Srpski tehnički list

— 139 —

Размера материјала за бетон може се на једноме истоме објекту мењати према потреби.

Дозвољена напрезања бетона могу бити 5 од моћи ношења бетона. Бетон се справља или ручним начином или машинама. Овај други начин даје много једнороднији и бољи бетон поред тога што се може справити у већим масама.

За доброту бетона неопходно је потребно да су!

дотични материјали, песак и шљунак, чисти од муља и иловаче. Површине шљунка треба да су чисте и ра. паве да би малтер боље к њима приањао.

Бољи је због тога туцани камен но обли речни

шљунак. Овај последњи може се исто тако корисно употребити ако је крупан те се може разбити у више комадића.

Највећи бетонски мост без костура из гвожђа јесте мост на Дунаву код Мундеркингена у Виртенбергу. Распон овога моста је 50 т. а стрела његова 5 т. Мост је извршен са три зггавка.

Размера мешања цемента песка и туцаног кречног | камена је 1:2,5:5 и моћ ношења одређена је опитима 254 кјем= после 28 дана, а 5 месеци после справљања 332 к/сма.

ју 46

| Наши технични радови.

„Баба Јонине тунел. Још 26. септембра ове год. пробијен је и други тунел на прузи Параћин — Зајечар, тунел „Баба Јона“ на Км 17 | 700 од Зајечара ка Параћину. Овај тунел има целокупну дужину око 240 метара и оба краја су му у кривини. Од Зајечарске стране, где улазна кривина има радијус од 120 метара, почет је штолн много раније, тако да је са те стране избушено до места где су се оба штолна сусрела 17160 метара. На томе месту правац Зајечар — Параћин

отишао је у лево од правца Параћин — Зајечар за

осам милиметара, а на пет метара испред параћинског портала мимоишли су се правци у истом смислу за дванаест милиметара. Правце оба штолна је утврдио надзорни инжењер г. О. Кузмановић помоћу Штар-

кеовог универзалног нивелир — инструмента са по-

датком од 20 секунада.

С обзиром на овај податак од 20 секунада, на околност, што је сам правац преко тунела утврђен превртањем дурбина из местимично врло кратких дистација (15 метара) са три премештања инструмента и, најзад, што није било могућности да се правац од средине улазне кривине (с које стране је штолн највише и рађен) ка темену продужи на довољну гаљину, колико је тачност за улазак са кривином у тунел захтевала, ова постигнута тачност је и сувише довољна. Правац преко тунела обележаван је седам пута на напред поменути начин и сваки пут се добијало одступање за 5—8 милиметара на једну или на другу страну.

Хоби проицси за сигкализацију и сасораћај бозоба ха Лустријским џ

Угарским железницама.

У мери у којој се у Аустроугарској развијао же-

лезнички саобраћај, све се више истицала недовољност | постојећих прописа, којима се штити безбедност кре- | тања возова, јер ови прописи нису више одговарали |

савременој и стварној потреби.

"Томе је питању обраћена већа пажња нарочито од како су се, последњих година, десили неколики железнички удеси. После дужег и свестраног проучавања, оно је сада решено новим прописима за сигнализацију и за саобраћај возова, који су ступили у живот !. октобра ове године по новом. Са њима је постигнута једнакост у свима пресудним одредбама инструкција свију аустријских и угарских желељничких управа. (Овде ћемо изнети важније измене, које су од општег значаја.

У новим прописима. за сигналисање јасно се и консеквентно истиче основна мисао: да се возовима у кретању покажу само такви сигнали, којима се особље мора безусловно покоравати, док се у старим прописима веома мало водило рачуна о овој неоспорно; по-

треби. Та се незгода нарочито опажала при уласку возова у станице, где су се поред сигнала „слободан улазак“ у већини случајева појављивали, на споредним колосецима, многи противречни сигнали, на које, истина, машиновођ није имао обраћати пажњу, јер су за њега важили само извесни, одређени сигнали. У таквој незгоди морало се машинско особље помагати својим познавањем месних прилика; али је при томе увек постојала опасност од могућег неспоразума. У новим прописима за сигнализацију ово је поправљено из основе и сваки је неспоразум искључен. Истакнути сигнали: „стој“ (црвено) „полако“ (зелено) и „слободно“ (бело) појављује се само тако, како им се особље мора безусловно покоравати.

досадашњи „одстојни“ сигнал замењује се сигналом за улазак возова. Пред овим сигналом тако важним за безбелност саобраћаја возова, постављен је на измереном одстојању „претходни —- штитни — сигнал“, који треба да показује положај улазног сигнала, с којим је до-