Srpski tehnički list

— 42 —

При враћању са орања врло често појединци пуштају, да плуг гребе и квари коловоз пута. Нити се њега тиче што пут квари, ни што се тиме без потребе муче волови, — У осталом не били бити волови.

Писац овога чланка имао је више пута

прилике да се увери, да је општинским вла- |

стима потпуно све једно, хоће ли ко са мо ста повадити завртњеве или не. Оне терају цак толико далеко, да ухваћеног кривца каз не „у корист општинске касе“ али не сматрају за потребно, да одмах тај квар и поправе.

Отуда смо ми на највећој муци, јер ми смо за све криви, отуда и долази како каже колега г. Вл. П. М. да ми радимо: „на су прот техничким приниппима утврђеним за радове ове врсте“ само да умањимо зло,а што то кошта више има заслугу народ, који даје и узима.

Па да се запитамо, има ли овоме злу лека 2 Ми мислимо да има, и баш с тога и пишемо ово.

Сада је пред Народном Скупштином на решењу нов Закон о путовима и сада је погодна прилика, да се зло у клици сатре.

По нашем мишљењу неопходне су ове мере : 1., Установа чувара путова. 2,, Оштре и осетне казне за штеточине у вези са накнадом штете и 3. Штету по пола накнађавају општина и општински одбор — ако се кривац не пронађе.

У пројекту новога закона предвиђа се устанона путара, те о томе немамо потребе да говоримо. У одељку УП. чл. 23.') пројектованога закона предвиђа се: начин употребе путова и саобраћаја на њима, прописаће се на предлог Министра Грађевина Краљером уредбом, која ће имати силу закона. Овом ће се уредбом прописати и казне за кривице учињене против прописа ове уредбе.

(Ово није довољно. Ни за железничке објекте није то прописано уредбом него законом. Тако и овде мора бити, јер се то не сме оставити општинским судовима и полицији, него се мора предати првостепеним судовима, иначе ће бити све као и до сада. И сада закон о путовима и закон о општинама стављају на терет општини штете проузроковане поквареним путем или мостом, али је то неодређено. Са железничким објектима стоји сасвим другче.

1) Види (стр. 481.).

Сри. Техн. Лист "51. број за 1907.; годину

По казненом Закону 5. 302. а казни се са три месеца затвора сваки намерни квар на железници, њеним преносним срествима и прибору, ако никакве опасности за превоз није било.

По 5. 302. 6. казни се робијом до 10 година ако је било само опасности за превоз железницом; а исто тако и онај, који што на прузи намести, остави, баци или шине помери или учини друго што, из чега може само произаћи опасност за воз.

Ну, ако је усљед овога какав човек тешко повређен, казна се повећава на 15 година затвора или робије, а ако је ко живот изгубио казна је смрт (5. 202. пој.

Ако се код нас хоће, да имамо путове и безопасне путове и објекте на њима, морају се у кривичном закону прописати оштре и осетне казне и увек са накнадом учи њене штете.

Исто се тако мора прописати и материјална одговорност општина и општинских власти, чинећи у исто време одговорним под претњом оштре казне — и чувара пута и онога чиновника, који је пропустио тражити накнаду штете.

Само на тај начин могу се сачувати 06јекти од злонамернога квара; зато је упоредом са пројектом законао путовима требало упоредо поднети Народној Скупштини на решење и предлог за допуну Казненога Закона.

Када то није до сада учинио надлежни Министар, мислећи, зар, да јеи уредба довољна, онда треба за то да узме иницијативу

"који од народних посланика. Успе ли у томе,

може бити уверен, да је за саобраћај у Србији учинио веома много.

Феб. 1909. т,

Београд. Бор.

љетне тело

Раденичко обезбеђење.

У. Опис начина раденичког обезбеђавања у Немачкој, које је регулисано законом.

Код свију начина радничког обезбеђава-

ња поставићемо задатак да одговоримо на ова питања:

1. Ко се обезбеђаваг 9. Шта се добија обезбедом» 3. Како се скупљају средства»