Srpski tehnički list

ПРИМИ

Број 8 и 4.

изналажење појединих вредности момената. Како се примењују у таблицама изложене бројне вредности и цртеж сол. 6. показује најбоље следећи пример.

За један мост, коме је распон 1, = 324 т, и чији носиоци својим крајевима слободно леже на ослонцима, треба да се одреде за један колосек линије највећих момената М, и највећих трансверсалних сила (0), које изазива покретно оптерећење. У таблици |. имамо |, равно 30 и 33 т., и према томе, наше [= 32,4 т, лежи између ових вредности. Вредности Г.=430 1, у та-

ХЋ је за овај наш случај, као што се из таблице види: 48,01. Према томе добићемо да је: М „= =660 паб. - За тХ 43,0 1.==772 ти. Између косих линија, које у виду зракова, излазе из С, средине распона, (ел. 4 и 6.) и на чијим су крајевима упи-

блици, одговара М „,„ = бб9т., а , равно

сани одговарајући бројеви,“) треба замислити повучену једну линију, која одговара одређеној вредности Мо, — у овом нашем примеру треба узети линију на чијем крају треба да се находи број 77,2, која лежи између линија обележених са 76,0 и 78,0) — па кроз пресечну тачку ове линије са горњом хоризонталном линијом, треба спустити вертикалну аб. Кроз пресечне тачке ове вертикалне ађ, са хоризонталним линијама и кроз С, треба замислити повучене праве, које су у сол. 4. истачкане — па ће нам бројеви, који одговарају овим линијама и који ће се добити интерполисањем између већ находећих се бројева, дати непосредно вредности М,, које одговарају пресецима чије су апсцисе х. Тако на пример за пресеке, који су удаљени о' левога ослонца за целе десетине распона (01—0,2— 0, · · 051) добићемо редом вред-

#) Ове бројеве треба према потреби умножити са једним поаожним или одречним степеном од 10.

из НАУКЕ И ПРАКСЕ — НАЈНОВ. ПРУСКИ ПРОПИСИ ЗА ПРОРАЧУН. ГВОЗД. МОСТОВА

СТРАНА 49.

ности: М,=8311,543,694,766,772 та. за један коловоз. Ове исте вредности, добићемо без употребе цртежа сл. 6 простим множењем вредности

М.

М

тах

М.„,„= 772 са одговарајућим вредностима:

из таблице П. Ова множења могу се нарочито згодно извршити помоћу рачунаљке — Кесћепвоћеђег-а. Известан број ордината линије максималних трансверсалних сила (0, добићемо ако употребимо бројне вредности за (1, из таблице Ш, на овај начин:

] НИ Ме ТЕ

та т гаћ. ђ

х

324! 0 |3490 | 108 30,0 2,413040 93,8 94,0. 8412 020 628 90,0 19,41 2440 4ћА 16,0] 164! 974 90 12,0! 204! 617 19,0 8,0) 24,41 391 9,90 40284! 108 3,80 1,0 31,4 16,0 0,49

Број ордината, може се узети према, потреби.

Б. Дејство ветра.

Као притисак, који се јавља услед ветровог дејства, треба узети за оптерећене мостове 150 Кш. на Кш. а за неоптерећене, кад и овај случај долази у обзир, при испитивању : да ли је конструкција довољно сигурна, треба узети 250 кит. на Кт. Е

Мостовску површину, која је изложена дејству ветра, треба приближно одредити према, стварним мерама појединих делова; површину железничкога воза, која је изложена ветру, треба сматрати као један правоугаоник, чија је висина, мерена од горње ивице шина равна 81.

Код мостова, код којих патос лежи на горњим појасевима носилаца, и који имају спрегове противу ветра само на доњим појасевима, треба, узети у рачун и ветром изазвата повећања управног оптерећења једног главног носиоца, чим његова вредност буде износила више од 10% оптерећења које сачињавају сопствени и прелазни терет.

В. Остале силе, о којима треба водити рачуна. Код мостова који леже у кривини, треба, водити рачун о утецају центрифугалне силе и могућих особености у конструкцији патоса или

7