Srpski tehnički list

БРОЈ 8. и 9.

је слегање једног стуба и увођење тешких локомотива са већом брзином. Поводом првог случаја мост је тачно испитан и посде тога појачан и опробан при брзини од 15 Кап. Поводом увођења тежих локомотива и веће брзине, мост је прошле године појачан, али се незна да ли је правилна проба извршена.

На питање под 5.: Да су приликом појачавања, коловоза , појачане и све остале слабе тачке моста, онда би мост био осигуран.

Та дијагонала имала је да издржи при најпеповољнијем оптерећењу притивак од 27000 Ке.

Оба ротљаника из којих је диатонала састављена, спојени су у размаку од 1260 па попречним плочама тако, да су рогљаници између тих плоча били сасвим слободни бев икакве друге међусобне везе. ПШопречних плоча имала је диатонала четири, ну таква веза није била довољна да споји оба рогљаника, тако, да би диатонала могла као једна целина дејствовати. А. да је и то случај, ипак су димензије пресека сасвим скучено одређене.

Узев у обзир петогубу сигурност, употребљен пресек за диатоналду ЈЕ не би могао да прими већи притисак од 16704 Ко, док је пропали воз изазвао притисак од 27000 Ке. За другу средњу диатоналу ЈУ, према њеним димензијама, добија се као максимално

дозвољен притисак 6605 Ко, а пропали воз изазвао је притисак од 10.000 Ке.

Односно подужних и попречних носилаца (греда) констато-

вано је да димензије које је Ајтел узео не одговарају данашњем саобраћају.

Хоризонтадне пак везе између горњих појасева, биле су сасвим не довољне, јер у опште није било спајање на крајевима и · на крајним носницама тако да би се могао добити прави портал.

Потисак ветра који би дејствовао на горњу половину главпог носилца, примили би једино косници главног носилца са својом попречном чврстином и пренели би га на попречне носилце патоса.

Да су крајни косници и крајне везе спојене тако да образују прави портал, то би било могуће коснике ослободити терета, јер би тада цео потисак ветра примио портал и, са одговарајуће појачаним крајним косницима, исти пренео непосредно на ослонце.

Према првом пројекту за овај мост од инжењера Љридела имао је горњи појас параболни облик. Висина главног носилца била је у средини 7 ш, а с крајева Т,10 тп; распон 52 та са појединим пољима од 8,90 та; у сваком чвору било је уметуто вер-

ГРАЂЕВИНСКИ РАДОВИ У БЕОГРАДУ

ОТРАНА 141,

На шитање под 6.: Одговор на ово питање изложен је у одговору на шштање под 4. и 5.

На штање под 7.: Обдржавање, кло и пребојадисавање п измене рђавих закивака, вршено је савесно. Требало је нарочито павити на конструктинно слабе тачке, али је питање да ли би се спољне повреде могле приметити, — У сликама на листу ХХХ. изложени су главни изглед и пресеци овога моста.

По „„Здећутетет веће ЛеПипече,

(Фау

тикално укрућене облика Т, обравовано из два рогљаника са једном плочом; на дољним крајевима, били су за ове плоче утврђене попречне греде коловоза.

2) Извршеним прегледом и чињеним пробама од стране поменутих инжењера нађено је, да су закивке добро уковане. Рупе нису бушене бургијом већ су пробијане. Крајеви појединих тводдених делова, који су спајани, нису најбрижљивије израђени.

Пробом материјала констатовано је:

а) да је структура у опште са кратким влакнима и да поједини преломи имају мале зрнасте партије. Неправидно калење примећено је на многим деловима.

6) Пробама односно истезања показало се да је материјал далеко издржљивији но што је у условима било прописано, Тако,

_била је прописана чврстина од 82 Кејт, а при истежућем опте-

рећењу од 15 Кели“, да сене покаже ни траг од какве промене на комаду који се испитивао буде. Сада чињене пробе, са једним комадом од срушеног моста, показале су чврстину материјала од 88 Кејпа, а са осталим комадима доказана је још и већа чврстина, до 48,3 Кејти, –

Како су прописи у условима сасвим непотпуни, нарочито у погледу истегљивости материјала, то, с обзиром на то, што је материјал у толико жилавији п у толико издржљивији против удара, савијања и других ванредних напрезања, комисија је испитивала материјал моста и односно истезања. Шрема том испитивању готово сви испитани комади показали су мању истетљивост но што се данас од доброг материјала за мостове тражи, У правцу тињења (ваљања) показали су пробани комади, од плоча 200 тата дужине, истезање између Б,4—8,20/), а у попречном правцу није се у опште могло никакво приметно истезање констатовати.

Исто тако је материјал плоча показао рђаве резултате односно чврстине у попречном правцу. Чврстина у смислу истезања изнела, је 242 — 26,6 Кејти,

ГРАЂЕВИНСКИ РАДОВИ У БЕОГРАДУ.

Има више година како се у Београду чине припреме п врше претходни радови ради извођења велпких грађевинско - хигијенских рефорама. Један део од тих припремних и претходних радова довршена је и приступљено је дефинитивном пзвршењу појединих реФорама. Како ће се сличне реформе без сумње вршити и у осталим нашим варошима и варошицама, п како су радови те врсте и у таквом обиму, као што се у Београду врше, у пас новина, то ће, надамо се, изношење не само начина извршења дефинитивних радова, већ и свега оног, што је тим радовима претходило, интересовати наше читаоце. Тога ради, ми смо намерни, под горњим насловом, изложити у нашем листу поједине до сада извршене претходне и деФинитивне радове, на-

равно, у колико нам материјал нужан за то буде био при руци.

То излагање почињемо са припремним и претходних радовима за каналисање Београда, пошто ће то питање без сумње у скоро бити предмет већања и у седницама нашег удружења.

1. ЊАНАЛИЈАЊЕ БЕОГРАДА.

Пошто је решено питање о спабдевању Београда са потребном водом, одбор општине београдске решио је да се одма приступи и проучавању питању 0 каналисању Београда. Тога ради изабрата је нарочита комисија за проучавање тога питања.