Srpski sion

број 10.

„СРПСКИ СИОН"

С тр . 155.

јер о Јакову АлФејеву и о личностима, које се с њиме спомиљу, Јуди и Јосији, иредан.е готово ништа не спомиље. При томе је још пепоњагно, веле они, којим се начином Јаков „брат Господњи", пошто није био у броју дваваесторице апостола, могао тако узвисити после Господњег уз несења на небо и ностати главом опћине Јесусалимске, матере свију цркава. Све нам то налаже, веле они, да примимо тумачење, да су Јаков АлФејев и Јаков „брат Господњи" једно те исто лице. Као што они ничим не могу доказати, да је Марија Клеопова једно те исто лице са Маријом, матером Јаковљевом и Јосијином, тако је исто тешко сагласиги се с тим, да су апостол Јаков АлФејев, Симон Зилот и Јуда, очевидно син а не брат Јаковљев, који се налазе у броју дванаесторице, били међу собом браћа. Осим тога ев. Јеванђеље по Јоваау (17, 5.) јасно нам говори, да „браћа Христова" скоро све до смрти И. Христа још нису веровали у њега као у Месију, а тако исто, да су се и после узнесења Господњег јасно разликовали од апостола (Дела Ап. 1, 14.) * Већ из овога се јасно види, да таково тумачење нема смисла, па ипак ћемо настојати, да још јаче оборимо ту ипотезу западних тумача. Ми смо већ видели, да се у Јеванђељу Јованову говори, да „браћа Христова" дуго нису веровала у Њега (7, 5.), па како онда може бити Јаков „брат Господљи" једно исто лице с апостолом Јаковом АлФејевим, који је као аностол у Н>ега веровао. То исто видимо и код других Јеванђелиста. Тако из св. Јеванђеља по Марку (3, 31 — 35.) излази, да се „браћа Христова" нису прикључила присгалицама Христовим, а још мање, да су припадала кругу Његових аностола. То исто се види и из Матеја (Мат. 12, 46—50.), шта више они се од апостола разликују (Мат. 28, 7—10.). У Делима Апостолским (1, 13-14.) говори се: „ И кад уђоше, потеше се у собу где стајаху Петар и Јаков, и Јоваи и Ан■ дрија. Филии и Тома, Вартоломије и Ма* Упор. А НваловЂ: Обозр1;ше поолана! апостолскихг стр. 8.

теј, Јаков Алфеџв и Симон Зилот и Јуда Јаковљев. Ови сви једнодушно бежу једнако на молитви и у мољењу са женама, и с Маријом, матером Исусовом и браИом Њгговом ." Зар не може свако одавде јасно увпдети, да се „браћа Христова" не само битно разликују од апостола, но да је и Јаков АлФејев саевим заеебна личност, коју нико не сме бркати са личношћу истоименог „брата Хриетовог". Та бар ово је место Св. Писма сасвим јасно и ту не може бити разлике у тумачељу! Апостол Павао их такођер броји осим апостола и разликује их од њих (I. Кор. 9, 5.). То уверење о разлици ове „браће Христове" од оеталих апостола одржава се у цркви још од ирвих времена. Тако већ Хегезип вели о Јакову: „бкхбе^гтш бг т гр кл '&кгр[т ргта тму алоатбХсоу 6 аЗгАс рос, тоО тр''оо 'ЈахсојЗос; о буојлааЗ-г!^ бтс о теаутму б[хакос, (Јевсевије: цркв. ист. 3, 32.)."* У апостолским установама такођер налазимо нотврде, којима се нотврђује различност „браће Христове" од апостола. Тако н. пр. у књизи VI. глави 12. стоји измећу осталог и ово: „ „Тапс р1асш1 поћ18 аро81о Н з , е(, ерјзсоро Јасоћо, е! зепЈогЉиз сит отт еес1езја. а ** Или на другом месту се набрајају „дш ргаес!1сапп1 саШоПсат с1ос1|1пат. е1 диае зт1 Шогит ргаесер1а," те се ту поред дванаесторице набраја још и Јаков и Павао. То место гласи: „... т ипит сопдге§а11 поз, Ре(:шз е! АпсЈгеаз, Јасоћиз е! Јоаппез, 2аћес1ае1 РћШрриз е! ВагШо1отаеиз, Тћотаз е! МаИћаиз, Јасођиз А1рћае% е1 ћећћаеиз со§потеп1о Тћас1аеиз, ас 81тот Сћапапаес1из е! МаИћЈаз 1осо Јисћае апитега!из иоћјзсит; ћет ЈасоШз (га1ег ВотГт, ергзсориз Шего8о1утИапиз, пес поп Раи1из ^епћит с1ос!ог, уаз е1есћо1Пз (Нћ. VI. сар. 14.)"*** Из свега овога, што смо досада навели, * „Црквом пак управљаше посде апост«ла брат Господњи Јаков, назван од свију праведни." ** Тада се свиди нама апостолима и епископу Јакову и старешинама са читавом црквом." *** „... ми скуиљени заједно: Петар и Андрија, Јаков и Јован, сннови Заведејеви, Филип и Вартоломеј, Тома и Матеј, Јаков Алфејев , Левија прозван Тадеј и и Симон Кананејац и Матија, који нам је прибројан место Јуде ; затим Јаков брат Госиодњи, еаиско с јерусалимски и Павао учигељ народа и сасуд азабрани,"