Srpski tehnički list — dodatak

„СРПСКИ ТЕХНИЧКИ ЛИСТ“

Год. ХХ.

Стр 12 , Варијанта: 3 + 413 км. отворене пруге по 50,000 дин. КМ. — — — — — — — 170,600 д. 1 мост од 40,0 м, отвора са конструкцијом по 70,000 дин. — — — 70,000 д. 1 тунелод 307,64 мет. — — — — 257,980 д. Свега 498,540 д.

Из горњега се види, да је варијанта јефтинија од напуштене трасе, а скратили смо пругу за 2152 мет. Још кад се узме да је терен на варијанти много повољнији од терена на напуштеној траси, онда се јасно види превага варијанте.

Главнији објекти на овој варијанти су:

~

а). Гвоздени мост од 40,0 мет. распона преко Тимока на км, 9 + 170

Код овога моста била су два питања о премошћавању: да ли да се гради засведен камени мост, или да се начини мост са гвозденом конструкцијом. Као код тунела тако и код мостова Дирекција је била неумољива и није дозволила ни да се пројекат засведеног моста поднесе, свакако зато што би то био први мост железнички од толиког отвора у Србији, те се нису хтели правити опити, већ су одма пројектовани стубови за гвоздену конструкцију са паралелним носачима и са пругом горе

Сл. 1. Леви стуб моста у Звездану. (Са екскурзије Удружења у 1908. год.)

Услед велике висине овог моста (10 мет.) и услед згодне стеновите десне обале Тимока, могао би се овде лепо и згодно израдити један засведен камени мост, тим пре што у близини има веома леп и добар мајдан пешчара (још из римског доба). Истина овај би засведен мост био можда нешто скупљи од садањег, али кад се узме у рачун за дуги низ година одржавање гвозденог моста (фарбање ит. д.) и кад се узме у обзир и то, да смо гвоздену конструкцију морали наручити на страни те новац странцима дали, да је тек пре месец дана та поруџбина (после двогодишњег рока испоруке)

стигла и да се због тих наруџбина још и даље чека на полагање колосека од Зајечара ка Параћинуонда се види, да је било много корисније, да смо израдили засведени мост место моста са гвозденом конструкцијом:

Као што се види из слике (Лист 3. мост је израђен са паралелним крилима и са каменим кеглама да би се скратила дужина крила и ако је требало по правилу да се стубови азраде са косим крилима. Пројектант није узео коса крила услед тога што су скупља од паралелних.

Оба стуба сујфундирана на стени, а параћински