Srpski tehnički list
БРОЈ 6
1000 2 са Ри ђ' о (ти је Према нашем пређашњем примеру за отпоре
целокупног воза у правој а хоризонталној линији добићемо за сталне количине:
„_ 15004 еру Е
ПР а ___ ГО:001 18 ђ' = 36 | _ от 1" = | = 0'01546
Ако узмемо да се воз креће са брзином
2 о == 36 км. на сахат или 2 == Е === (а кунда добићемо по замени у једначинама ОИ 10 Га 575 3 - о0пиб Х то = 1810 5) . 1000 Х 10 вру = (= без отваб Х 10) 981 -- 352" 3 Ако би рачунали по првим једначинама, под . . добили им 51 %Х 10' | од 1000 х 10
ђе. = 119"
пина СО 5908 Х 9:81 =
Као што се види разлика је велика. У самој ствари заустављање возова бива на много краћем путу и времену а сувишак живе силе уништава се кочењем воза.
Ако би се воз кретао у успону или каквој кривини, онда би ваљало додати сталној количини а и отпоре од тога цолокупног воза дакле 8 или %, и онда рачун продужити на горњи начин.
Стављање воза у покрет. За овај случај. поред отпора, потребно је знати и дејствујућу силу 2, брзина воза почиње од нуле и расте до прописне брзине У; у овом случају поред променљивог отпора имамо посла и са променљивом силом 2, за време док воз не добије прописну брзину отпори расту, док вучна снага, која је у почетку кретања највећа, опада тако, да је у моменту кад је воз добио тахџп. брзину равна отпору. Општи вид овог односа бло би престављен са
# ах == У ав - М одар
0 ОТПОРИМА, ВУЧНОЈ СНАЗИ п БРВИНИ ВОЗОВА
•
СТРАНА 151
лева, страна, означава рад вучне снаге на путу 4аз а Ууав рад утрошен на савлађивање отпора а Моде на живу силу. Кад би 2 било изражено као Функција брзине онда би горњу једначину могли решити по 5, и тиме би добили пређени пут; а кад нам је 5 познато као Функција од 9, могли би одредити и време.
У пракси се стави крмило на највеће пуњење цилиндра и кад је воз добио прописну брзину, онда се пуњење редуцира на потребну меру. У овом случају била би вучна снага 2, стална количина и решење горњег питања у овом случају лако је. Но ради се и тако, да се пуњење цилиндера према рашћењу брзине поступно редуцира, у овом случају имамо посла са произвољно променљивом вучном снагом и горње питање није разрешљиво. У овом случају могли би исто питање решити на тај начмн, да се усвоји извесан закон те променљивости. Ми ћемо узети да је вучна снага стална, и означићемо је са Да, онда би за пут добили следећи општи израз
540
О па пе паран Мр е Е м|- да — а — бо:
Кад извршимо интегралење у границама с и 2 добићемо:
М | [(2,—а) — бе: == == (а | + Унион | Бо | Да тај - бе
Како је у овом случају, за стављање воза у покрет с =0о биће у
2 М 1 а ни] па Пали]
[55]
Овди | означава природни логаритам, 2 означава вучну снагу а М масу целокупног воза.
Како су ови обрасци за праксу неудесни то се нећемо даље на њима задржавати нити ћемо време израчунати,
Означимо са ОА = 2, од тога воза, ОВ = 5, пређени пут док је брзина достигла, прописну величину 2, ОС ==7+>+а, отпор од тога воза за, 9 =, а ВО == УУ, отпор за брзину о. Онда мора постојати следећи израз
= (2
и 10) 85 + “+
(2 — тура) 5.
Како је пут код једнако убрзаног кретања
7
=
5) == биће:
4
20%