Srpski tehnički list

“ — 63 —

Уговор гласи са роком од 15 годинаау циљу убрзаног преноса робе и путника између Црне Горе и морског пристаништа, као и међу појединим црногорским варошима, од Цетиња до Никшића Подгорице и Пловнице.

За овај монопол такмичиле су се више фирама, али је фирма „Лорен и Клемент“ била нај повољнија.

Ови су аутомобили 'на уговорено време довршени и пре кратког времена послали железницом у Црну Гору, пошто су претходно од стручњака прегледани.

Сви су аутомобили примљени као врло добри а нарочито је изазвао допадање нов принцип: са скрађеним растојањем точкова и великим упадним углом предњих точкова, што има велику важност по саобраћај у брдовитим пределима.

Шири круг стручњака такође је се заинтересовао за ове црногорске аутомобиле због нарочите његове конструкције.

Употреба нормалних теретних аутомобила, била би скоро не могућа по црногорским друмовима, нарочито због веома брдовитог терена, мале " ирине путова са јаким кривинама и многим завојцима. Велико растојање точкова и мали упадни угао била би озбиљна сметња, нарочито при многим оштрим кривинама пута, с тога је пом. фирма водила рачуна 0 тим околностима приликом конструкције ових аутомобила.

Пре но што је се приступило конструјисању нових аутомобила, пропутовао је главни директор г. Клемент кроз Црну Гору и прегледао све путове на којима ће саобраћати ови аутомобили те је се уверио да исте треба саградити по истим принциПима као и локомотиве за брдске железнице.

У првој линији требало је применити што краће растојање точкова и што већи упадни угао пред-

њих точкова.

Да би се ово постигло и осовине точкова што ближе једна другој поставиле, морало је се седиште крманоша наместити над котлом мотора а не позади као што је код старих аутомобила, само што је и положај крме сад више одвесан а не положен као пређе.

Но и код овако новог постројења крманошевог седишта, ипак је све тако удешено да је упо-

треба и приступачност мотору олакшана, јер се од

горе и са стране може лако руковати са свима важ-

нијим деловима. Код ових нових аутомобила, конструктивна је

замисао тако повољно изведена, да крманош нема потребе за време вожње да врши какав преглед јер је и справа за хлађење постављена на предњој страни кола.

Поред седишта крманошевог има још два седишта за путнике, и позади ових, у затвореном о-

делењу, још пет седишта, а до ових, такође затворено оделење за поштанске пошиљке. Цео је ауто мобил обојен мркобело и лакиран,

Као што је се гледало при постављању осовина да доњи точкови дођу што више позади кола, тако је исто распоред удешаван да предњи точкови 0пет дођу што више спреда, те је и споредна осовина са деференцијалом постављена сасвим позади, а ланац одатле креће се ка задњим точковима. Овде је дакле констрикција у сасвим обрнутом смислу у сравњењу са другим колима старог система код којих споредна осовина лежи одма позади регулатора брзине, а покрет је ланца од истог према задњим точковима,

Изглед ових црногорских аутомобила ипак је прилагодан при свем том што су му делови у неку руку збијени, али при конструјисању истих имало је се више у виду практична употреба истих за путове са многим и оштрим кривинама а не луксуз и лепота кола.

Ова описана кола служиће као што поменусмо за пренос путника ипоштан. пошиљака, а саградиће се и кола искључиво за пренос робе, тако да ће их свега бити осам на броју.

У погледу техничког детаља ова су кола у главном израђена по нормалним типовима „Лорен Клементових“ омнибуса, са четири цилиндер-мотора димензија 28-32 п. с. гасни апарат је са убризгавањем гаса и аутоматским додавањем ваздушног отвора. Упаљач дејствује помоћу електро магнета „са-

високим напоном, а справа за регулисање брзине има четир превозна точка и један за вожњу назад

Спојник дејствује помоћу једног конуса обмотаног кожом.

Према целом опису ових црногорских аутомобила, види се, да су они саграђени по једној нововрло интересантној конструкцији.

за це В. М. пП

Решење француског Државног Савета Бр. 240 од 62 Априла 1906 г.

Кад окружни одбор напушта извршење неке грађевине, која је уступљена неком предузимачу на јавној лицитацији, онда предузимач има права да тражи накнаду штете за раскинуће уговора. При томе не може себи у корист наводити окружни одбор акт предузимачев, којим је упозорен послодавац на тешкоће које би настале при извршењу извесних делова дотичног посла.

У своме акту предузимач је учинио пажљивим начелство на недостатке које је учинио на пројектованом мосту од 60 м. отвора и на инундационом