Srpski sion
бр . 43.
.ПРПСКИ СИОН. 4
ревности законској гопио цркву Божју (Филии. 3 ; 6) и по правди законској без мане био, отворено исповеда својим „светим" Филипљанима, да сада држи све оно, шшо му беше добишак на штеху ирема иреважноме иознању Хрисша Исуса Госиода свог, ради којега је све наиустио и све држи за трице (оумраЛсс), само да Христа доби]е (Фил. 3, 6 — 9). Па и патријарх Аврам, отац и узор праведника, није могао добити оправдање делима закона, уер ако се он делима оиравдао има хвалу, али не у Бога (Рим. 4, 2). То је дакле основпа мисао, која се провлачи кроз све учење Павлово и која је наперена противу његових противника јудаиста. Она се да свести на ову реченицу: „'Е^ ерут уојхои об оглулшогргхт,'. ттааа аар^ еуштиоу оситои (0еоб) (Рим. 8, 25). (Наставиће се)
0 тајни причешћа и о свршавању Литургије. Превео: Григорије А. Николић, парох Иришки. (Наставак) Одсек Ш. 0 месту и времену свршавања литургије и о другим најглавнијим предметима, на које свештеници треба да обра^ају особиту пажњу ради ваљанога њенога свршавања. Из 0 \ ј " ч и т. И3 к *к с т I А. 0 храмовима у оиште, сталнима и шкретнима. Еакви треба да су антиминси у храму ради свршавања литургије, и о антиминсној губи. 0 иокривачима престола. 0 свештеним сасудима, иреко иотребнима ради свршавања литургије, као на пример: чаши, дискосу, звездици и о ваздусима ради иокривања св. дарова, такађе о коилу, ложици и губи. 0 кадионици и благосиљању исте. 0 свештеним одеждама, у којима свештеници и 'ђакони треба да свргиавају литургију. Јесу ли дужни свештеиици обавезно, награђени надбедречицима, или камилавкама и т. слич. употребљавати их сваки иут ири свршавању сваке литургије? 0 служебнику и о томе, може ли када свештеник свршити литургију без те књиге? 0 свеЛама, иреко иотребнима ири свршавању литургије. 0 иослужитељими, који иослужују у олтару ири свршавању службе. 0 тако званом оскврњењу цркве. Како треба да иостуиа свештеник, ако би црква била када оскврњена којим год начином ире или иосле
великога входа ? 0 црквама, оскврњенима нри нападају јеретика, незнабожаца и т. сл. §. 30. Тајна Езхаристије, као свршавање безкрвне жртве тела и крви Господње, ни под којим условом не може бпти свршена друкчије но само у храму, оевећеном надлежним и законитим начином, т. ј. или самим ецархијалним Архијерејем. или по његовом благослову лицем, од љега опуномећеним, и под тешким грехом ни у каквом другом месту код нас не може бити свршена (Упореди Катих. о тајни причешћа). Изузетак од тога чине само покретни храмови, који ради свршавања литургије могу бити устројени и у појединим домовима, но и овде постављање иконостаса с покретним престолом и св. антимисом даје самим тим домовима карактер храмова, и бар у све време свршавања у њима литургије обраћа их у такве исте цркве, као и сталне храмове Божје (Упор. VI. Васељ. саб. пр. 31, Лаод. пр. 58). §. 31. Уједно с тим таку исту преко потребну иринадлежност ради свршавања литургије састављају код нас у садање време св. антиминси. Јер, ма да се по древном уставу и допушта свршавати литургију на престолу, освећеном од архијереја, без свакога антиминса (срав. у нашим и грчким Требнипима чен великога или архијерејскога освећења храма), но од времена московскога сабора, који је држан за доба патријарха Јоакима 1675. године,заповеђено је код нас полагати антиминсе и на престолима освећеним самим архијерејем „рад,и несумњивосги и видљиве доставерности о освећењу храма". Само је тада одређено било, да у оним црквама, које освећују архијереји, могуће је полагати св. антиминсе без моштију еветих, пошто се при архијерејском освећењу храма св. мошти полажу архијерејем под самим престолом. У осталом и то правило у еадање време нигде се готово не испуњава, и без антиминса код нас у опште никаца не бива литургија како у црквама, које су освећене од архијереја, тако исто и освећенима од простих свештеника (Упор. Исторпч. догматич. и таинств. измснете на литург. Москва 1856. г. стр. 97, 98). Осим тога у антиминч обично ставља се губа, која се употребљава ради отирања дискоса после причешћа. Губа та назива се антимиснољ, или губа илитона, пошто се она заједно с антиминсом умотава у илитон. (Учит.