Srpski tehnički list — dodatak
ГОДИНА ХШ.
Рад УДРУЖЕЊА
ЈЕДАН ПРИЛОГ У КОРИСТ ПОДИЗАЊА КАМЕНИХ МОСТОВА У СРБИЈИ.
ЧИТАНО НА МЕСНОМ СКУПУ УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖ, И АРХИТЕКТА ФЕБРУАРА 1902. ГОД. У БЕОГРАДУ.
Господо,
У ред осталих важних питања покренутих у овој години од стране нашег уваженог пот“ председника Господина Николе Стаменковића проф. Вел. Школе, на месним скуповима Удружења, долази и питање о грађењу камених мостова.
Ради узајамног упознавања са овим питањем, без сумње је најприродније изнети узроке, који нам у даном случају, с обзиром на све околности условљавају ову или ону врсту мостовске конструкције, што у овом реферату и износимо.
Избор система конструкције п врсте градива за железничке ш друмске мостове с нарочитим обзиром на њину трајност и коштање.
Избор система конструкције за премошћавање у опште зависи од више узрока, од којих да наведемо следеће:
1) Систем конструкције зависан је од врсте саобраћаја, који може бити железнички, обични колски или само пешачки.
2) Од каквоће и састава терена у проФилу на коме се мост подиже.
3) Од положаја и облика профила с обзиром на стање воде, дате нивелете, ширине профила и слободног простора потребног за вршење саобраћаја на мосту и испод њега.
4) Од услова да ли ће се мосту с об- |
зиром на његову околину дати у већој или мањој мери монументални карактер. 5) Од својства и каквоће материјала, који
ће се употребити као градиво, и на послетку.
као најважније,
6) Од економских обзира.
У колико наведени узроци 1), 2), З)и 4) утичу на избор конструкције поменућемо у кратко, пошто су они мање важни.
Тако на пример железнички саобраћај
с малим изузетком искључује висеће кон-
струкције као недовољно круте, бар се до
Бено је извођење сводова малих дименсија,
сада такве нису у оном степену рационалне | знатних распона а при том сразмерно јевтино.
показале, као што су обични гредни и лучни |
мостови, на против тај се систем конструкције често употребљује, нарочито као укрућени ланчани мостови знатних распона за обични улични саобраћај.
Каквоћа земљишта у профилу, где-се мост |
СТРАНА 33
подиже нарочито је важна за премошћавање усека и дубоких долина; ако је земљиште стеновито или по све чврсто, тад се саме по себи намећу лучне конструкције било од камена или од гвожђа, односно подупирала за дрвене мостове.
_ Код таквих конструкција обале могу, нарочито ако су стеновите, згодно послужити као природни борци о које луке или коснике одупиремо. У случају друмског моста могуће су у таквим приликама и висеће конструкције, код којих се крајеви ланца у стену укотве.
Ако је профил за премошћавање такав, да је висина између велике воде и дате ни велете за мост на реци а с обзиром на пролаз клада односно лађа доста скучен, или да је висина између нивелете пута и железнице веома ограничена, тад се прибегава обичним гредним мостовима са правим доњим појасом, односно висећим конструкцијама за друмски — улични саобраћај.
Кад је мост у вароши или каквом угледном месту, потребко је да добије монументалнији карактер за што је најподеснији камена конструкција, ако су само други услови за њу ПОВОЉНИ.
Далеко је важнији утицај на избор конструкције материјал, који за грађење према месним приликама на расположењу стоји. Јасно је, да се са материјалом који подноси притиске и затезања, као што су топљено-ковно гвожђе, челик и дрво, лакше постизавају постављени захтеви о избору конструкције, но што је то случај са материјалом који подноси само притиске, на пример ливено гвожђе, цементни бетон, природни и вештачки камен. Обично дакле избор конструкције стоји у најтешњој вези са избором самог материјала.
Са напретком технике, знатно су укло-
' њене мане бетонских конструкција неподес-
них за пријем затежућих сила конбинацијом бетона са гвожђем, у коме се последње изврсно конзервише; тим начином оспособљавају се бетонске конструкције, да поред при“ тискујућих, могу примити и затежуће силе у
великој мери. Оваком комбинацијом омогу-
Исто тако праве се из гвожђа са бетоном — армирани бетон и праве греде доста великих распона и знатне моћи ношења. Овака греда примењена је у најновије доба на каменом Луксенбуршком мосту. Распон лукова
овог моста од којих има два по све независна