Srpski tehnički list

— 374 —

који се прима са изменом: „чланови управног |

одбора“ место чланови Удружења и зу Управи Удружења“ место „у Удружењу“, у првом ставу његовом и

у последњем: ,„ месни скуп“ место „редован скуп“ Даље се прима све по предлогу одбора до Чл. (47). 51

који се прима стим, да се у тачци 6) место „саопштавају“ стави читају;

у тачци в) испред „Техничког Листа“ да се стави „Српског“ ;

у тачци г) да гласи: „врши се избор чланова управног одбора и надзорног одбора и нових чланова.

дружења Чл. 52 (нов) прима са са заменом „десет дана место „пет дана“

(наставиће се)

542 ДРЕА ЕЗЕ.

Телефонско-телеграфски водови у нашим железницама. -—

Позната је истина да је душа саобраћају железничком исправне и подесне телефонске-телеграфске и сигналне линије; ако ових нема саобраћај возова може се вршити само на ризик и то 'на линији оној где се по распореду зна само за један воз и ништа више. Кад је ово осведочена истина нама се на мах указује чуђење: зашто су линијски водови на нашим железнидама тако пропали и готово никакви да су испод сваке критике! Само треба пропутовати од Пирота до границе па ће се уверити о истинитости нашег излагања, јер треба један јачи ветар па да све попада као снопље,

Надамо се да ће надлежни обратити пажњу на ову нашу умесну примедбу и одмах, док је време за оправку, наредити реконструкцију истих онако како то услови данашње технике траже, како би они увек били у стању да одговоре и добром саобраћају на томе путу.

Неће бити на одмет да напоменемо ово двоје: Да изнесемо још и ову примедбу нека нам је дозвољено да прикажемо и неке предострожности за ове линије а то су:

1-во. Увек ваља избегавати повлачење линија кроз тунеле, а разлог је искључиво тај, што у случају пролома тунела, линија се може уништити баш у тревутку пошто се отправи сигнал да је линија слободна и воз без икаких сумња може јурнути у пропаст.

2-го Исто тако по могућству избегдвати повлачење жица преко мостова, јер овде има више случајева, који могу бити штетни по брз и тачан телеграфскотелефонски саобраћај. Д. М. Л.

Електрична спрема. Досад су електрични вучни сигнали били готово једино сигнали са звоном. Ови имају незгоду што се не могу добро чути ако је у околини ларма или метеж, што троше велику количину струје и што се сигнали тачно одребене јакоће и тона, не могу увек постићи онако тачно како се жели,

Овоме свему је доскочено конструкцијом електричне сирене, коју су латентирале телефонске немачке радионнце. Сирена производи оштар писак на махове који надмаша сву околну вику.

Принцип сирене оснива се на томе што електромагнетна котва дејствује неизменично на металну мем-

брану и то с одређеним бројем трептања. Магнетна котва дејствује на један крај разнокраке полуге чији су краци тачно срачунати да се добије јасан и одређен звук таласањем мембране. Цео електрички и магнетски конструктивни део лежи у херметички затвореном сандучету, где не меже ни ваздух ни вода продрети, Сандучић је од ливеног гвожђа. Звучна труба је такође од ливеног грожђа.

Цео је апарат обезбеђен противу квара.

Сирене су удешене за једносмислену струју ћи за наизменичну, ма ког напона. У једном кругу струје може се уметнути колико се год хоће сирена упоред и на отоку. Важно је поменути да сирене нису много осетљиве на промену напона; те су много сигурније но електрична звона. Код електричних звонцади мора се одмицати или ближити електомагнет како кад расте или опада јачина струје. За сад граде сирене у двема величинама. Једне могу да се чују до 400 м. дзљине а друге до километра.

Сем тога спремају и модел сирена и за аутомобиле.

).

Први аутомобил конструјисао је пре 300 годин). Јећали Напзбазећ. Покретна снага било је еластично перо на навијање као код часовника алз је аугомобил био снабдевен и клималицом као сацашње трезине,

Први парни аутомобил конструјисао је 1770. године један француз Спрпој и тај се још и дањ дањи може видети у музеуму за вештине и радиност у Паризу.

У Бнглеској је УШат Митдоећ проналазач гасног осветлења и његов помоћник Јатпоз Уабј израдио прва моторна кола за улични саобраћај. Модел од овога, модел кола која се могу кретати, налази се у Вттпјпоћалт ском музеју. 1790, године узео је патенат на исту идеју на основу које јо Мигдосћ своја кола конструјисао, неки Нађћап Еевад. А године 1797. инжињер Ттеуек конструјисао је једн: парна каруца за вожњу по Лондонским улицама. Ова се сад чувају у Зошћћ Кепотефоп музеју у Лондону. Вивијан, живо тописац 'Ттеуефћок-ов дотерао је први парни аутомобил у Лондон и познато је, да се за време Ттеуефћиково често могла видети парна кола'по лондонским улицама, — Други проналазач (ојазпомћу Оштпву увео је неколико парних кола у саобраћај по Лондону, тако-