Srpski tehnički list
ЕУ у УЛ | ин ДИВ 55 | и 5
БЕНО ШКЕВЕ
Опити на (француским железницама.
На прузи Рал5—110оп—МедЊегтапе чињени су у години 1897 опити о трансверзалном померању одбојника на двојим железничким колима запрегнутим једно иза друго. ,
О резултатима тих опита реферишу у последњој свесци листа: Кеуце сепега! (ез сћепитв (е јер енжењери Оћађа! и Веаџ и изводе о кретању кола кроз "праву и кривине ове закључке :
1). Кола при кретању по правом према оси колосека заузети сваки могући, положај у колико то допуштају слободни простори на самој ширини колосека остављени за померање осовине у страну, као и међупростори остављени у самом врату осовине на мазалици. Померање у страну може да наступи и у тренутку кад кола улазе у кривину.
2. Кад обична кола пролазе кроз кривину малог полупречника (159 м) предњи део колске осе примиче се спољној шини, а стражњи део унутарњој. Ова су помицања једнака максималном померању које би могло наступити услед слободног: простора на колосеку и на мазалицама који су горе поменути.
3'. При прелазу кола из кривине малог полупреч-
колосеку могу
ника (150 м.) у контракривину опет малог полупреч-
ника, кола заузму у контракривини положај који је описан под 2.
4) Кад кола излазе из кривине малог полупречника (150 м.) и удазе. у: прав колосек дужна оса кола заузме правилан положај тј. с.осом колосека а тек доцније може од тог положаја одступити. | Ј.
друмски мостови од армираног бетона у Америци, Преко железнице Чикаго—Сент-Лујии Индианополис израбени су пре кратког времена два друмска моста од армираног бетона. један је близу Несттез-а а други близу Витпеу-а у држави Илиноа.
Оба се 'моста разликују међу собом у главном тиме што су им средњи отвори различни по конструкцији али су по распону једнаки имају по 10,06 м, између средњих стубова. Испод тих средњих отвора прелазе оба колосека. Код моста близу Вштеу-а носиоци моста су много виши. Они су 1,32 м. високи а широки 0,41 м. Мост је на средњем отвору коритаст. Носиоци, и постеља моста чине једну целину: Горњи строј
оса
путање је на средини 0,36 а с" оба краја по 0,30 м. дебео. Има дакле попречан нагиб за отицање воде..
Ширина између носилаца износи 4,88 м. Остали отвори моста имају различне распоне: 4,88, 4,57 и два по 4,27 м. Горњи строј ових отвора свуд је једне дебљине по 0,30 м. а с обе стране има по једно надвишење од 0,41 м. на ширину од 0,46 м. што чини заштиту да кола не пређу изван коловоза.
Мост код Неегеп5-а има сем носилаца са стране , по. целој дужини још један средњи носилац исте ви-
'у размапу од 0,91 м.
кола пада у исту раван |
сине као и они са стране али испод коловоза. На средњем отвору носиоци са стране имају целокупну висину 0,91 м.; од доње ивице носиоца до доње ивице коловоза има висине 0,61 м. Дебљина горњег строја путање износи 0,20 м. Носиоци са стране широки су. по 0,41 м. а средњи 0,30 м. На осталим отворима оба носиоца са стране имају висину по 0,81 м. а висина од доње ивице носилаца до доње ивице горњег строја износи 0,51 м. Ширина оба крајња носача као и средњег износи по 0,25 м. Мост прелази преко железнице под косим углом.
Мостови имају на ослонцима попречне носиоце ослоњене на стубове од армираног бетона. Пресек средњих стубова при дну је четвртаст (0,91 Х 0:91 м. а горе 0,61 Х 0,91 м. Пресек стубова. са стране има доле 0,81 Х 0,81 м. а горе 0,61 · 0,81 м. Носиоци“ стубови и горњи строј пута везани су међу собом стегама изузев почетак и крај моста. Почетни и крајни пресек моста код Вштеу-а имају по један отвор у те-
мељним зидовима 1,83 · 3,35 м. на мосту код Неетепза-а чеони су зидови врло ниски и зато пуни.
Гвожђа у бетону дебела су 13 до 32 мм. У сваком носиоцу средњег отвора на мосту код Вштеу-а леже при дну по пет округлих гвоздених шипака 32 мм. дебелих-и 10,06 м. дугачких. Три шипке исте дебљине а по 244 м. дугачке силазе с крајева носилаца у стубове. Оних пет гвожђа у носиоцу повезана су попречке твожђа облика 13 мм. јачине а 3,05 м. дужине. Њихови су крајеви посувраћени на више. А и остала гвожђа којима су армирани коловози пролазе кроз носиоце и посувраћени су на више. Оба моста имају прсобране од гасних цеви 51 мм. пречника. ј.
Благајникова пошта
На дан 31. дек. пр. год. било је стање благајне листа овако: примљено од
претплате и огласа 2427:—— дин. издато за штампање и остале и расходе око листа 3415:— дин. издато више но што је од претплате примљено : 988:— дин.
У УАУТ НАНТ нети има 372 претплатника од којих су свегаа 95 положили претплату за прошлу годину. У Веограду има 274 претплатника од којих су 132 положили претпдату. Лист се штампа у 820 примерака, сваки ·-број стаје округло 120 динара.
Ове цифре најречитије говоре, да наши повереници треба да се заузму што више око прикупљања дуговане претплате за прошлу годину, и у исто време
"да прикупљају и претплату за прво полгође ове године.
Од њих, и од њихове ревности зависиће хоће ли Технички лист моћи да излази са сликама и са обилатом садржином. Према досадањим новчаним“ сретствима била је израда слика само лепа жеља. Молимо поверенике да што живље приону око прикупљања претплате и да прикупљене ма и мање суме, од 50 дин. на више, одмах ПАРУ на познату им адресу.
Благајник
Удруж, Орп. Инж, и Архит. Д. 6. Тонић.
Власник за Удружење Срп. Инжењера и Архитекта Мих. Ј. Валента шеф инжењер општ. Београдске. Одговорни уредник: Нестор Манојловић, начелник Минист. Финансија у пензији. Ресавска ул, бр. 69: Штампарија К. Грегорића и Друга — Београд. Узун-Миркова 4