Srpski tehnički list
СТРАНА 212 слопштење и изводи из изолације, лаки и допадљиви, а уз то врло солидно израђени. ( тога цела инсталација не пада много у очи.
За прегледање радног вода и извршење оправака, на њему, конструтисана су нарочита кола која се могу покретати по колосеку. Кола су у горњем делу направљена у облику лествица и висока су 5 метара, тако да сб са њих може лако прилазити свима дело вима радног вода и вршити све потребне оправке на њему.
За, повратни спроводник струје од мотореких кола до динамо-махина узима се колосек. Шине на својим саставима. поред везица, састављају још и металним жицама које се нитују за шине. Ово се чини ради бољег спровођења струје. Само кад пресек шино није довољно велик, полаже се дуж колосека и нарочити метални спроводник, који се онда на извесним одстојањима везује са колосеком помоћу попречних жица.
4, Возна средства.
Колески парк електричних трамвеја дели се обично на моторска кола п на кода без мотора. Ова се последња закаче за моторска кола кад је путнички саобраћај јак, а саграђена су мето каои кола за коњску железницу. Моторска кола имају поред тога махине и остаде апарате за кретање електрицитетом. Осим справа за кретање и заустављење, на овим колима је удешено све шта треба да се спрече опасности, На првом месту долази електрична кочница за брзо кочење (патент општег електричног друштва), за тим оловни прекидачи струје за обезбеду од пожара, громобрани са аутоматичким справама за гашење варница и т. д.
Електрична кочница тако је удештена, да се њом могу зауспављати кола на одетоју од неколико метара, а да нема опасности ло мотор, нити квара бандажа, на точковима. Она дејствује и онда кад би контактни котур спао са жице радног вода, јер при кочењу мотори врше улогу динамо-махина. Струја коју они производе при кочењу, претвара се нарочитим отпорима у топлоту. Кочница се управља истом ручицом која служи за регулисање, спајање и прекидање струје; она дејствује тренутно, чим се ручица обрне за кочење.
Моторска су кола осветљена са 5 сијалица, које су због напона од 500 волти повезане у једну серију (једна иза друге).
Струја прелази из радног воза у моторска кола преко једне мотке, која је намештена на колском крову тако, да се може покретати у вертикалном и хоризонталном правцу. Мотка је дугачка око 8 метра и направљена је од челичне цеви; на горњем крају завршава се виљушком, која држи контактни котур. Овај је котур од метала, дубоко је ижљебљен и притиснут је на више, уза жицу раднога вода помоћу пера, која дејствују на доњи. крај мотке.
Струја иде кров котур и мотку до колског крова,
СТРАНИХ ТЕХНИЧКИХ ЛИСТОВА
БРОЈ 10
а одатле се спроводи изолованом жицом, која је скривена у колском дувару, до моторског механизма под колима. Шре но што струја уђе у моторе, она пролази кроз оловни прекидач, громовод и главни мењач, који су смештени под једном колеком клупом. Главним мењачем може се, по потреби, искључити један или оба мотора; од њега струја иде у оба мењача на колским платформама. Помоћу ових последњих мењача може управник кола да пушта у моторе више или мање струје пи да тако по вољи мења, брзину вожње. Удешавање брзине бива различним везивањем магнетних калемова свакога појединог мотора, дакле без поништавања струје помоћу отпора. Тим се постизава да мотори раде подједнако добрим дејством на хоризонталној и на стрмој прузњ, кад су кола јаче или слабије оптерећена.
Кола имају по један или по два мотора, према својој величини и стрмененитости пруге. Они су намештени на колском постољу (едика 7), које сву у главноме састоји из два уздужна носача од челич“ ног лима, који су међу собом чврсто везани попречним носачима. У уздужне су носаче уметнуте мазалице колсиких осовина, а с обе стране мазалица. утврђена су по два јака спирална пера на којима лежи горњи колеки склоп (ковчег). Постоље има са обе чеоне стране клинасте чистилице (плугове) које у великој мери доприносе томе, да се спречавају несрећни случајеви, а. осим тога штите и олектрично справе од спољњих повреда.
Трамвејски мотори ошштега олектричкот друштва, чине од прилике 400 обрта у једној минути. Они су на једном крају везани за колско постоље помоћу пера, а други им је крај слободно обешен о одговарајућу колеку осовину. Кретање „анкер-ово“ преноси се на колску осовину простим зупчастим точковима, који су потпуно затворени у једну кутију. Мотори су тако конструјисани да се магнетско постеље склапа око мотора као кутија (слика 9), и тако се „анкери“ обрћу у једном оклопу, који их чуваод ваздуха и прашине. (ви су мотори махине са једним током струје (Напр|афропа-Мавећитеп) т. ј. струја иде неподељена око анкера и око магнета, Оваки су мотори нарочито подесни за екс“ плоатацију трамвеја, јер развијају највећу вучну снагу при полажењу. Ручица мењача на колској платформи тако је удешена, да се може скинути само кад су кола заустављена. Пре но што управљач кола напусти своје место, он мора да скине ручицу, како би била пекључена могућност да нека непозвана личност стави кола у кретање.
Поред електричне кочнице, која се употребљава, само у случају опасности, свака кола имају по једну кочницу на ланац пи на вретено, за обичну употребу. Осим тога су моторска кола снабдевена прибором потребним за саобраћај коњских железница, као: сигналним звонима, фењерима, таблицама, натписима правца вожње и т.д. Фењери на колском
сигналним