Srpski tehnički list

~

БРОЈ 8.

лик да се граница еластипитета материјала не пређе, онда се он после престајања дејства враћа у његово пр-

вобитно стање, не трпи никакву деформацију. Површина ·

додира увек је сразмерно мала, а притпсак релативно

увек велики, већ при незнатном притиску наступа дефор- |

мација неког молекила, Т. ј. пи шина и точак троше се,

Ако су еластицитет и тврдоћа оба материјала једнаки, тад је и трошење једнако; при веједнаком материјалу трпи слабији несразмерно више, што не долази од већег спљоштења, већ отуда, што се тврђе тело утеене много дубље у мекше,

Ако су, или шина или точак, много чвршћи, то ће се пли само он или само она спљоштити. Сума унишштених модекила бива у првом, гореломенутом случају мања, долази подједнако на шпину и точак, у другом п последњем већа је, и тад се троши или точак сам или само шина

Конетрукција и материјал точковог бандажа игра дакле доста знатну улогу, избор материјала упливише не само на трошење шине већ и на отпор возова, што опет утиче на снагу локомотиве, При употреби тврдог материјала за бандаже не треба да буде шина сувише мека и обратно, јер при великој разлици у материјалима нарочито при меким бандажима ови се јако троше, возови се много јаче нијају (већ псегтп), удари на шину множе се и преломи учестају

РАДОВИ У БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ

ОТРАНА 187

Непажњи, на ову околност, може се једино приписати, што у статистичким податцима неких железница. о трошењу шина Фигуришу огромни, готово невероватни бројеви, У ошште су сви ранији податци израђиванн са великим неравумевањем саме ствари. Поједини статистичари хтедоше да изразе трошење се умањавањем тежине шине, коју је она претрпела пошто је преко ње прешао извесан терет.

Енглез М. Барло (Вагјо) нашао је на пруза Ливерпул-Менчестр да је једна шина изгубила на један Јард (0,914 т) "/, енгл. фунте (0,045 Ко) пошто је прешао преко ње терет оо 85000 тони. М. Вуд нашао је ва терет од 600 000 тони губитак од Уа првобитне тежине а за време од 22 месеца, па је отуд закључио, да ће та шина трајати 100 година !

Из ових примера види се несигурност и нејасност појмова, која је тад на том пољу владала. Полонсо и Пердоне налазе једно исто трошење за пруге Милхаузен-Тан (Елзас) и Ливрпул-Менчестр п ако су обе слема равне по свему а нарочито ло саобраћају, који је код ове друге тако огроман, да се онај први сасвим губи,

Даље навођење дата излишно је, а за садашњост без икакове важности, јер се она међу собом сравнити не дају, пошто су вођена на сасвим разним базама,

(ПРОдУЖИЋЕ СЕ). М. Ј. Валента.

РАДОВИ ПО СТРУЦИ ГРАЂЕВИНСКОЈ У БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ ЗА ПОСЛЕДЊИХ ДЕСЕТ ГОДИНА

(ОвРШЕТАК)

4. Железница рудник Вогошћа- Чевљановић,.

Ради транспорта манганских руда из рудника Чевљановић, везан је године 1884 тај рудник са железницом Брод-Сарајево, једном пругом од 20,67 Кт, која се већином држала већ постојећег друма. На тој дужини има 297 кривина, са укупном дужином од 10,158 Кт и минималним радиусом од 40 т. — Укупна висина на целој дужини износи 261,64 та, а минималан успон је 259%/

Успони изражени у процентима целокупне дужине ивиосе :

Хоризонтално 99/,.

Са успоном од 1 до 10%«, има 299/..

7 " " 90 з ој " З0 јо:

7 ћ У л 06 " 82 [о

На дужини од 14 Кт употребљен је друм као дољни строј, Сви објекти су зидани суво. Отворени пропусти су са дрвеном конструкцијом,

Постојећи дрвени мостови на друму поправљени су и појачани.

Од 25 отворених пропуста са 1 до5 т распона, 10 су изнова грађени, код осталих је само конструкција, појачана.

Од покривених пропуста су 4 наново“ озидана, а 52 реконструпсана,

У Љубињу и Чевљановићу, саграђена је по једна станица за воду заједно са склоништем за раденике.

Цела цруга коштала је 118 198,93 Форината, или један километар 5775 Фор.

5. Железница Добој- Симинтан.

Од Добоја одваја. се од пруге Брод-Оарајево, једна пруга за Симин хан. Прешав, код Добоја Босну преко 160 ла дугачког моста (4 отвора по 40 т), са гвозде-

дугачку клисуру реке Опрече. Код Ка 4,8 изплази из клисуре и долази у Сухо Поље, одакле обилазећи око једног гребена скоро у пуном кругу од 830 ти код Ки 17,7 долази у Грачаницу; затим преко Петровог села (Кт 27,9) прелази код Ка 8314 на десну страну реке Спрече преко 46 т дугачког дрвеног моста (3 отвора по 12 ти 2 отвора по 5 т).

Код Јпп 89 долави у Дубошницу, где је п станица за воду. Прешав из долине спрече у долину речице Јале иде десном обалом те речице до Дољне Тузле (ки 61,9).

Код Киш 57,5 одваја се један крак за циглане, а код Кт 59,8 одваја се други крак за угљени мајдан Крека. На том истом месту је и мост преко Јале 34 т дугачак са дрвеном конструкциом (2 крајна отвора цо 5 то и два средња отвора по 12 т).

Од Тузле иде пруга час насипом час усеком и с: успонима од 8 до 10, достиже на Кш 66,7 Симинхан, где су и Садине, назване Франц Јозефове.

Разлика у нивоу између Добоја и Симиног Хана износи 122,68 т. Највећи успон је 10%,.

На целој дужини има 151 кривина са укупном дужином од 15,019 Кт, 18 кривина, су са минималним радиусом од 80 т, са укупном дужином од 1467 Ја. 8 кривине са 90 та радиусом, 28 кривина са 100 т а остале са радиусима од 120 до 1000 па.

Ширина коловоза је 76 ст. Железница је довршена 1886 године. Ширина круне дољнег строја је 8 ш, са 1: 1,5 нагибом страна у насипима,

На 48 места начињена су осигуравања зидовима, валдрмом или каменим гомилама, за шта је укупно утрошено 12778 1" камена.

На 92 места укршта се пруга са друмовима и путовима, а око 18 Кта износи дужина регулисања потока и река Мостова и пропуста има 222, за које је већи-

ном конструкцијом на дрвеним јармовима, улази у 9 Кш | ном употребљена растовина (1590 та),

20