Srpski tehnički list
извештаја предложио је Министру Грађевина, да се пре почетка извршења канализације тражи од оп.тине да поднесе:
1) Програм извршења саме канализације, који треба да се креће упоредо са планом финансирања.
2) Програм о начину самог извршења, т.ј. да ли ће општина извршивати канализацију у својој режији или путем генералног или појединих предузимача, на који начин мисли до води надзор и извртује набавке у случају израде посла у режији и
3) Тачне норме, којима до ситница треба да одговара свеколики материјал, који ће се за изврџење канализације употребити »како се не би дошло до жалосног искуства ако би се, ма због каквпх узрока при грађењу употребио иоле лотији материјал, што би имало недогледних последица, како у погледу одржавања тако исто и у погледу доброг и јефтиног функционисања саме канализације.“ На основу горе наведених захтева Стручни Одбор за канализацију приступио је одмах изради распореда за извршење целокупне пројектован: мреже канала и проучав-њу питања о начину извршења.
При грађењу распореда Стручни Одбор се држао најприроднијега реда: да се прво игра.е главни скупљачи и изливници, па за тим првенствено каналишу старији и насељенији крајеви вароши, а нарочито они који највипе пате од подземне воде. У ствари најпреча би потреба била да се прво каналишу делови доњег савског и дунавског слива, у ч'јим влажним и нездравим становима пропада маса нашег сиромашнијег, нарочито раденичког света, али је те улице могуће каналисати тек пошто се најпре сбезбеђењем савске и дунавске обале отклоне честе попгаве тих доњих улица.
Проучавајући питање о начину извршења Стручни Одбор поднео је Одбору општинском опширан реферат, који због своје важности заслужује да се на њему мало виц.е задржимо излажући бар кратак извод из њега.
У гла ном има три начина за извршење већих грађевинских послова :
1) Давање целог посла једном, генералном предузимачу заједно са набавком материјала. Као једина добра страна могло би се код овог начина суатрати, што се одмах у почетку отаљава једна велика брига и преноси на предузимача и што се приближно у напред може знати шта ће коштати цело извршење и кад ће посао бити довршен.
Аги кад се узме у обзир да су канали намењени да служе вековима и да су накнадне оправке услед небрижљивог и несавесног рада не само отежане и скупе, него повлаче за собом и ометање у функционисању целог система канала, онда је објашњиво зашто се данас сматра да је погрешно и штетно да се канализације уступају једном предузимачу ђутуре. кл
сим тога, при овоме начину морају се у напред до најмањих детаља утврдити општи и специјални услови и предвидети све појединости како у погледу конструкције, врсте градива и тд. и свака не предвиђена тешкоћа служиће генералном предузимачу за повод да се више наплати или да се парничи а то може ићи само на штету послодавца и самога посла.
Ерој конкурента на лицитацији ограничава се, јер се поред спреме тражи и знатан капитал који је теже набавити,
Кад би се и напао какав солидан, спреман и савестан предузимач, он би ипак поједине делове, или поједине послове раздао под-предузимачима, те би се створио још већи заплет и још тежа контрола,
Најзад општина би сама себи везала руке да се користи стеченим искуством у послу и напретцима технике, који би сеу току рада појавили.
2) Дељење посла на поједине деонице и уступање мањим предузимачима има према првом начину добру страну, што је утакмица већа, те се могу добити поузданији предуЗзимачи и повољније цене; али главне мане првог начина остају и овде: стварни г20сподари целог извршења остају предузимачи, и општина са тешком муком или уз знатне издатке моћи ће да продре са својим често пута неопходно потребним захтевима, а сваком предузимачу остављају се многе одупке за мање брижљив рад.
3) Основно начело трећег начина је у томе да општина за све време рада остане потпуно господар над целим извршењем, јер се само тада може очекивати потпуно брижљива израда, какву захтева важност самог посла. Општини остају одрешене руке да према потреби рад убрзава или успорава; да теџ коће савлађује на најподеснији начин; да бира искусне и савесне раденике и предузимаче; да чини измене у распореду рада и самих конструкција и да избегава свако парничења и узајамно оптуживање између органа општинских и органа предузимачевих; да води рачуна о оправданим захтевима грађана и подспава рад са обзиром