Srpski tehnički list

РОДА

ста од стране нашег Удружења учинили су да технички надзор при грађењу такође знатно поскупи. Ми смо истина добили статисфакцију, да сама Жел зничка Дирекција после кратког времена пречисти рачуне са овим својим љубимц ма, али тек пошто је на рачун грађења железница натоварила излишне личне издатке, а из службе растералг многе младе и за рад способне наше инжењере.

Најзад партизански утицаји такође су знатно утицали на повећање режијских трош“ кова при грађењу. Треба само споменути оне силне излишне накнадне студије за нове варијанте, измештање појединих станица или делова пруге и друге излишне послове, који су вршени по жељи и за љубав овог или оног партизана или групе партијских пријатеља. Један добар закон о уређењу Железничке Дирекције, којим би се истој дала потребна аутономија и унео нов дух у начину управљања може једино учинити да се трошкови надзора и администрације редукују на праву меру. Успех ће наравно бити осигуран само тако, ако се људима који имају да извршују послове пружи већа сталност и самосталност на једноме послу и зајемчи праведна награда, чиме ће се подићи дух и воља за рад.

Ми ћемо навести један пример који најбоље показује тачност нашег мишљења. Садањи Министар Грађевина г. Вуловић као председник општине београдске дао је личн) инжењерима, који раде на великим општинским радовима награде сразмерно нешто веће него што имају њихови другови у државној служби с обзиром на привременост службе у општини и немогућности да се општинском особљу пруже друге бенефиције, које рецимо држава даје. Али ове награде учиниле су да трошкови целокупне техничке администрације, израда плановаи надзора при извршењу не износе код великих општинских радова (канализације, проширења водовода ит. д.) више од 5% од сума утрошених на грађење, док су према податцима, којима ми располаж-мо, за поједине железничке радове ти трошкови два пута већи.

Ово дакле није могао бити озбиљан разлог да Господин Министар предложи и пледира за смањење награда за теренске радове инжењера. Зато смо пошли даље и помислили смо да није било хотимичног немара и одуговлачења и тада нам падоше на памет два случаја :

Мислили смо: Да није случајно Г. Министар љут на рад инжењера на једној железзничкој секцији која је сада Божијом помоћу довршена, али чији су радови око обележавања и студирања трасе на циглих 15 километара дужине трајали више од 4 г.дине, Предузимач је пругу радио три године и на њој изгубио 70 —–80000 динара, али је и године у годину молио и преклињао да му се преда дефинитивна траса и тек при крају радова добио је најзад линију за последњу међустаницу,

Или да није случај који се десио на другој секцији где се 30 км. студирало 2 године, па опет било доцније измена и непотпуности. Такав посао заиста није могао служити за углед младом нараштају инжењера. нити је угодан да одржи у снази уверење Господина Министра, да инжењере треба боље наградити,

Али ту није кривица до самих шефова секције, који су тим радовима руководили већ до дирекције, која је у тим специјалним случајевима имала нечувено и невиђено стрпљење, Није крива мачка што сир поједе већ газдарица која то допусти, вели једна српска пословица.

У закону има прописа по којима се поступа с чиновницима, који немарно или наопако врше службу. А и да нема таквих прописа, Министар има власт и право, да такве чиновнике просто смени. Го је у последњем тренутку и било, али је већ доиста био последњи тренутак јер је било доцкан.

Због једног и двојице не треба кажњавати све,

Ти су нам случајеви изгледали као најозбиљнији па смо их зато и навели, не наводећи ничије име, јер нам није циљ да кога год оптужујемо.

А. да у нашем инжењерском кору овакви случајеви доиста спадају у врло ретке изу. зе:ке, можемо се уверити ако погледамо материјално стање наших инжењера и упоредимо га са стањем осталих чиновника Резултат. прегледа и упоређења биће: сви су међу собом једнаки: међу чиновницима, па ни међу инжењерима нема богаташа, мањ ако је који уз жену добио добар мираз или насљедио.

За мајку једног рано преминулог инжењера другови прикупљају прилоге а и тај млади инжењер био је доста на терену за својих неколико година инжењерске службе и није се обогатио. Што је још важније, овај слулај није усамљен.