Srpski tehnički list
= 959 —
"што је он био нашао погрешан коефициенат трења. Чак и код чврстих тела трење није просто сразмерно притиску, већ зависи и од површине додира. Познати закон о трењу, који се наводи у сваксј физици: дз је тргње сразмерно притиску, важи само за сразмерно малене притиске или бар за специфично мале притиске.
Затим говорник прелази на своју идеју, да место чврст и крут систем, у ком лаким гасом. Најзгогнији
обичних балона начини ће бити ћелије испуњене облик тако чврстог тела јесте цев. Таква цев, истина, не може бити дугачка колико хоћемо, већ дужина мора бити сразмерна пречнику. Али ми можемо поста_вити веколико цеви једно иза друге и свакој цеви придодати по један мотор за кретање балона. Сталан облик балона — ваздушне лађе — неопходно је потребан зарад управљања њиме. Гроф Геррецп сад је својој најновијој ваздушној лађи дао облик шеснаестоугаоне цеви.
Крута ваздушна лађа по себи се разуме, извесну чврстину, јакогу, како би издожала напргзања која је у лету очекују. Притисци и напреза-
којима је лађа изложена, сразмерно су мали и
мора имати,
ња, зависе од самог кретања лађе; јер ветрови и олујине немају уплива на напрезање лабе, као што би то помислили лаици. Али су зато опет од великог значаја оне снаге, које се јављају кад лађа силази на земљу, и које се јављају, услед релативног кретања ваздуха према земљи. Врло су добри резултати при си. ласку ваздушне лађе у воду; дакле из течне средине једне врсте у течну средину друге врсте, Али по самом опису говорниковом ни силазак на чврсту земљу није скопчан с опасностима, ако само ваздушну лађу
за тај посао припремимо и опремимо.
Пропелер, који употребљује Хвррепп за своје ваздушне лађе, одликује се тиме, што је малих димензија. Мали пропелери, који се брзо окрећу, имају у ваздуху боље дејство но "велики, који се споро окрећу. По убебењу говорниковом најбоље је изабрати пропелер тако вели«и, да мотор има да се креће сво“ јом нормалном брзином. Е
Главна одлика чврстог и крутог балона у томе је, што не мења облик и што се мотор може поставити у најзгоднију висину т. ј. на оно место, где је средиште отпора. Ово се код лабавих система не може удесити, Ово опет има своју незгоду. При промени _ брзине кретање, друкчије се понаша гондола под балоном, а друкчије балон; те се услед тога јавља тен_ денција, да се или балон усправи на више или да се погне на ниже. А ово се појачава услед тога, што су предња и задња површина балона стрмије но средина. Али се та незгода паралише тиме, што су гондоле сразмерно тешке, и што стоје на дугој полузи, те производе јак моменат противу 'превртања. И ако је крут систем балона у главном стабилан у ваздуху, опет је добро да му се стабилност јповећа побочним
перајима ипи балонима, а то је врло лако могуће учинити кад је костур балона добро укрућен.
Костур уврренп=ових балона израђен је од алуминијума. Врло је важно да ћелије не пропуштају гас који је у њима затворен. Ове су ћелије тешке по квадратном метру 230 грама. И доиста оне по рачуну за 24 сата изгубе само 22 килограма моћи летења. МеБутим ово је теоријски. У пракси услед потреса бива већи губитак, али ипак зато није од великог значаја за праксу. јер и кад би се удесетостручио губитак, опет то не би ништа шкодило конструкцији која је у употреби.
Затим говорник даје свој суд о до сад искључиво употребљеним Ренијет-овим моторима. Код последњег бапона дајмлеров мотор од 110 коњских снага тежак је 500 килограма. Дакле су дајмлерови мотори тежи но мотори других система. Али зато они опет имају своју добру страну: да много мање троше гориво и масти за поцмазивање но други исте јачине а мање тежине. Говорник бројевима доказује, да је за ваздушне лађе бољи тежак мотор, који троши мање бензина, но лакши мотори, који троше више бензина. Ваздушна лађа која се креће доста великом брзином од 13-14 метара у секунду, која услед малог потрошка бензина може дуго да плови; много више вреди, но лађа, која се
| креће већом бозином, али може краће времена остати
у ваздуху. јер ваздушна лађа, која · оже да пређе 50 км на сат и да плови 50 сати, може прећи 2500 километара; док лађа, која плови 40 километара на сат и пловидба јој може да траје 100 сати прећиће 4000 километара.
Затим је говорник прешао на расправу о крмилима за ваздушне лађе. Истиче као врло важно: да би добро било, кад би се крмило могло превртати као оно кад обичне лађе или локомотиве где се може возити унапреп и уназад. Наводи многобројна искуства која је имао с крмилима са стране. Истиче велики значај крмила за висину лбта. Ова крмила не само да доводе балон у жељену висину, већ помажу и у случају га је балон преоптерећен.
Целокупна снога висинских крмило при нагибу 15% рачуна се да изнови 800-900 килограма. Овим ће се крмилима послужити при силажењу или пењању само у том случају, ако бисмо хтелм да балон остане хоризонтално иначе ће се балон положити под нагибом. Леррент-ов балон, који лебди са снагом од. 16 800
килограма мерено на површини Боденског језера, тежак је 12000 килограма, тако да преостаје 4800 кипограма за гориво и остало. Посада на лађи састављена је од 12 добро изучених лица. Кад је топлота 17", онда може најновија лађа поред пасажера и профијанта понети собом горива за 60 сати. Димензијеове лађе тако су удешене, да се на путможе понети све што је потребно у двострукој мери.