Srpski tehnički list

-— 179 —

а то исто важи и за свеостале делове. Напослетку се још препоручује да се каблови омотачи премажу поново лаком, но пре тога треба уклонити сву прашину и нечистоћу.

До сад сам изложио у главном све на шта треба пазити код трамвајских кола, уколико се то тиче грубих делова, сад ми још преостаје да кажем неколико речи и о аутоматским инструментима.

Нарочиту пажњу треба обратити на прекидач за претерано јаку струју З!агкатотаиззсћаНег. Правилно би било да се овај апарат најсавесније осмотри и испита нарочито онда кад су кола у раду

Затим је преко потребно, да се и громовни спроводници строго контролишу, и то у одређено време, а нарочито после какве буре и непогоде па кад се опази да на њима има истопљених места као и прашине или рђе. треба одмах очистити.

Ако су громоводи рђаво метнути, то јест ако немају правилну дистанцију онда је и несигурно дејство и могућее је да колски делови не буду баш ниуколико осигурани, Те су грешке често пута 03биљних последица.

Сви они делови на трамвају, који нам служе за пријем струје, морају се строго контролисати, Јавља се потреба да и спроводну полугу (тролу) заменемо новом. Све окретне делове и котуре треба добро подмазати и испитати да ли се добро 'окрећу као и то, да ли су довољно покретљиви како на једну тако и на другу страну. Исто тако треба пазити да главно кабло правилно прилеже. — (Осовину на којој лежи котур треба такође извадити и огледати па евентуално је и другом заменути ако није више за употребу. Горе на једном произвољном месту, треба електрична полуга да носи датум кад је последњи пут мењана. После двогодишње службе треба је испитати, и то нарочито за то спремљеним јаким оптерећењем, да ли је у стању да и даље служи. Наравно да све делове који су у вези са електричном полугом треба у међувремену обојадисати а опруге у боју умочити.

Дешава се, да сувишно мазиво с горњих делова електричне пруге и троле сцури на кров кола па и да отуд пробије, те наноси путницима штете и неприлике.

Да бисмо ову махну отклонили, и да се не би публика више на ово тужила, морамо мазање са зејтином заменути другим и то слично ономе што сам описао за осовине. Осовина троле је шупља, има пречник 26м ма дугачка је Зутт. У шупљини налази се стењак од кудеље или лана натопљен лојем или зејтином (место лана употребљује се некад и гума, влакна од бакра, олова и др.) Оба краја осовине заднију се завртњима.

Количина зејтина која је потребна за подмазивање котура излази кроз један прорез — 6 м.М. ширине и 35 мм. дужине--на тај се начин врши

врло одмерено а уз то и штедљиво подмазивање. При том је са свим искључиво да ће зејтин исцурити ис котура капати на ниже.

Дешава се да електрична трола испадне из колосека и положаја, и онда удари снажно о затегнуту жицу или пак о какав други чврсти предмет и тако се сломије и падне на улицу.

У таквим приликама може полуга нанети по неком пролазнику тешху повреду. Трамвајско друштво тад носи одговорност за тај несрећан случај; но да тога не би било препоручује се да се горњи и доњи део полуге вежу бакарном жицом. Овим се везивањем спречава да сломијени део полуге падне сасвим доле, а ово је једно од најпростијих средстава и тако рећи свуд е примењено с великим успехом, јер је добро и практично, одломљени део остане да виси на жици и не може да падне на улицу. Од времена на време треба трамвајска кола сасвим изнова или местимице лакирати и увек на то пазити да сва кола изгледају по могућности једнака, тако, да се стара кола тешко од нових разликују. Лакирање кола треба вршити по овом реду.

Прве године не врши се никакво премазивање пошто су кола већ лакирана.

У другој години имају се кола летимично б6ојом премазати.

У трећој години врши се једно мало премазивање. У четвртој години треба цела кола прегледати и све премазати фирнајзом.

У петој години треба кола по други пут просто премазати,

У шестој години се кола опет премажу с фирнајзом. У седмој се години кола поново лаком.

премазују

Кажњена злоупотреба титуле,

Списаније бугарских инжењера и архитекта у своме 13. бр. од ове године донело је белешку'"под насловом: Заповест Министра Грађевина Бр. 212 коју белешку ми саопштавамо и нашим читаоцима, Белешка гласи ;

Познато је, да чл. 70, Закона о уређењу насељених места категорички забрањује, да лица, која нису технички образована присвајају себи ма какву академску титулу стручног техничара. И поред те законске забране још у нас има лица, која се користе слабим надзором техничких и "административних власти па се титулишу разним стручно техничким титулама. Та дрскост не може се обуздати