Srpski tehnički list — dodatak
Год. ХХ.
силе Р често пада у једној и истој линији званој линији лежишног притиска, која је зависна од облика лучне осовине и код плитких парабола представља праву линију. — Ако је Т висина лучне стреле, онда се линија ослоначког притиска налази на одстојању од %/; | изнад спојне линије ослоначких средина и са овом је паралелна (сравни Кеск: Момтасе #ђег Ејази а јећге). Ако су сада дате реакције Ка и Кр по њихову положају кроз две тачке, то се може њихов правац и величина на познати начин одредити. У тој цељи повуче се још једна права линија паралелно са спојном линијом А— Ву одстојању 1; конструишу се и управне на ослонцима А — Ао и В — Во. Ако сада Р дејствује у одстојању х десно од сводовог темена, онда ће Ка сећи управну АДо у одстојању “ испод Ао, а Кр ће сећи управну ВВо у одстојању у“' испод Во. Ако је ! = теоријском распону — одстојању између ослоначких средина, онда је:
Мета = ; јен Уве ти (у)
По овим обрасцима за извесан већи број по“
ложаја терета одређују се одговарајући лежишни притисци. Цео распон свода раздели се у округли
број једнаких делова тако, да на темену тачку не дејствује ни један терет, одреде се вредности за у и У' и за све положаје терета нацртају се ослоначки притисци. Величина ових притисака одређује се графијским путем помоћу троуглова сила, који се надовезују на линију ослоначких притисака.
Како се конструјише потпорна линија за сопствени и прелазни терет види пример 4.
За плитке лукове сличне параболским могу се лако одредити за изоловане терете три непознате реакције и из њих извести утицајне линије. — Помоћу ових утицајних линија могу се конструисати кривине (Китуеп) из којих се може да одреди положај ослоначких реакција за разне положаје терета. За одредбу ослоначке линије притиска треба конструисати потпорну линију за сопствени терет конструкције, која се због њене симетричности црта само за једну половину свода. За одредбу највећих момената и реакција треба одредити утицајне линије за разне попречне пресеке лука и то за најнеповољнији положај и врсту оптерећења. Пошто се носећи свод на целој својој ширини конструише као плоча, то изгледа, да се добија већа сигурност када се терети расподеле по целој ширини.
Напослетку од особите је важности код плит-
1) Графијску конструкцију ових вредности као четврту пропорционалу ка датим трима количинама види у Напарисћ дег Јпретепг м1азепзсћаНел, Пег Вгискепђап 1. Вапа 1904.
„СРПСКИ ТЕХНИЧКИ Лист“
Стр, 95. ·
ких сводова познавање промене обика од утицаја температуре. Сводови од армираног бетона имају незнатне димензије и због тога код њих треба водити рачуна, да се они могу потпуно загрејати. Пробитачно је кад се свод довољно наспе, што ће изједначавати температуру. За тачно испитивање мостова, морају се определити и споредна напрезања, која се појављују услед промене температуре, —као што је то урађено при прорачуну Идрија— моста (сл. 98.) Код овога моста хоризонтални потисак од промене температуре изнео је 7150 Кгр. који је у разним лежишним фугама произвео моменте, који су се морали узети у рачун. — Ако се хоће да уштеди заметно рачунање утицаја температуре, онда је довољно, да се гранична напрезања на подесан начин умање и нарочиту арматуру увек тамо полагати где сунчани зраци дејствују непосредно на бетон.
1.) Пример:
Статички прорачун друмског моста са
| насипом (сл. 121 до 112.)
Дате су следеће вредности: Распон 1 = 19 мет.
Стрела 1 = 2,50 мет.
Дебљина у темену с = 0,30 мет. Дебљина у ослонцу 4 = 0,60 мет. Полупречник унутарње кривине
[а | 192 9,50 = а 72 = 8.250 9
12
= 19,30 м.
Тежина бетона (одређена испитивањем) у = = 2200 кгр.јм“. Тежина насипа 2 == 1600 кгр.јме Прелазни терет: парни ваљак од 16,51 стварне тежине. | Висина насипања 0,65 мет. 1.) Графијско испитивање свода. Прелазни је терет узет као равномерно подељен. 5 Под претпоставком, да се притисак терета услед насипа раздељује под 35% према управној (1235% = 0,70) добијају се следећа напрезања: а) терет највећег точка на 1. мет. ЕН свода 9900 Р= РОД Фр 20,70.0,25 6.) терет остала два задња точка на 1. мет. ширине свода
= с 6000 кгр.
2.3300 2.0,46 + 1,08 + 2.0,70.0,35
Р, = = 2» 2800 кгр. Одавде укупни терет на 1.мет. широке сводне траке износи: 6000 + 2800 = 8800 кгр., а на
1. м“ доћи ће __ 8800
Ре ЕрА Пошто је овде 1м" материјала за насипања узет да тежи 1600 кгр. добиће се висине за нано-
== (0), 25 мет,
= ео 400 кгр.
шење прелазног терета
400 1600