Srpski tehnički list

БРОЈ 16.

У Београду 22. Априла 1907. год.

ГОД. ХУПТ.

СРПОНМИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

Грађење пруге Сталаћ--Обилићево.

У 1!4-ом броју Техничког Листа од прошле године изашао је чланак под горњим натписом, у коме је изнето стање радова на прузи Сталаћ – Обилићево концем августа 1906. год. Како од је то доба посао на овој прузи знатно коракнуо у напред, то потписати сматра за дужност да проговори мало опширније о грађењу ове пруге, као један од раденика на њој од почетка обележавања до данав.

Пруга Сталаћ — Обилићево трасована је у лето год. 1903. као део пруге СталаћУжице— Мокра Гора. Тахиметрисање потребног појаса извршено је доста површно, варочито партија у клисури Западне Мораве, те с тога ситуациони планови могу послужити више као нека разрађена ђенералштабна карта за приближну одредбу положаја железничке трасе, а никако за израду дефинитивног генералног плана и састав предмерг за земљане и вештачке радове. Ово исто важи и за једновремвено извршене снимке варијаната у Честобродаци, МалоИзворском дефилеу и т.д. Одговорност за ово пада једино на систем, који је у то доба владао у Железничкој Дирекцији и по коме су, како изгледа, број снимљених тачака и грађених километара за што краће време били једино мерило за оцену рада и вредноће инжењера.

На основу закона о грађењу нових железпица, који је тада био у важност, у Дирекцији Железничкој израђен је генерални пројекат за пругу уског колосека од 0,76 м., Сталаћ— Крушевац, од које би се на отворено; прузи, пред Крушевцом, имао одвојити крак за Обилићево. Међутим, концем јуна 1905. год, тадањи Министар Грађевина нареди, да се пруга Сталаћ— Крушевац и крак ва Обилићево обележе за нормални колосек, Пројекат је због повећања радијуса морао _бити готово из основа преправљен, а за време самог обележавања учињсна је на

истоме и та знатна измена што се крак за Обплићево пмао одвојити не на отвореној прузи, већ из постаје Дедине, која је уметмута на 3 км. испред Крушевца. Почетком децембра 1905. год. била је на терену обе-

лежена пруга Сталаћ— Дедине—Крушевац (15--300 км, дужине) са краком ДединеОбилићево (94500 км. и израђен дефи-

нитиван пројекат и пре'рачун за лицитацију. Али тада Министар Грађевина одобри само. пројекат за део Сталаћ— Дедине—Обилићево, а крак Деди ве — Крушевац изостављен је с лицитације, док се не изврше студије, да се пројектована станица Крушевачка премести на други крај вароши. На жалост морам напоменути, да су и овде партизанско политички разлози били меродавни у једном чисто-стручном техничком питању. На тај начин приступљено је грађењу пруге Сталаћ — Дедине —Обилићево, а део Дедине Крушевац остављен је за донције.

Али и на делу Сталаћ— Обилићево, чије је грађење отпочето у половини априла прошле године, изостављен је најважнији објекат — мост преко Јужне Мораге. Овај мост треба да буде заједнички за железвички и друмски саобраћај. Још пре 4—5 година покренуто је питање о подизању овог моста, али се тек пре кратког времена стигло да се од неколико познатијих страних грађевинара потраже пројекти и оферти за грађење новог моста. Постојећи друмски мост оглашен је пре неколико година као дотрајао, и онда је неразумљиво зашто је одлагано грађење овог моста, и ако је за његово потпуно довршење потребно најмање две године, за које ће време и саграђена пруга Сталаћ—Обилићево зарасти у коров. Изгледа на пгви мах, да се израда пројекта одлагала док се не реши питање о ширини колосека за ову пругу; међутим доњи строј овог моста, чијем се грађењу могло приступити у току прошле године,