Srpski tehnički list
ОТРАНА 144.
ПАНАМСКИ КАНАЛ
РОЈ 6
друштва. Па ипак, у Панами су се и таки људи као поштени и беспрекорни могли да напредују. Тек се доцније, кад их је нестало, за, млоге сазнавало, да су носиоци туђих имена и да су приличнога посла европским полицијама, вадавали....
Кад би се нешто панамски канал у Европи радио, све би онда и материјалне и ове тешкоће савладане биле. У Европи би имали и здравога, поднебија и довољно радне снаге а и вредних и поштених инжињера.
На земљоузу је био нагомилан грдан ма-
теријал, а купљен је, у најмању руку, за преко |
500,000.000 динара. Има га у толикој количини, да се од њега чак и насипи праве.
«.-· Зар је једна, мислите, господо, локомотива затрпана у насипу'!.. Имате и право.... Она је много већа од чиодине главе; да, али јој се ипак и та несрећа у Па-
Ви се чудите,... '
нами десити може. Чим је локомотива изклизнула из колосека и чим се је на косину насипа. изврнула, она је тамо и остала; а такво је поступање у осталом сасвим и разложно, јер би |
дизање и довођење њено на колосек због скуцих надница, невештине раденика, а и без потребнога алата, п сувише скупо остало. Осим тога, ни рационално удешених радионица не беше, у којима би се и веће оправке могле да изврше, надлежни су сматрали, да није у опште ни вредно дизати је. Њих ено где и дан дани још, накарађене и са костима многих Црнаца измешане, мирно почивају, где су и исклизнуле.
Овај начин поступања, научили су панамски предузимачи од «Рапата КаПгоад» компаније, јер и ова, кад јој вагон на отвореној прузи оклизне, гурне га уз косину само, и, ако се толико од пруге није одкотрљао, да не смета саобраћају. она га запали просто, иначе урођеници граде од њега дом за себе и за породицу своју.
О! лако је земљи, гди се огрев не плаћа.
ж
Кад дакле чак и локомотива у насипима панамског канала затрпаних има, колико ли онда тамо прагова, шина, подвезница и другог алата мора бити!
Старо се гвожђе не купи јер и шта би са њим; Нико га не тражи нити га купује. А ако би хтели да га натраг у ковнице шаљу, више би их прикупљање и транспорт до колона, коштао, но набавка и самог новог материјала.
Да би бар приближно добили неког појма, о ономе материјалу, који се је на панамскоме земљоузу прикупљао, навешћу вам оно само.
што је моје предузимачко друштво имало да набави за своје потребе.
Ми смо имали 10 км. канала да извршимо. секцију Оберо н Етрегадог, са 28,000.0007" пли 9800"" на дужии метар.
Оволику масу, сместити у близини, није било лако, јер је околина била брдовита и незгодна. И за то, ми смо морали трасирати нарочиту жељезницу.
Према уговору, сву ову масу, покренути на следећи начин.
ваљало је
Годин. !886 3,000.900"7" « 1887 9,000.000 « 1888 11,000.005 « 1889 4,000.000
Да се то постигне, предвиђено је 20 км. колосека од 0:70" ширине, 250 вагова, + локомотиве, 300 км. колосека, од !"7'51 ширине, 400 скретиица, 375.000 комада прагова, 125 локомотива са тендером, 4500 разних вагопа, 250 вагонета, 18 машина копачица и 450 дизалица,
Осим тога, све могуће справе и сав алат, потребан за потпуно уређену радионицу једну.
Предвиђено је, даље, да се за чиновнике (налше). који на линијама станују, саграде 147 кућа, а 600 кућа за раденике. Свака раденичка кућа, удешена је за 30 лица, — што значи, да би на предузећу твебало најмање 18000 раденика да буде.
_ Од овог, предвиђеног материјала, у ствари је само један део набављен, јер на раду нисмо никад више од 3000 раденика, имали.
Према оволицном броју њиховом, и посао је наравно сасма неприметно напредовао. А за, то опет, што је панамскоме друштву падало у дужност, да се о раденицима брине, предузимачи нису ни могли бити одговорни за слаби овај напредак.
= ж 2:
Да вас најзад, и са оригиналним оним начином експлоатисања између Колона и Панаме упознам.
Познато је на име, да је та железница за то саграђена, да скрати путпваље путницима и роби, која би, пролазећи кроз магелански мореуз морала одатле 15, 20 и више дана да путује, док до жељене мете дође. сретне земље, које су у томе положају, јесу: Северни део Чилији, Перу, Екватор, Мексика Гуатемала и т. д. и т,. д. па чак и један део Северне Америке.
Користећи се овом згодном приликом, Рапата Ваџоад, Пошто је локални саобраћај веома мален био, применуо је ванредно високу.