Srpski tehnički list

БРОЈ. 4.

ГОД. ХХ

У Београду недеља 25. Јануара 1909. год.

_ СРПСНИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА

САДРЖАЈ: Трамваји – града Београда од Ј, —(25)—

Припремни испити на нашем техничком факултету од Ал. Ж. Ј

теки. —(26)— Нова врста калдрме од Ј. —(28) Услови за израду стаза од бетона од Ј. — (28) Нова врста скрет-

ница ол Ј, —(30)— Обезбеђење велнких трговачких радња од пожара од

Превод од Ј. —(81)— Вести —(82)—

Трамваји града Београда,

Пред нашим. општинским одбором, како смо извештени, сад је баш на решавању питање о проширењу мреже Београдских трамваја. Није нам потанко познат цео предлог, али нас нарочито интересује: какви мотиви руководе одбор при одредби траса за нове пруге >

По једној траси судећи, изгледа нам да одбор више води бригу о непосредној вези но о удобности околних грађана. И ако и једно и друго има својих добрих и лоших страна, ипак бисмо мислили, да треба о другом више водити обзира но о првом.

(Сазнали смо на име, да се пројектује непосредна веза између тркалишта и Славије пругом кроз Београдску улицу.

Међутим пруга кроз Београдску улицу и ако би била најкраћа веза палилулског трга

са Славијом, не би одговорила правој потре- |

би грађанства. це до Рејона. Јер на простору, где је некад био Грантовац и Макензијево имање, живи сада гото. Во четвртина Београдских становника. (Сви ти грађани не би ништа или врло мало добили једном оваквом попречном пругом, која се пружа дуж границетог дела вароши. Мно.то би веће користи имали“ становници тог краја, када би се веза моменутих трамвајских пруга извршила кроз Кумановску улицу, З0рину и Макензијеву или Светосавску. Природно је, да би тада општина имала С друштвом да уговори и подесну тарифу,

које живи од Београдске ули-

--—=-__-______________________

Шрецлвића —(30)— О свежем месу

како би становници Савинца и Г рантовца МОГЛИ ЗГОДНО доспети трамвајем до железничке станице и Калимегдана,

Досадашњи трамвајски саобраћај показао је и трамвајском друштву и општини, да се не треба плашити умерене цене вожње. А сем тога трамвајско друштво п само зна, да ће грађење нових пруга изазвати још мноГо живљи саобраћај и на досадашњим деоницама, те се рента на уложени капитал не пора очекивати непосредно и једино од садбраћаја на новим пругама.

Већина јавних грађевина постоји у среДини вароши, а сви чиновници са скромнијим платама живе на периферији вароши. Ако се дакле подеси згодна тагифа за вожњу, онда се цео тај сталеж, који садас периферије долази до (Славије и продужује пешице пут до својих канцеларија, може привући трамвајском саобраћају.

Зато нарочито обраћамо пажњу општинском одбору на изложени принцип о повлапењу трасе ина уговор о подесној тарифи за вожњу,

Кад будемо детаљније сазнали и проуЧили цео предлог о проширењу београдске трамвајске мреже, ми ћемо се вероватно враГати на овај предмет у циљу да општинском одбору помогнемо колико можемо. Није на одмет чути и она мишљења с којим се ч0век неби сложио, јер се критиком свакојако постиже много рационалније решење или се правилно решење још боље образложи и учврсти.

Ј.