Srpski tehnički list

СТРАНА 62.

КОЛОСЕК СЕЊСОКЕ ПРУГЕ БРОЈ 2.

Упутство за примање прибора за утврђење шина.

а) Прегледање спољне каквоће.

1. Опште примедбе. Ретко ће кад бити могуће, да |

се сав прибор, комад по комад, прегледа. Претледање ово врши се само делимично, с тога треба пазити, да буде прегледан материјал из свију периода, Но подвезице треба све редом прегледати.

Подвезпце и плочице треба прегледати пре но што се свежу у свежње. Јексери и завртњи смеју се и пре примања сложити у бурад или сандуке, али се ови не смеју затворити. Чиновник железпички одреди бурад пли сандуке, којих садржину жели да прегледа, и по томе сав материјал, који се у њима налази, пспита тачно у погледу димензија и спољашње каввоће и изброји количину, Неопходно је потребно, да се сви предмети, који су сложени у једном свежњу, сандуку иди бурету прегледају, јер се само тим начимом може дозпати, колидо је "|, рђавих комада.

Ако при том прегдедању рђав материјал (ма они не био сасвим неупотребљив) износи 1 до 1,59, од укупне количине, то се цела партија враћа Фабрици па поново сређивање. Ако се пак покажу опште мане у димензијама или Фабрпковању, усљед којих би дотични материјал постао неупотребљив, то се по себи р:зуме,

да се та партија материјала мора одбацити; ако су мане

незнатннје, онда треба то дирекцији ради решења доставити. 2. Контролисање димензија. Димензије се контролишу шаблонама; важније димензије испитују се мером,

Нарочито треба да су оне димензије тачне, које са друглм деловима колосека долазе у додир, а) код плочеца : ширина, између оба обода, величина и положај рупа ;

ђ) код подвезица: стране, које долазе у додир са шином, величина и положај рупа у оба правца;

с) код јексера: димензије трупа и облик главе;

4) код завртњева : пречник заворња, ширина главе и запорња, тод и облик завојица (олука). = Но сем тога, због обзира на јачину и тежину поЈединих делова, не смеју ни остаде димензије да знатно одступају од нормалних мера.

У осталом треба још пазити и на то, да су плочице потпуно равне на оном делу, па коме ће шине лежати; о томе се можемо уверити гвозденим пружником, који се дијагонално у оба правца полаже.

Ако се бушење врши од доње површине ка горњој, на којој долази шина, то треба извидити, да ли су уклоњени ободи око рупа.

Рупе треба да су чисто израђене.

Подвезице, треба. да су сасвим праве, рупе потпуно округде и без обода.

Код јексера треба још и на то пазити, да им је глава по плану, да нису у близини гљаве набубрсни, да су врг и дужина по пропису и да им је труп сасвим прав.

Код завртњева треба осем на поменуте димензије пазити још и на то, ди испод главе нису набубрени, да је висина главе и запорња и дужина заворња по плану, да су завојице тачно изрезане. Завојице треба да су толико дугачке, да се запорањ може потпуно наврнути.

Кад су машине, којима се израђују олуци завртња, пепрактичне или оједене, онда се може десити, да ходови олука на заворњу буду неправилни. О) томе се мо-

жемо најбоље уверити, ако олуке двају заворња, једно уз друго положимо, јер ће се тада свака неправилност лако приметити.

У осталом олуци треба да су чисто израђени, потпуно изрезани п да нигде нису окрњенп.

Запорњи треба да су тако израђени, да се могу на сваки заворањ лако наврнути. Запорњи треба да се лако наврћу на заворње, али не смеју да кламићу на истима.

Да би се избегле могуће погрешке у изради, добро је, да се поједини делови споје међу собом и са шинама онако, као што ће они у колосеку лежати, те да се види, како се дотичне димензије тог материјала међу собом подударају.

По себи се разуме, да се оваке пробе ретко и то само са појединим егземпларима предузимају,

8. Спољне мане. Ситни материјал изложен је истим манама као и шине.

Плочице и подвезице израђују се из полуга, које су често на крајевима рђаво сварене пли које показују друге какве мане; с тога треба ове крајеве на довољну дужину одсећи. Опасне су мане код јексера и завртњева, пукотине, крљушти и изгорела места.

Код плочица надазе се каткад пукотине, које се од пресечене површине ка рупама простиру. Ове пукотине постају при бушењу и таке плочице нису за употребу.

Јој оно ле:

Џробе се врше по условима.

Подвезице и плочице, преломљене управно на уздужни правац, морају да показују влакнасту структуру, без икаквих мана варења.

Прелом јексера и завртњева мора да је чист, отворено сив са сјајним влакнима.

1. Подвезице од ливеног челика. Јачина подвезица, против раскида треба да је најмање 50 Ка на Паша растевање бар 129]; или да је поменута јачина најмање 45 Ко (50 Ке) на 1 пи а сужавање 85" (209) и да оба броја скупа износе најмање 80.

2 Завртњи. Латеријал мора да је сасвим подједнак, од кованог гвожђа најбоље каквоће, без икаквих мана, влакнаст и жилав, и да се не ломи ни у топлом ни у ладном стању. Јачина против раскида треба да је најмање 85 Ко на 1 ша, а растезање најмање 129.

да запорње прописано је обично ситно - зрнасто грожђе. У ладном стању савијени до пречника кривине равном двогубој јачини гвожђа, по у топлом стању са. свим савијени, не смеју пренути. Запорњи се пробају у ладном стању утеривањем клина; рупа се при томе мора рашприти за '|, свога пречнича, без да запорањ пукне, пето тако не сме да пукне ни онда, када се у правно на уздужну осовину збије на трећину своје висине.

Од укупне набавке прегледају се обично ',„— 2".

Ако прегледани завртњи не одговарају условима, то се прегледање продужује, па ако при томе 109, од прегледане кодичине не одговарају условима, онда се одбацују сви завртњи, који су на прегледање поднети.

На глави заворња треба да се налази Фирма фФабриканта. Пре предаје треба заворње и запорње очистити и са добрим машинским уљем намазати, да не би рђали.

Завртњи се обично слажу у бурад, која се затварају пломбама, снабдевеним жигом железничке управе.

Пробама се подвргавају 5 -6 комада.