Srpski tehnički list
||
— 242 —
Друга незгода долази од граничне реке јер нам наши суседи Бугари бране свако осигурање и набацај камена у Тимок, тако да су се на извесним местима већ готови планови морали мењати, и вршити измештања у брдо, а Тимок остављати слободан.
Како траса, тако и сви објекти и тунели извршују се по типу за пруге нормалног колосека, а само земљани радови извршују се са ширином планума од 3,20 дакле за ус-
ки колосек 0,76м.
Положај станичних колосека и свију постројења одређен је с обзиром на нормалну
пругу, а саме пак зграде извршују се по ти- |
пу за уски колосек. Експропријација је извршена с обзиром на нормалну пругу. Налазим да је учињена погрешка што се и земљани радови на овој прузи нису одмах извршавали за нормалну пругу, јер диференција у коштању тада би изнела само 180 000 динара. Сада пак, пошто предузимач довршава шкарпирање усека и завршне радове, ово ће проширење коштати несразмерно скупље. Када се већ зна, да ће се пруга Зајечар Књажевац градити за нормални колосек, зашта је већ и лицитација одржана, онда |5 неопростив грех, што се и део Зајечар—Дунав, који је нераздвојан од ове пруге, гради за уски колосек. Несумњиво је, да ће се у најкраћем времену и. овај део проширити на нормални, али ће — као што рекох — то би-
ти два посла, што свакојако није морало бити.
Кота патоса, већ саграђених станичких зграда и магацина, одређена је с обзиром на уски колосек. Доцније је наређено, да се станицама и магацинима који још нису саграђени, одређује кота патоса за нормалну пругу. Тако да имамо случајева, где је патос станичне зграде израђен за уску пругу а магацин за нормалну, и ту ће се из магацина у станичну зграду, које су у вези, силазити једним басамаком. Где је и магацин већ саграђен са патосом за уску пругу ту ће се само патос платформе издићи, уметањем нових греда, те да добије коту потребну за пристајање вагона нормалне пруге У овом ће се случају са платформе у магацин силазити једиом дашчаном рампом.
Диференција између коте патоса за нормалну и уску пругу износи: 0.397, пошто је, за уску пругу кота патоса равна: кота нивелете -- застор 0.25 + шина 0,098 + 4- 0,80 = 1,148
Кота патоса за нормалну жељ. · износи:
кота нивелете _- застор 0.30 + шина 0.125 + зе а === Био
Узев све горе наведено у обзир, вили се, колико је тешкоће било приликом обележавања ове пруге, јер поред сметњи које долазе од белг. пруге и граничне реке Тимска, још чини збрку и смеша колосека: уског и нормалног.
На овој прузи се граде четири тунела. Први је између станица Вражогрнац и Трнавац, дуг 600' и у правој линији. Други је између станице Чокоњар и Соколовице, дуг 1260". У овај се тунел улази кривином радијуса 250" у средини је права дужине 8007 а излаз је опет кривином радијуса 2507. Трећи је тунел између Соколовице и станице Табаковац дуг 545,537" и то од км. 25 + + 340 до 25 + 885,53, цео у кривини ради„уса 4008; и четврти тунел између станица Табаковац и Брусник у дужини 59119" и то од км. 28 + 872,05 до км. 29 + 463,23, цео у кривини радијуса 2507,
Бушење тунела одпочето је Децембра месеца 1907. год. а Ш, и ГМ. тунел пробијени су истог месеца 1908. год, — дакле за годину дана. 1 и П тунел још нису пробијени,
Бушење је вршено са обе стране, и по
"белгијској методи — у темену (Ргаз!оПеп).
Начин на на који је вршено обележавање у ова два тунела, показаћу следећим прегледом за ЈУ тунел:
Тунелска кривина је са два темена, пош. то главно теме пада преко Тимока у Бугарску. Елементи једне половине кривине следедећи су: С=70" 02' 20." ћ2=175,19; [=305,60 елементи друге половине: С == 70"156"90"; је = 178.10; 1. = 309,50. Ради тачнијег обележавања, цела је кривина подељена на 20 једнаких делова, тако, да се добијају и 20 нових темена, сваке од ових мале кривина. Елементи ове мале кривине су: С = 7" 0255." 2 = 15,40; ! = 30,755.
Чим се обележи теме једне од ових малих кривина, и обележи њен почетак и крај, одмах се из почетка кривине очита угао који правац тангенте заклапа са правцем корде, · дакле с визуром од почетка кривине на њен крај, и одмах одмери дужина корде. Овај угао по рачуну износи а = 351 27,0" управо половина централног угла; а дужина корде износи: 30.747".
На овај се начин увек и тачно контролисало обележавање у тунелу. Поред тога
бацане су у назад дугачке визуре, које су—