Srpski tehnički list

== Он =

1 7. ИМ БЛ И и ара ита 16

Помоћу ових образаца и овим редом а на основи података из протокола побијања шипова из којих се рачунају вредности М и | као и мини малне вредности отвора пип У при мирном терећењу док шип не утоне у земљу до горње ивице шиљка, има најзад да се срачуна завршни отпор шипа МУ. Добија се вредност У која одговара много боље истинским приликама но кад га прорачунамо само по Еујећует-овој формули.

Приликом горе поменутог фундирања на ши“ повима, у Лембергу, контролисали су терећењем шипа вредност отпора који је израчунат по показаној методи и формулама које су изложене. Резултати су показали да се израчуната и мерена вредност добро слажу.

Фотуесћизеће Кипазсћац Н. 38. 1909.

јр (1 а а)

Рт Јпа. Меке Ји

Новији моторни построји,

Берлински професор г. Е. Јосе држао је у мају месецу, у обласном удружењу начелских инжењера у Цвикави предавање о новијим моторним постројима. У обим"предавања ушли су каториски мотори до око 700 додоо НР у техничком и скономском погледу, при чему је нарочито послужио подацима и искуством из праксе. Предавач овде говори огориву за моторне сврхе у погледу њихове топлотне вредности и цене као и о могућем искоришћењу топлотне енергије код парних построја, построја са гасом (бацоса5), Дизелових мотора и мањих мотора за течна горива,

За парне построје данас се искључиво прима прегрејана пара. Прегрејачи са нарочитим ложиштем несконолични су и скоро се данас више и неупотребљавају. Од парних котлова за чије намештање изузимајући локомобиле, треба нарочити простор, у први ред данас долазе котлови са цевима за воду, јер ови су у стању на малом простору задовољити потребе велике снаге. Димњачки гасови одводе се или природном промајом или вештачким помоћу нарочитих вентилатора. Искоришћење горива много зависи од врсте ложишта и његовог послуживања тако, да се механичко направе за ложење (Шеасћ., Зепђоћћ и др.) све више употребљавају.

При искоришћењу парне енергије код парних машина (с котлом) и турбина пази се да се губици у спроводу сведу на минимум и да се што боље искористи температурска разлика. Висок вакум није увек повољан, већ искоришћење израђене (паре често пута одлучује у избору парног мостара. У пог-

леду терминског степена дејства парна машина, са' клипом стоје изнад турбине а акосе ова, у погледу потрошне паре готово изједначује са: њом уз: припомоћ врло доброг вакума. У погледу промене оптерећења парна машина много одмиче од турбине, нарочитн ако оптерећење опада.

Гасни построји (Запасаватавеп) су последњих година ничннили велики напредак, тако да се сада зато употребљавају већ многа горива. Иско: ришћење горива је добро и у велико је независно од снаге машине, тако добрим степеном дејства као и велики. Велика им је мана рђаво понашање при оптерећењима мањим од нормалнога.

Мотори са течним горивом имају велико преимућство, што се рад код њих може произвести једнои једином машином без икаквих других помоћних срестова, што захтевају мало простора и што руковање њима просто и чисто. Одпадају губици при преобраћању топлоте горива, те се добива високо термички степен дејства, али се овај парамине скупоћом машине, а још више самога горива. Најбоља је од ових машина Дизенов мотор који у последње време, може да искористи 35 процената горива Његова надмашност показује се даље при пуштању и заустављању тако да се раду узима онде, где се рад чешће прекида. |

За мање снаге Дизенов мотор је сувише скуп због своје изванредно пажљиве израде. У овом случају долазе примену мотори: петролеумски, бензински, бензонски, шпиритусни и др. ови су доста слични Дизеновим.

Уз помоћ дијаграма предавач је показао иско: ришћење топлоте код појединих мотора, њихово понашање према промени оптерећења и најзад дошао до створеног коштања снаге које је, у овим

случајевима, испало за парну машину најевтиније а за Дизенов мотор најскупље.

УДА СОЛ

Вир

Камени пропуст у окр. Моравском. Девет камених пропуста од 0,80 м, отвора и 46. ка-

мени пропуста од 0,60 м. отвора саградиће се ове године по пројектима г. г. Н. Моповића инспекто-

ра и Д. Поповића инжењера. и то на путу: Крагујевац — Крушевац; Јагодина — Варварин — Крушевац и Варварин — манастир Каленић.

Предрачунска је сума за израду ових пропуста 28884,53 дин.

Два дрвена моста. на Стражевачком и Дубоком потоку, на окр путу Вор. Милановац —Рудник, оправиће се ове гок' по пројекту окр, инжењера г. Влад. Вишека,

Предрачунска је сума 6301,90 дин.

Власник за Удружење Срп, Инжењера и Архитекта Кирило Савић ванредан професор Универзитета одговорни уредник; Јован Андрејевић инжењер управник грађевинског одељка општине београдске Штампарија К. Грегорића и друга — Београд