Srpski tehnički list
|| СТРАНА 28. отпори ЖЕЛЕЗНИЧКИХ ВОЗОВА ПРИ КРЕТАЊУ У ЕРИВИНАМА БРОЈ 8.
||
ИДЕ
И
||| а — %)г Ако се осовина прке на колосек креће || НЕ ОДН • АД 1: у правцу дир гр
||| 40 = == Па АС према 2 Х врло мало; | са брзином У, то би се она при чистом котрљајућем
кретању окретала око темена 5 конусовог са угловном
на исти начин је у брзином е = —. У самој ствари окреће се она угловном О
| || В -== фр према томе бива: за : брзином 42 = ТР око средишта кривине М, чије је
|| _ 4(4—29 први алија МЕ ИЕ “(1 остојање од средишта колосека са ЈЕ означено; због | зЕ, тога се мора осовина са угловном брзином 42 — о = ||| Р ||| 4 Ко == — — окретати око своје вертикалне осе. При овоме | И 4. == 79“ => а . . 6. (у а . (2 ћ о
| је узето да теме конуса са средиштем кривине на истој
Ако је стражња осовина управљена ка средишту страни колосека лежи.
|| и ако је спољни венац удаљен за с од шине то ће бити Ако би теме конуса пало на супротну страну копрема слици 2: " лосека, онда би било 2 с 2> «, 0 негативно и због тога
| Фа други члан позитиван.
||| с= Фр · • ·(8 Овом окретању осовине око њене вертикалне осе
| .
||| Ако при томе венац унутрашњег точка додирује
Н шину, онда је:
8 одтовара клизање точка по шини са брзином -7(2—е), томе се клизању при оптерећењу точка Р и коетицијенту 2> трења у противи сила ГР. Према томе утрошен рад од обадва точка био би; Рз (2 — о). Ако са р означимо вучну снагу која тај отпор савлађује опда ће бити
. Да ||| 6 == 6 на ак, О отпору и кретању осовина које у своме продужењу пролазе кроз средиште кривина.
р у Граја о) =тРа ( — о) или
ПР рано Сота регР =
14 Ако је правац осовине управљен ка средишту, чиЦ: сто котрљајуће кретање наступиће онда, када кругови, Ни по којима се точкови окрећу, леже на површини конуса, | чије теме у самом средишту пада. Но тај случај у опште | узевши неће наступити, Површине по којима се точкови ||| окрећу јесу конуси чија темена на супротним странама
НИ падају. Ако су оба венца подједнако удаљена од шина,
онда су п кругови по којима се кретање дешава једнаког полупречника и теме би таквог конуса пало у бесконачност, Ако сада покренемо осовину тако, да, се венац унутрашњег точка шини приближује, тада ће и круг по коме котрљање бива бити већег пречника, док пречник таквог круга на спољњем точку опада. Теме таквог конуса пало би на супротној страни од средишта кривине. Џри покретању осовине у противном правцу, теме би пало на истој страни са средиштем кривине, оно му се приближује и при извесној величини покрета може се десити, да падне измеђ средишта и унутрашње шине.
При чистом котрљању окреће се осовина око темена конуса 8, чије одстојање о од средине осовине на следећи начин можемо одредити. Нека је 7 полупречник круга по коме котрљање бива за средњи положај 0с0вине, 5 остојање тих кругова, о сума слободног простора измеђ венца и шине и 1: 7 тангента конусове изводнице на точку, ка његовој оси. Ако се сада помери
б === =--==-6 ти ако
2 означимо са т, већи пречник котрљајућег се круга а са г, мањег, онда ће бити (сл. 8 и 4)
"осовина из њеног средњег положаја, за
в в с Ка== "= а ичуа = И == 2 (7 п " — 7 " п"8 1 2 === == == давле 0 == === == · (4 5 о ~ 6 «== 2 с (
При овом озћачава с остојање спољњег венца од шине.
Отпор и кретање царалелних осовина,
Ако су осовине паралелне и у сталном положају према колима, онда се највише може стражња осовина, управити ка средишту кривине. Ако лежи стражња, ос0вина, у своме продужењу, за % удаљена од средишта, онда ће предња, при њиховом размаку 4, бити испред средишта за. 4 — 2. (ел. 1). Пошто се кола, при брзини
У, окрећу око средишта М са угловном брзином "а
осовине за време тог окретања задржавају увек исто остојање # односно (! — 2 од средишта М, то се мора 7
стражња осовина са брзином 2 р а предња са (4 — 2)
у ТР' клизати по шинама. Отпор који при томе настуни
увећава отпор под 5 изражен и мора се пезависно од овога израчунати,
Без обзира на овај отпор по обрасцу 5, а за предњу осовину при којој је с == о добићомо:
= 5 АЕ аи : Р = ГР (а Ем 2
· (5'
за, == 0.2, = 1:5, 1 == 20, “ = 0.49 биће парни ђ 15. ЈЕ 5 Па а КЊ о 0.05 ( Р 98 ) (5
да стражњу осовину морамо општи образац под 5 задржати, из кога по замени претходних вредности добијамо |