Srpski tehnički list

БРОЈ 13.

У Београду 30. Марта 1908. год

ХАХ ГОД.

СРПСОНИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

Канализација Београда.

М

Месеца септембра 1905 год. отпочето је извршење канализације. Усзојен је начин поделе посла на деонице и уступање најнижем понуђачу на лицитацији. Предузимачима је уступана и набавка елокупног материјала, и ако су томе, као што смо видели у прошлом чланку, били одсудно противни и страни експерти и Стручни Одбор за канализацију. Једини изузетак учињен је на 1]] деоници где је општина сама извршила набавку и намештање гвоздених делова.

Програм који је израђен од стране Стручног Одбора и усвојен у Одбору општинском о распореду извршења у појединим годинама 1905 — 1911, није се могао одржати јер се већ данас може константовати задоцнење од читаву годину и по дана; а то задоцнење може постати и много веће ако се за времена не реши питање о даљем финансирању великих општинских радова.

До сада су у главноме довршени радови на следећих пет деоница:

1 деоница: главни изливни канал од Дунава до Баштованске ул. и главни скупљач кроз Баштованску улицу до Душанове — предузеће Јела и Нефе из Беча;

11 деоница: испусти у. Саву (кроз ул. Железничку и Немањину до пресека исте са Балканском и кроз Херцеговачку и Краљевића Марка) предузеће Љарон Пител из Беча;

11 деоница : улични канали у ул. Краљ. Марка, Југ Богдановој, Поп Лукиној, Бранковој и Космајској -- предузеће Задруга за подизање домаће индустрије из Београда;

ТУ деоница: улични канали у квартовима варошком и дорћолском (дунавски слив "од Позоришне ул. до Кнез Михаиловог венца и један део савског слива између Сремске

и Књегиње Љубице ул.) — предузеће Милош Савпћ инжењер из Београда;

У деонпца: глава изливника у Дунави полагање гвоздене цеви за одвођење нечистоће. (сједињена са ТУ деонипом)

Глава каналског испуста у Саву уступљена је са Г деоницом обезбеђења савске обале — Грађанској Банци и Ј. Севдићу.

Поред овога одржане су у јуну и августу прошле године још две лицитације: за израду веза са уличним каналима на П деоници и за нову УТ деоницу, која би по пространству и цени радова изнела скоро исто толико, колико свих пет ранијих деонкца. Међутим ове две последње лицитације задржане су и до данас неодобрене од стране Министра Грађевина из разлога, којих ћемо се доцније дотаћи.

Подела на деонице и распоред радова могли су по нашем мишљењу да се изведу боље, а да се опет задрже главни принципи, по којима је распоред рађен. Тако пре свега требало је израдити главе испуста у Саву и Дунав. Прва је се могла. израдити јошу почетку грађења савског испуста са једним малим делом обезбеђења савске обале (40—950 мет.), а не као што је урађено: саградити прво испусни канал, везати са њим неке старе кишне канале из Босанске и Карађорђеве ул. и канале за нечистоћу од савске школе а свакојако и неких приватних зграда — и онда после уз знатне трошкове морати савлађивати и одводити ту нечисту воду при фундирању главе испуста. По изради главних скупљача уличне канале је требало израђивати по могућству груписане по споредним сливовима, а не онако раштркано као што је учињено код ТУ а још више код МТ деонице код које се једновремено дају у израду канала и на Косанчићевом венцу и на изласку тунела у Добрњчевој и Башто-