Srpski tehnički list

— 854 —

новога зида јавила једна пукотина у облику писмена У, а на горњој трећини висине зида. Како чујемо Дирекција је намерна да испод пута и пругг сагради три поткопа (штолне) а у самом ровитом земљишту потребан број шахтова и шлицева за исушивање клизавог терена. Међутим, нама изгледа да ово иако је све добро неће бити и довољно. Најбоље би било, да се сам брег претходно олакша скидањем масе од 15—20 000 тпз, земље, која би се дала корисно употребити за осигурање пута испод зида. После овог олак :ања била би потребна и мања висина потпорнога зида, коме би опет за то требало дти јаче д“мензије него што то прописују типови Железничке Дирекције, пошто земљиште, које је покретно, има велику специфичку тежину јер је састављено од трошака и комада стене, међу којима има овде онде и блокова трошне стене чија кубатура износи по 4—6 тв,

Радовима у сталаћској станици (ложионица, окретница, земљани радови ит, д.) као и радовима кроз село Мрзеницу км. 3+500 до 4+500 предузимачи још ни данас нису могли приступити, јер Дирекција још није експроприсала и предала предузимачима земљиште, и ако су исти по уговору требали до сад бити готови и са радовима!

Мисли ли Дирекција да на:и предузимачи могу допустити да им лежи бесплодно кауција, новац уложен у инвентгрске предмете ит,д. само због нерада и нехата Железничке Дирекцијег Ко ће бити крив за оштету, коју ће држава морати неминовно да плаћа» Ми ове редове не пишемо ради високих бирократа на врху железничке управе, који су, благодарећи већином само партизанским везама дошли до највиших положаја, на којима раде само у негативном правцу, ометајућиу послу и оне млађе људе, који би имали и спреме и енергије да послове при грађењу нових железница упуте правилним током. Али нас чуди како то све може мирно да гледа Министар Грађевина који је на себг пред Народним Представништвом и пред Јавним Мњењем узео обавезу, да ће нове железнице потпуно довршити у року од 3 године, од кога је времена ната Дирекција готово једну трећину већ потрошила само у ангажовању и намештању на добро плаћене положаје једне масе страних инвалида !

Међу тим, да има и начина и могућности, да се послови експропријације сврље благовремено ми смо у то потпуно уверени. То у осталом најбоље сведочи и пример који ћемо овде навести: На истој прузи СталаћОбилићево чак и у истој општини сталаћској,

Дирекција је, кад је у питању био странац предузимач, у року од месец два дана реамбулисала земљиште за пругу и за градилиште за Сталаћски мост, експроприсала и пору пила неколико зграда и саградила привремену пругу од станице до Мораве! Ми налазимо да је све то пто је учињено тако брзо само за похвалу, али је сад питање зашто Дирекција слично не уради и на осталим деловима пруге за читаву годину и по данаг Зато се тако маћијски пона : а према нашим, домаћим предузимачимаг То је питање на које би ми желели мало одговора од наше Железничке Дирекције !

Радови на мосту преко Ј. Мораве у Сталаћу напредују доста живо. Фундирање се врши пнеуматички помоћу кесона од лима. На десној обали Мораве бат до самог пута подигнута је привремена машинска инсталација, у којој су поред мотора смештене и машине за компримовање ваздуха и производњу електричне струје, јер се цело градилиште осветљава електричном светлошћу, пошто рад траје континуивно и ноћу и дању. Саобраћај између стубова и транспорт материјала врши се преко привременог дрвеног моста на коме су положена два уска колосека за вагонете.

Компримовани ваздух спроводи се це. вима у комору кесона. Максимални притисак у кесону сталаћског стуба износио је 1,7 атмосфера пошто је дно кесона спуштено око 7,00 метара испод нивоа воде. После моћног слоја шљунка наишло се на гнајсолику трошну стену и код сталаћског и код средњег стуба готов) на истој дубини. Како је фундаменат спуштен у ову стену, без потребе, више од метра очигледна је ствар да се при грађењу овога моста сувише затрчало и на основи једне нетачне сондаже усвојено без потребе пнеуматичко фундирање. Како површина сва три стуба износи укупно око 150 шта, а за само копање земље под кесоном плаћа се преко 200 динара од те, онда је лако увидети колика би се огромна сума могла уштедети да је само мало више пажње поклоњено сондажи за мост !

Раскопавање под кесоном врши се и дању и ноћу са две партијг раденика, које се смењују сваких 6 сати. У колико кесон тоне у толико се наставља спољни обложни лим и стуб одмах озиђује ломљеним каменом у „портланд цементном малтеру, само у средини стуба остаје отвор кроз који пролази цев пречника 0,90 м., кроз коју се из коморе силази на дно кесона и избацује раскопани материјал .