Srpski tehnički list

ОТРАНА 180

делова маса тиме, ако се површне захваћене највећим ординатама маса, подеоном линијом и профилом маса, претворене у правоугле троугле са висинама највећих ордината маса, (што врло лако бива, као што смо то напред показали, а што се и из саме слике на табли У види, избацивањем појединих углова и то увек паралелно следећој дијагонали) и у половини ново добивених страна ових троуглова леже тежишне линије појединих маса, чиме смо добили тежишна остојања маса или даљине транспорта.

Саме величине појединих маса за покретање, добијамо читањем највећих ордината проФила маса над и испод подеоне линије на мерилу за масе, и исте одмах бројно испишемо.

Сад имамо као што видимо сва дата за састављање предрачуна коштања извршења земљаних радова, који се у виду таблице даје најбоље преставити.

Из профила маса видимо, између којих се профила масе изравњавају, даље видимо тежишна, остојања као и саме величине маса, још само морамо у рачун да узмемо које се масе морају навише преносити, те по напред показапоме израчунати и додатак за разлику у нивоу пута, као што је то случај са масама М, М, М,. Масе М,, М, и М, преносе се наниже по нагнутом путу бу, те ИМ зато додатак нисмо хтели урачунати. ПРЕДЛОГ ЗАКОНА

БРОЈ 6

Према величинама појединих маса и даљини транспорта, а према таблицама коштања одређују се врсте транспорта као и цене истих.

Пошто се одреде цене транспорта маса, најзад долазе као што знамо, према својству земљишта, још и цене за приуготовљање и товареље материјала за транспорт које се према раније показаној таблици одређују, и тада се сумирају целокуппи трошкови за извршење земљаних радова.

Цео састав овога предрачуна коштања, врло се јасно види из саме таблице на листу У, према коме целокупни трошкови извршења земљаних радова за узети пример од клм. 10.000 до клм. 11.450 износе 27.494%,00 динара.

Из свега овога јасно се види, да се овом графиском методом нивелисања маса, на врло брз, јасан и прегледан начин, тако рећи скоро без икаквог бројног рачунања, долази до најцелисходније поделе земљаних маса за транспорт, као и до самога састава предрачуна коштања извршења земљаних радова.

Ова је метода нивелисања маса у новије доба нашла велике примене при грађењу жељезница, и ми би се радовали ако би овом окромном а у исто време и првом публикацијом њеном у нас, допринели да се она при будућем грађењу наших жељезница примени.

_ ПРЕДЛОГ ЗАКОНА

УРЕЂЕЊУ ЛИНИСТАРОТВА ГРАЂЕВИЦА И ОДОБРАЋАЈА И ГРАЂЕВИНСКЕ СТРУКЕ

КРАЉЕВИНИ СРБИЈИ

—-——

(СВРШЕТАК)

Х!. Одговорности техничких органа,

Чл. 69. Стручни радови за које технички органи могу бити одговорни, тројаки су: | а.) Претходни радови. 6.) Радови око пројектовања. в.) Радовн око извршења пројекта.

Оле ко.

У претходне радове спада: трасирање, снимање земљишта на коме ће се грађевина подићи, исинтивање земљишта (сондирање), скупљање података о градиву у околини и у опште свију података који служе као оснвоа за пројектовање дотичне грађевине.

МР 5

У радове око пројектовања долази: израда плана према добивеним подацима, опис пројекта, израда предмера и прорачуна, анализа цена и израда техничких и општих услова. |

Чиле 2.

У радове око извршења пројекта спада извршење грађевине према одобреном пројекту.

Чл. 78.

“ За радове у члану 70 овога закона одговоран је онај технички орган, који их је непосредно на терену и вршио. Ако је више њих заједнички радило онда солидарно одговарају.

Ова одговорност не застарева и престаје само усљед елементарних измена.