Srpski sion

Б р. 1.

СРПСКИ СИОН

Стр 11.

дине наше, те дивљамо, тле нам под ногама тоне, и нас нестаје. Старање за већи и бољи подмладак и по телу и по души треба да се протеже раније, него су деца на свет дошла, па чак раније, него се и женидба склопила. Коме је стало до тога да му пород здрав буде, ваља пре свега сам да је потпуно здрав, пошто се како добро тако и зло од родитеља лако .наслеђује. Зато ни мушко ни женско, ако је болесно, нека не ступа у брак, док се прво са свим не излечи. Али за снажан пород није ни то доста. За то се тражи да и родитељи јаки буду. Стога навластито будуће мајке, ако хоће да рађају по избор јунаке и да уживају у снази и лепоти своје деце, нека се иаште да се добро развију и очврсну, јер оне су од Бога одређена да новом створу Божјем даду живота од свога живота. Велика је погрешка у том погледу што се нагае девојке слабо хране, мало раде, и завлаче се лети зими по мемлавим одајама грбећи се над каквим ручеим радом. место да се што више развијају и јачају у кући и пољу. Уз то долази код многих још и стезање тела, које не можемо довољно осудити. и које је за развијено и очврснуто тело по све излишна работа. Мушка пак омладина подрива своју снагу неуздржљивошћу од пића, пушења и других шкодљивих забава и уживања, од којих старешине треба да их вредно одвикавају. Нарочито жестока пића јесу узроком кржљавога и слабоумнога потомства. Уз то наглашавам да женскадија пази на себе особито у доба девовања да се не упропасти код игре и по сватови, а мушки нека су пажљиви за време солдачије, да не однесу оданде свакојаких махна и болести, које ће им кућу отровати. Осим свега тога напомињем вам да су учевни људи, а и Црква наша пронашли да се у сродству не треба узамати, јер таки брак даје слаботиње и наказе. Но да би деца, када већ на свет дођу, била ваљано негована и васпитавана, ваља де се жених и невеста за брак спреме не само телесно, него и ду-

шевно. Будући родитељи ваља пре ступања у брак да засведоче да су умно зрели и отр^сени, да су уредно свршили школу, да су упућени у главне истине хришћанске науке, и да су ваљани и вредни. Предбрачни испит треба да се код нас по савести свршава, и да се за њ младеж на недељним састанцима уредно и из далека приуготовљава. Ко на том испиту не задовољи, Црква му брак не би смела благословити. За неколико дивљих бракова, који би можда отуда поникли, и које сада закон тптити, имала би Црква накнаде у стотинама других честитих бракова. Грађански брак може више да нашкоди, ако због њега ослабе свесни пигледи код склапања брака, те се брак понизи до обичне заједнице, која се ласно еклапа, ласно и раскида, али породицу са свим уништава. Са жалошћу гледамо да домовина тражи себи приплотка од грађанскога брака. Црква у таквом породу нема ни најмање вере. Само брак по црквеној уредби може Цркву и државу осигурати, да ће узданица њихова добити не само здравље и снагу, него и ваљану родитељску школу, која одређујс сав живот потоњи. Узми се даклем на ум, омладино, када примаш на се поред брачних и родитељске дужности! Да ли си спремна нарочито да будегп први учитељ дечји и тумач воље Божје; да им први загучеш име Божје и Богомајке. и у нејаку душу њихову само чисту храну уливаш ? Не ће ли ти освећени анђелци, чим разумом погледају, видети на теби само ружне слике, од којих ће светињу изгубити? Не ће ли ухо њихово, чим стане разбирати речи, слушати од тебе само беспутне и дивље разговоре? Не ће ли, чим отворе душу своју, примати од околине само отров, од чега ће већ у пупољку свенути ? Ове погодбе за ваљан пород, које треба пре брака испунити, тако су важне, да често од њих зависи потоња судбина подмлатка. Али мимо тих погодаба старање за ваљан подмладак ваља да се наставља и када се у женидбу ступи. Још пре рођења дететова, мора се пре свега настојавати да тај племенити род