у положај, да с истим својим врховним управним органом долази у потребни додир. Сем тога сматрамо за дужност своју још нарочито образложити за што преддажемо да се на друго место дневнога реда стави извештај саборског одбора о раду му. Српски народно-црквени сабор као врховни контролни орган целе наше народно-црквене автономне управе, мора према установи § 24. саборског устројства сматрати за једну од најпречих својих дужности, да развиди и просуди цело управно деловање саборског одбора за време минуде перијоде, као и управу народно-црквених фондова, заклада и добара, па пошто то не само од године 1890. од кад је овај последњн саборски одбор

изабрат, него још све од године 1879. никада није учињено, то би било од велике штете по цео наш народно-црквени автономни живот кад би се расправљање тога извештаја и сада, овом приликом, пропустило шш одложидо. На трећем месту предлаже овај одбор да се стави на дневни ред преддог школског савета ради одобрења субвенције од 10 000 фор. за покриће минимума учитељске плате зато, што прети опасност да се до 60 српских народних вероисповедних школа затворе, а сабор је дужан томе свим могућим средствима на пут стати и те српске вероисповедне школе по сваку цену одржати. После тога предлаже овај одбор, да се на дневни ред ставе они разни извештаји из којих види, да су учињене грдне повреде наше народно-црквене автономије. Сабор би се овај огрешио о своју најсветију дужност и о свој задатак, који му је нарочито у §. 18. тачка 1., саборског устројства прописана, кад не би одмах у првом реду постарао се, да тим повредама наше народно-црквене автономије што бржа и што поузданија лека потражи. Остале предмете административне природе поре^ао је овај одбор према важности њиховој оним редом, који ће имати част мало ниже предложити; а затим је предложио на дневни ред предмете законодавне природе и то: 1.) предлог саборског одбора за народно - црквени устав, односно пнтање о коначном уређењу устројства наше народно-црквене автономије, 2.) уредбу о дотацији парохијског свештенства, епископа и митрополита патрнјарха и 3.) школску уредбу. Има још многих и разноврсних предмета закоиодавне природе, које би ваљало овај сабор да расправи, али пошто исти још нису славноме сабору поднесени, нити овоме одбору предложени, то ће се о стављању истих на дневни ред саборске расираве моћи тек доцније преддог поднети. Према свему овде иаведеном слободан је овај одбор славном Сабору предложитн. да у погледу одређења дневног реда ову одлуку донесе