Srpski tehnički list

Ми би се могли обратити таковим предузимачима п оса њима погодбу закључити за пзвршење оних делова пруга које су нам у првом реду потребне. Предузимачка зарада исплаћивала бп се не готовим новцем него нашим нарочито заграђење ових железница издатим обвезницама а] рат,

Интересна стопа ових обвезница морала би свакако битпинешто виша од стопе гојом је обележен наш јавни кредит, алп како је за предузимаче Фипансирање један зпоредан, да кажемо наметут, посао, то они неће чинити ни најмање тешкоће да се тај њихов кратко-рочан зајам у орво исплати а то је оног дапа чим се политичке и економске прплике стишају толико, да семоже јавним апелом извршити конверсија овога зајма и заменути погодбамл повољнијим за земљу.

Истина је да код нас у опште влада извесан степен неповерења паспрам велп -пх страних предузимачла, којп важе за незајазиве, алп кад је у нашој власти да чпнимо избор међу њима и кад знамо шта хоћемо, такови прохтеви могу се увек сузбити у пристојне границе.

Ми данас ратујемо те ратујемо з' натпу економску пезавпсност, па као сваки крвави рат тако п овај економски рат захтева извасне материјалне жртве! Ми те матвријалне жртве, за љубав будуће трајпе економеке независности, сносити морамо п не варамо се ако тзрдимо да ћемо их брзо надокнадити, можда за годину две дана, у ерп новог економског живота.

Нама се мзђутим чини, да у овај мах наје у питању чисто материјална страна задатка и да је далеко претожнија морал:а страна и моралан успех, који би се постпгао брзим п одважним поступањем,

Самопоуздањем, које би на овај начин показали, дали би несумњљива полета свима гранама притајене земаљске радиности и високо би подигли углед наше дивне земље на коју су упрли очи сви наши ближи и далекп пријатељи.

Учнинимо дакле да се железничко питање реши без оклевања брзо и одсудноп

пођимо путем најпраћим чистини — економског препорођаја и економске независностп. Н, М.

СИМПЛОНСНИ ТУНЕЛ

(Свршетак)

Екеплоатација тунела. Експлоатацију тунела врши у целини дирекција швејцарских железница. Службу врши она и на делу до Домодосоле са својим возним материјалом и својим возним особљем. Одржавање пруге између Изеле и Домодосоле пак врши италијанско особље. Домодосола је сада, као с друге стране Бриг, велика међународна станица, где се врши царински преглед возова који долазе из Швајцарске. Из Домодосоле полазе две велике пруге једна у правцу Милана, а друга у правцу Турина.

Велтилација за време експлоатације тунела. Вентилатори који су служили за време радова, тако су постројени да се могу употребити и за време експлоатације У том циљу постављена су, на оба улаза у тунел, по два вентилатора које креће, независно један од другога једна турбина од 200 коњских снага.

Функционисање ових вентилатора, врши се овако: Улазак у паралеле затворен је и у овима се ветрење не врши; оба улаза у тунел затворена су завесом од

јакога платна за једрила, које је разапето у једном

металном оквиру, који се по вољи можо дизати и спуштати, аутоматично, помоћу електрицитета, хидрауличким мотором или руком — како се хоће.

Ивице овога оквира крећу се лако у жљебовима тако, да је затвор савршено непробојан са три стране. Доњи део платна снабдевен је малим металним ужетом, помоћу којега се платно снажно приљубљује уз дно

тунела; на томе месту дно је цементом савршено лепо уравњено; према томе пропуштање ваздуха може да буде једино на месту где се налазе шине.

Затвор помоћу завесе од платна усвојен је зато да, ако се случајно завеса неби издигла, воз може ипак проћи, без икакве опасности.

Кад се врши ветрење, обе завесе се спуштају, а вентилатори с једног улаза црпе спољни ваздух и потискују у тунел, где је, наравно, притисак јачи од атмосферског притиска. На другом улазу вентилатори усишу ваздух из тунела и испуштају у поље: овде је унутарњи притисак слабији од атмосферског притиска. Сва четири вентилатора дејствуј; дању и ноћу

На овај начин пропусти се по 80 кубних метера за секунду, а то је много више него што је потребно да се елиминише дим који производе парне локомотиве, и да ваздух постане погодан за удисање и без икаквог непријатног мириса.

Како ваздух за вентилисање служи и за обарање врло високе температуре, која влада око средине тунела, правац ваздушне струје мења се према годишњим временима.

Лети ваздух струји у правцу Бриг-изела јер се између Км. 9 и 16, почев од Брига налази најтоплија област; ваздух, који се у тунелу загрева, прелази у истом мању дужину, него да влада струјење у противном правцу. Зими, кретање ће бити обратно, јер