Srpski tehnički list

из Енглеске и Америке са раном непосредно долазе у Руан навешћемо следеће статистичке податке 1879 год. у којој је број лађа норских дошавших у морско руанско пристаниште износио на 1796 п које су скупа пренеле 675,028 тона. Од ових 1796 лађа морале су очекивати смештање и истоваривање њих 227 по то од 1 до 9 дана немајући удесна места за приступ к обали, у средњу руку дакле, свака је издангубила око 8 дана.

Шре но што би приступили чалагању појединих радова односећих се на подизање самога кеа непропуштамо нашоменути и другу једну важну околност који је знатно упливисала на то, да се ке на левој страни Сене одпочне градити, а то је грађење железнице од Елбефа до Руана, која пма да се веже са кеом Сенским.

Део гвозденог пута који лежи између Елбефа и Руана и који је одпочет да се гради исте године кад је и ке на Сенској обали грађен, припада једној великој линији која се одваја од Орлеана па се пружа у правцу ка Рулну преко Елбефа и припадала је пређе

_ једном приватном друштву жедезничком, које је сагра-

дило пругу само до Елбефа а одсечак од Елбефа до Руана, пошто је био тежак, за израду вије ни предузимало да гради, но пошто је држава одкупила целу поменуту линију, по распаду пређашњег друштва, она је приступила грађењу и овог заоставшег дела.

Цељ грађења ове железничке пруге од Орлеана преко Елбефа ка Руану састоје се у томе, што се намерава везати варош Орлеан и центрум Француска са великим трговачким варошима Руаном и Хавром, а притом да се даде и могућности илодним п богатпм режпонима врло насељеним, кров које пролази, да своје производе лакше извозе на ведике светске пијаце и са истих се што јевтиније са својим потребама снабдевати могу.

Поред тога ова ће лннија и најкраћим путем везати јужну Француску са северном и тако транспорти неће морати правити обиласке нити пак преко Париза пролазити кад што је то до сада било случаја.

Први део ове линије од Орлеана до Елбефа саграђен је за један коловоз, но с обзиром на јак саобраћај који постоји између Елбефа која броји на 50 000 становника и Руана који броји преко 100 000 становника, по све индустријски вароши, предвиђено је да се сагради између ове две вароши пут за два коловоза. Са овом пругом укршта се железница западног друштва у правцу од Серкињи и мимопролази варош Елдбеф у одстојању за 1500 метра. Овој незгоди што је за толико удаљена и станица ове железнице доскочено је тиме што је станица железничке пруге од Орлеана ка Руану пројектирана скоро у средини вароши, те ће услед тога варош Елбеф бити у великој добити.

Поред до сад споменутих добрих страна од нове линије, има још једно по све важно гледиште са кога је треба озбиљно расматрати, а то је гледиште стратегијско, за које су се компентентна лица изразила и по својој важности ставило у први ред.

Технички услови под којима је прво друштво хтело саградити ову железницу не би одговарали задаћи којој она има да одговори, нарочито са гледишта стратегијског, јер су били усвојени падови од 16 т та кривине од 500 до 350 ш и како су при том оваки нагиби били многобројни и простирали су се на доста дугачке адињмане полупречника, то би укулан одпор према коме се управља састав влакова одговарао нагибу од 18 та и линија саграђена под таквим условима не би могла, корисно послужити и за стратегијски пут на случај мобилизације војске, |

ТРАЂЕЊЕ КЕА У ВАРОШИ РУАНУ

СТРАНА 25.

За обичан транспорт путника и кад би била саграђепа ова пруга под напред споменутим условима могла би се експлоатација на секцијама са великим падовима п успонима удесити раздвајањем влакова на два дела, док би за војене покрете ово делење било од велике штете, Јединство влакова за војена покретања врло је нужно, п састоји се сваки влак обичив из 40 вагона, према чему би користан терет износио на 400 тона, и ако се узме примера ради, да је влак закачен за машину са три купдоване осовине тешку 85 тона са тендером од 15 тона; то ће укупан терет износити 450 тона.

Напор снаге који би оваква машина могла произвести одузев одпор трења биће приближно 5000 кило гр, а укупан отпор на тону не треба да превазиђе 5 000,450—11 к. Ако узмемо, да се влак креће брзином од 80 кил. м. на сахат то ће одпор на уравну пи правом путу бити по познатој Формули 3,1 К., а за кривине и нагпбе остаће одпор од 8 к. на тону, и ово би била, граница за једну стратегијску линију са обзиром на учињену хипотезу или другим речима: нагиб на правом путу не треба, да пређе 8 п ш а у кривинама од 500 т, 6 ш ш линија од Серкињи на Оасел са којом се веже пруга Руан Елбеф одговара овим условима, за то би нужно било да и ова последња буде саграђена под истим условима нарочито с погледа стратегиских.

Пошто је дакле апликација програма пропалог друштрва постала немогућа на овом деду линије, предузето је детаљно штудирање пруге и с обзиром на напред означену задаћу линије постигнут је резултат у толико повољан да се услови под којима се ова линија може саградити и ако не без увећања коштања, за толико могу ублажити, да се нигде већи нагиби од 10 тај п кривине мање од 450 т неупотребе.

Како пак овај део пруге од Елбефа до Руана па прве три секције прелази преко врдо бреговитог земљишта, те и услед тога садржи у себи мдоге тешке прелазе, међу којима и три тунела од 410,802 и 1250 т дужине, то ће према предрачуну ова пруга на ове три секпије које не износе више од 14100 километара коштати на 5400000 динара од куда следује да ће 1 километар коштати 847 140 динара само за доњи строј два коловоза.

Оволико смо за сад држали за нужно, саопштити о важности грађења ове железнице између Елбефа и Руана, а сад ће мо прећи на детаљније излагање. радова око грађења кеа, на реци Сени у Руану, које смо имали прилику проштудирати на лицу места,

. Напред смо споменули да је године 1880—1882 продужено граћење кеа и са леве стране Сепе са којим ће се, среством положених колосека гвозденог пута везати станица за робу железничке пруге Орлеан — Елбеф — Руан саграђена на пијаци св. Севера, у позади станице за путнички саобраћај. Кривине на коловозима које ће везати ке са станицом за робу одређено је да не буду мање од 150 ша најмањи полупречник кривина, за ракордирање пута са доковима и станицом узет је од 100 та.

Зид кеа у целом свом простирању тако је положен и пројектиран да могу к њему приступити лађе и за време најнижег познатог стања воде у морском басену реке Сене у Руану.

Два су типа усвојена за подизање зида ва ке у Руанском пристаништу ито тип! (в.д. Х.) заграђење кеа у води помоћу кесона херметично затворених да воду не пропуштају, тип Џ (в. а, Х.) за грађењеква на суву у усеку острова са евентуалним црпљењем воде По првом се од ових типова зид подиже у усуво унутрашњости кесона

4