Srpski tehnički list

БРОЈ 11 и 12

предмет, да није потребно о том много говорити. Као и код система дељења, тако ће се и код система спирања ове цеви на какав одговарајући циљ употребити.

Преимућство под %). Да је систем дељења јефтинији због плитког полагања цеви за одвод кишнице, може бамо привидно изгледати. Ако се при систему опирања не води брига о одводњавању подрумова, то је јасно да ће, при претпоставци подједнаких максималних количина метеорске воде, канали код оба система бити под-

једнаки, дакле о неком преимућству не може

бити речи.

Џрвимућство под 5). Што све тиче канпалских гавова, и ту се немамо чега плашити. То је само каналски ваздух, који је по свом саставу у појединостима познат, и који је при рационалном оистему спирања безопасан, као што то и хигијеничари признају.

Корист система спирања јавља се:

Прво што се масе услед своје тежине крећу, дакле природном снагом, која не кошта ништа, с тога је одвођење нечистоће и воде по систему спирања јефтиније од свију других система. Са, хигијенског гледишта он је једино сувремен. Прерада каналске воде, ако се врши било напајањем њива, или бистрењем у басенима, далеко је боља, но на начин при системима дељења. Ако се та прерада извршује у кулама за бистрење, онда се такав начин са техничког гледишта мора признати за елегантан, а са хигијенског за савршен.

Прелазећи специјално на Темишвар и то на унутарњу варош, налазим да треба истаћи ова питања :

а). Да ли је положај унутарње вароши такав, да би се постављањем дубљих уличних олука или плитко укопаним каналима могла кишница непосредно спровести у Бегејски канал

6). Који систем понајбоље одговара сте. чајним условима у опште, а специјално што се тиче удаљавања и употребе фекалија 2

Одговори су ови:

На питање под а) одговор је негативан. Што се тиче постављања дубљих уличних олука, о томе у опште несме бити говора, јер овакав начин одводњавања, примењен на Темишвар, не би пројектанту ни најмање служио на част. Одвођење сме вамо подземно бити. Да би могли судити, да ли је могуће помоћу плитко положених цеви на најкраћем путу одвођење из вароши извршити (што и јесте основна идеја система дељења) нацртаћемо уздужни профил од Хуњадијевог моста, кроз Хуњадијеву, Рудолфову и

КАНАЛИСАЊЕ ВАРОШИ ТЕМИШВАРА

ОТРАНА 175

Општинске куће улицу, до на крај северног дела вароши, што се заиста може сматрати као најкраће одстојање Бегејског канала од северног краја вароши (види сл. [4. на листу ХИП).

На први поглед види се из тог уздужног профила, да је нивелација вароши сасвим неповољна, и да је непосредно спровођење кишнице у Бегејски канал помоћу плитко положених цеви немогућ. Даље је познато, да код малих канала, земљани радови износе од прилике половину целокупног трошка за постројење канала. Ако би дакле хтели овде канале дубље да прокопамо, те да тпме добијемо боље. падове, дакле мањи профил, то би трошкови откопавања тако високи испали, да не би никаквих уштеда наспрам комбинованог система било. СО друге стране опет, ти би канали тако дубоко у Бегејски канал засекли, да врло често, при стању воде нешто већем од нормалнога, не би могли дејствовати.

Одговор на питање под 6) гласи такође неповољно за системе дељења. Према стечајним условима, магистрат о отпатцима неће у опште ништа да зна, неће исте ни да прерађује ни да употребљује, јер то према месним околностима није потребно. Пројектант дакле има просто да реши проблем: отпатке удалити без икаква трага, по таквим путем, који ће хигијеничари признати као безопасан. .

Према томе, системи: Штпиг, Вегћег џ

Зћопе морају отпасти, пошто је код њих главно

прерађевина и употреба фекалија. Остао би дакле још само вистом УУагта-ов. Тај систем, као што се из начела, на коме се оснива, видило, чини прелаз од система дељења ка систему слирања. Но пошто је мало час доказано, да је положај унутарње вароши неповољан за одељено одвађање кишнице, то је јасно да се и систем Варингов овде не може применити.

При свршетку напомињем, да се у постојбини система дељења, Америци, признаје, да је сваки систем дељења без исплакања помоћу кишнице ва одбацивање и са хигијенског гледишта сумњив. У Европи сепаратни системи су сасвим усамљени, а већина вароши, које имају средстава, да могу да се користе благодетима једне модерне канализације, решиле су се за комбинован систем. Још само да приметим и ово у корист система спирања:

Када се Нођгесћј решио да Берлин каналише по систему епирања, пошто је ошширно дискутовао разне системе рекао је: „Систем који се у Берлину примењује јесте комбиновани и моје је мишљење, ако у икојој вароши комбиновани систем заслужује да се сваком другом