Srpski tehnički list
у.60.60
У 000
=8, 6“
или у енглеским миљама У, = =2, 287. У.
Отпори, који се кретању влака противе, састоје се у главном:
1, у трајној промени облика, горњега строја (шина и њеног прибора) и возног матмријала (кола, и локомотиве),
2, у савлађивању тежне силе при успонима,
8, у отпору ваздута (ветра) и
4, у троизвођењу тиоплоте.
Трајне промене облика јављају се при трењу осовина у њиним лежиштима, код трења при котрљању и клизању точкова по шинама (јер клизање точкова није могућно потпуно отклонити због кривина и неизбежне разлике у величини точкова на једној истој осовини и др.). при једењу шина на сучељцима, код расклиматаних дашчица (Газећеп) м укива, при померању шина из њиног првобитног положаја и. т. д.
Отпор. који се има да савлада при кретању влака по успону, утиче и на величину машине и једини је којп математички тачно можемо да израчунамо.
Отпор ваздуха (ветра) јавља се и при мирном времену и при ветру. Може се само приближно одредити. | Произвођење топлоте јавља се усљед трења осовина у лежиштима, при котрљању точкова по шинама, при преласку точкова преко сучељака шина и т.д Да би рад, који се на развијање те топлоте троши, био што мањи, треба пречник осовина у лежиштима узети што је могућно вањи, т. ј. само онолики, колики захтева издржљивост материјала, да би се тако избегло загревање лежишта и отклонио повод прекидања саобраћаја. .
Ово су били отпори стављени у категорије према самој природи њиној. А према природи пруге можемо их сене скуппти у 8 главне групе: 1, отпори: на правој, соривонталној прузи. и и: „ усаонима и 8, и у кривинама. Џри том посматраћемо отпоре кола и тендера уједно и одвојено од отпора код саме локомотиве.
1, Отаори на правој, хоризонталној прузи. Они се састоје из: трења осовина у лежиштима, 2 Март Де шрења котарљања точкова по шинама, У отаора усљед неравностам прије по ошаора ваздуса (ветра).
а и 6. Трење осовина у лежиштима то терење при котрљаљњу тпочкова по шинама, Ако је р=> Е пречник колеког точка, 4 пречник осовине у лежишту, # коефицијенат трења осовине у лежишту, 9 тежина Кола што пада на 1 точак, ђ; ковфицијенат трења котрљања точка по шини, који је у средњу руку !' = 0,05, в је увек једна линијска количина, која је зависна од
За со
ако је пречник точка р изражен у сантиметрима (| пречника точка р); означимо даље са 7ћ део теглеће снаге локомотиве, који ће, дејствујући на периферији
точка, нужан бити ДА. би се савладали отпор трења. осовине у лежишту и отпор трења котрљања точка, онда
по принципу: рад силе раван раду отпора, мора важити Ту Оп— (10). 421 = Ол, одакле се налази 2 4 0,05) Хћ == О 4 ет- "Бе
Нека је н. пр. 4ф= 950" . у 9007 и узмимо #= 0, 01 (што претпоставља да су осовине у лежиштима врло брижљиво углачане
и што солидаије израђене и добро подмазане), онда се заменом добија,
9,5 0,05 Тћ = 0 (0,01. 96 -- 967 ~ 0,0029
1“