Srpski tehnički list

— 136

Ивачковић вели да је овлашћени цивилни | инжењер чиновник без плате и права на пензију. |

Џомиње граћевински закон у Хрватској, по коме | само овлашћени цивилни инжењер може да ради јавне | послове и да, у случају ПН потпуно замењује државне инжењере. |

Станојевић је за што веће гаранције да се не би накупили не аевНни људи, који би Пан техничку струку. |

Димић је против деобе цивилних инжењера на овлашћене и неовлашћене. Мишљења је д> се за приватне—цивилне—инжењере тражи само диплома о свршеном техничком факултету, али не и државни испит, кога треба задржати само за оне који хоће да буду у државној служби. —

Вељковић се слаже са г. г. Аврамовићем, Ивачковићем и Станојевићем да постоји овлашћени и

неовлашћени ивжењери, и да се за овлашћене поред дипломе о свршеном тех. факултету тражи ош и др-

жавни испит. Установу овлашћених цив, инжењера правда нарочито тиме, што ће бити цивилних инжењера који ће и својевољно полагати државни испит.

а таквим треба признати и већа права. Мирков тић се потпуно слаже са Вељковићем. В. Поповић је противу сваког овлашћивања. Станојевић тражи да се право на самоста-

"лан приватан рад задобива само после извесног вре-

мена праксе, која је за приватне самосталне техничаре много потребнија него ли за државне, који увек раде под надзором спремнијих ! искуснијих инжењера. Савић је против ограничавања слободе рада цивилних инжењера и архитекта. М. Ј.

олегл е“шеке

Страва за кретање по ваздуху. Пре пет година (1901) Бразалијанац ЈОантос — Думон изненадио је свет својим проналаском, када се у своме балону дигао из 51. Сјопд-а (Сен Клу) према Ајфеловој кули у Паризу, | ову обишао и понова се вратио, у кратком времену | од само 30 минута, на место одакле је пошао. Тиме је начелно решио питање о практичном управљању балонима.

После пет година, а на дан 9/5>5 октобра га, Сантос — Думен понова је изненадио свет својим новим, несумњиво још значајнијим проналаском у толико, што је тога дана показао практичан успех са пронађеном справом за кретање по ваздуху.

Цела справа заједно са проналазачем, који је у у њему седео, тешка је 350 килограма; справу — крећу 8 цилиндара и развијају снагу од 50 коња, при томе је тежина овсга мотора само 80 килограма.

СОврда има два челична крила (завојице) од алиминијума 2, метра у пречнику и једва 8 килограма тешка. Број обртаја за минут износи 1000 до 1500. |

Са овом справом Сантос Думон подигао се у | висину од 3 м. изнад земље и прешао је у дужину 60 метара, са брзином од 40 километара на сат.

Неискусан, пошто је ово први озбиљан покушај, проналазач није умео вешто да рукује справом и само тој околности мора се приписати што се на земљу раније спустио него што се надао, при томе у неколико своју справу оштетио; а, чим се изврше омање оправке проналазач намерава учинити нов покушај који ће и-| спасти, по свим изгледима, са бољим успехом. |

Од кад је света ово је прва справа ове врсте, | њоме се доказује једном више да оштроумним про- | наласцима краја, тако рећи, нема.

Док су волуминозни балони грађени од материјала лакшег но што је ваздух, дотле је најновија справа Сантос-Думонова чисто механичка, која је из-

о.

рађена по принципа по којима се крећу бродови, али са модерним моторима такове моћи, да би се готово могла назвати ваздушним аутомобилом. ВОМ.

Претварање споровезујућег портланд цемента у брзовезујући. Коме треба брзовезујући портланд — цемент најбоље је да такова у фабрици. наручи. У фабрици се може подешавати нарочита мешавина сировог материјала и одговарајуће пециво, те да се добије брзовезујући цемент, који би био потпуно сталне запреминв и неби

показивао оспе по зидовима као доказ, да постепено влагу увлачи. у

Истина је да се и разним додацима портланд цементу може од споровезујуђег начинити брзовезујући. Али то су искључиво соли, које се у води лако стварају, па доцније избијају на површину зидоза. Највише се употребљује сода, од које је довољно 5%• да портланд цемент постане брзовезујући. Друго је срество хлоркалцијум, од којега се не сме више одсечно узети него што исноси 109/, од воде, којом се мешавина врши. У сваком случају показаће се оспе на површини грађевина било одмах било доцније.

Печење опека и црепа, Опека је дебља неко цреп и да топлота скроз пробије. потребно је или више времена или већи степен топлоте, да се опека у краћем времену испече.

Да би се код кружних пећи — Втеоојећ — изједначило време у пециву опека и црепа потребно је, да се опеке служу тамо где је топлота најјача а танки црепови тамо, где их од јаке топлоте штите опеке.

Вреће од артије за цемент. Лист „Рарјег Дебипе“ донео је оглас, којим једна американска извозничка кућа нуди 10 милијона кеса за цемент по цени од 10 пфенига (121, пара) комад. Оитним словима додато је, да у кесе може стати 50 фуната — (25 килограма). Па како се вреће за цемент обично праве за тежину од 50 килограма, лако је прорачунати, да би американска кеса, кад би се радила по величини за наше потребе коштала око 20 пфенига или 25 пара —.

ра-

Власник за Удружење Срп. Инжењера и Архитекта Мих. Ј. Валента шеф инжењер општ, Београдске. Одговорни уредник: Нестор Манојловић, начелник Минист. Финансија у пензији. Ресавска ул. бр. 69. Штампарија К. Грегорића и Друга — Београд. Краљев трг бр. 11.