Srpski tehnički list
у и
па
БРОЈ 5 НИВЕЛИСАЊЕ МАСА
ОТРАНА 97
Из овога се види, да се за одређивање јединичних цена са средњим остојањем транспорта, које се из плана нивелисања маса узима, има да изврши извесна рачунска манипулација, но како би ово било и сувише дангубно, да се за сваки случај, нарочито примењују сачиниоци као и средња остојања, то је могуће саставити таблице транспорта, из којих би се, за разна средња остојања и врсте транспорта, могле читати одговарајуће јединичне цене коштања транспорта. Но ове бројне таблице биле би непотпуне, јер би се морало чешће пута, за извесне
· разломљене вредности средњег остојања, интер-
полисањем одговарајућа цена израчунавати, с тога је много практичније, да се поставе граФиске таблице за цене коштања транспорта, што се постиже тиме, ако се за извесна остојања транспорта, која се у виду абоциса престављају, одговарајуће цене транспорта у виду ордината буду пренашале, чиме би добили извесну линију као графиски изглед таблице за цене коштања, транспорта.
У случају. да имамо да извршимо пренос извесне масе, не по равноме већ по нагнутоме путу, то би јединичним ценама, које добијамо из горње једначине за транспорт по хоризонталном путу, имали додавати још неки извесан део као вишак, који зависи од јачине нагнутога пута као и од саме врсте транспорта, који је вишак такође искуством на више начина одређен. Тако Ефе!, за сваки метар разлике у нивоу транспорта маса, додаје још 20 м. дужине хоризонталнога пута. Рјевзпег додаје 12 м,; Непгх 30 м.; Копк 25—30 м. Осим овога (7. Меуех додаје одмах вишак ценама од сваког кубног метра масе, који је вишак за исте висинске разлике транспорта, а за разне врсте истих различит. Соеппе рачуна ове додатке по нарочитом обрасцу: 2 = а. + за где сув и 8 сачиниоци, који су са врстама транспорта променљиви, где је ћ висинска разлика повучене трасе између тежишних линија одговарајућих маса, и где је 8, пад или успон пута по коме со транспорт врши изражен у „о.
У опште као правило се сматра, да се вивинске разлике транспорта маса испод једног метра не узимају у рачун, већ се у тима случајима рачуна, као да се транспорт маса врши по хоризонталноме путу; или ако је пут по коме се транспорт врши нагнут и у успону од2—4%%, за људску и животињеску снагу а до 59, За парну снагу, рачуна се такође као раван.
У случају да се масе по нагнутом путу наниже преносе, то ве у опште рачуна као.да се преносе по равноме путу.
Као што напред-поменусмо, има врло много података из праксе, на основу којих се изводе разни обрасци за цене коштања транспорта, а ови опет у виду разних бројних или графиских таблица престављају. Ми се нећемо овде упуштати у детаљан опис свију образаца и таблица, већ ћемо се ограничити само на кратак опис графиске таблице за израчунавање јединичних цена коштања разних врста транспорта, коју је Соегце у своме другом издању нивелисања маса од 1890 год. изнео.
У поменутој таблици, стављени су сачиниоци за разне врсте транспорта према којима је иста
у
С а по обрасцима К = а - 6; и Е-=а -5) М Б
израчуната и конструјисана, са додатком најмањих јединичних цена, као и граница поједи-
_них врста транспорта.
Према горњим једначинама види се, да су јединичне цепе престављене правим линијама, те их је тако према напред узетим. из праксе минималним јединичним ценама, лако и конструјисати. У другом делу ове таблице, престављен је графиски додатах за вишак, а за сваки кубни метар масе, усљед висинских разлика при транспорту. Ова је таблица прорачуната за тамошње прилике, и ми се можемо њоме лепо користити, јер извесно велике разлаке у ценама надница, са погледом на разлике новчаних стопа у њих и у нас нема, те према томе, како ми немамо разноврсних а практичких података о ценама транспорта, то можемо ову графиску таблицу сматрати као приближну основу за прорачунавање јединичних цена транспорта, изменивши пфениге у паре, додајући уједно, да ће ова таблипа, ва предрачун коштања транспорта земљаних радова. при предходним општим радовима, давати довољно тачне резултате.
Средња_ остојања транспорта, или управо даљине транспорта, престављене су у виду абсциса У размери !: 10000, а јединичне цене коштања, престављене су у виду ордината, у размери 1 мм. = | мара. Искуством су обележене минималне цене транспорта. сваке поједине врсте и оне нам управо дају почетне тачке оних правих линија, које су поменутим обрасцима престављене, те је тада лако исте праве конструјисати, ако се за сваку врсту транспорта још само по једна тачка ових правих изнађе, што“ бива врло лако, заменом у обрасцима за израчунпавање јединичних цена. Даље у таблици овој, на листу ЈУ означене су и границе даљина, за сваку поједину врсту транспорта, до којих се