Srpski tehnički list

Ор ње

ком брзином, мора се вршити натапање друма, јер је тад мање оједање друма.

3). Не исплаћује се натапање оних друмова на којима је мали саобраћај, јер би услед велике потрошње скочила цена теру. 7

Даље вели: По свима друмовима где је мек камен у горњем

строју и где је употребљено много спојне грађе (ситнежа) натапање тером пре је од штете но од користи. Примедбе шеф-инжењерове завршује се: „Ми ћемо у департману Бејпе еф Магпв све друмове на којима је жив саобраћај, нарочито саобраћај аутомобилима, од сада све натопити тером приликом обнављања гор» њег строја и то 'нарочито на оним деоницама где је због близине какве рафинерије или фибрике шећера врло велико абање друмова.

(наставиће се)

СТРАНА

ТЕХНИКА

Мост — Непгу Нидзоп у Њујорку.

Варош Њујорк намегава, да подигне преко реке Ни 4 зоп-а мост од армираног бетона. Мост се подиже за успомену на Непгу Ниа4зопа, који је пре три стотине год. пронашао по њему названи залив Ни 4 80п.

Главни лук из армираног бетона за овај мост и“ маће отвор 214,15 м. стрелу лука 53,99 м. полу пречник лука до пред само теме 137,53 м., а у близини темена, на сразмерно малој дужини 149,15 м. :

Као што се види, ове димензије превазилазе у знатној мери све сличне творевине до сад изведене. (Гринвалд 70,15 м., Ада 70,15 м., Луксенбург 84,80 м. и Џлауви 89,99 м.).

Лук Ниазоп-ског моста има ширину 21,35мет.,

дебљину у темену 4,58м., а у ослонцима 8.54 м. Огромна сопствена тежина конструкције чини, да се саобраћајни терет при статичком прорачуну може потпуно занемарити, а такође је незнатан и утицај температуре. Сем главног отвора, постоје с обе стране његове више споредних отвора по 30,50 м., конструисаних у обичном бетону у виду полукруга. Поред тротоара са ширинама по 4,5 м., предвиђена су четири железничка колосека, а уз то и стаза за обична кола. Дужина моста износи 866,20 м., а његово коштање цени се на 19 милиона динара.

Азно трака (а

М. Турудић.

БЕЛЕШКНЕ.

Локомотива са петролеум-мотором. Белгиске државне железнице имају у употреби једну малу локомотиву, коју креће један потролеум-мотор од 40 Р. 8. сем тога на локомотиви се налази једна динамо, која служи за пуњење 88 Тидог-ових елемената. Кад је у извесном времену потребно, да се изврши већи рад, тада се пуштају електрични акумулатори, који у снази допуњују петролеум-мотор. Ова се локомотива са овако комбинованим моторским снагама може употребити врло корисно у разноврсним приликама.

Д

Извоз гвожђа и челика нз Русије у 1907 Г. новијег је датума, тако је извезено: у 1904 г. 56.000 пуда; 1905 г. 583000 ; 1906 г. 2.490700, а 1907 г. попео је ве извоз на 14.472.000 пуда, (Руски пуд = 16.380 кгр.) Горе наведене цифре односе се на трговину са Еврдпом, Финском и Кавказом.

Извоз челика у 1906 г. износио је незнатну количину и био је врло слаб према извозу гвожба. МеБутим у 1907 год. извоз је се удесетостручио и заузео прво место.

Руски челик у 1907 г. нашо је купце на оним пијацима, за које је раније потпуно непознат био, та-

ко су нпр. знатне количине челика извезене у Велику Британију, Јужну Америку и Мексико.

Експорт руског челика у 1907 г. био је на поједине земље овако подељен: Шпанија 1.088.000 пуда; Велика Британија 950.000 ; Румунија 986.000; Јужна Америка 677.000; Мексико 672000; Кина 366.000; Африка 198.000 и Аустро-Угарска 109.000 пуда. ППо-

датци о извозу у Финску нису још публиковати.

| Извоз сировог гвожђа од 1.188.000 пуда у 1906 г. | попео је се на 4.506.000 пуда у 1907. г. који је на поједине земље овако подељен: Италија 2 567.000 пуда: Немачка 517.000; Аустро Угарска 469.000; Белгија 443 000; јужна Америка 337 000; Холандија 39000 и Турска 12.000 пуда.

Дакле количина извезеног гвожђа исто мања је од извезеног сировог гвожђа; тако је сировог гвожђа извезено: 4506000, а осталог другог гвожђа 4365.000 пуда.

Од септембра прошле године цена сировом гвожћу, челику и гвожђу свију других врста почела је на свима светским пијацима јако да пада. Па и пред тога извоз руског гвожђа и челика не само да не опада него | стално расте. Д.