Srpski tehnički list

— 98 —

шине износи 8м.м., гачунајући од највише тачке горње површине главе шине; међутим писац ових редака констатовао је да на спољној шини мало час споменуте кривине ова најнижа додирна тачка одстоји за 16м.м. од највише тачке главе шине, а сем тога пада у очи и јако сијање оне унутарње површине од главе спољне шине, која долази у додир са дотичним точком локомотиве.

Дакле, главна махна Хеншлових локомотива лежи у распореду везаних — куплованих — осовина и систему слободне осовине, Да је заиста распоред везаних осовина и систем слободне осовине узрок крутом ходу Хеншлових локомотива у кривинама нарочито мањих полупречника, ми ћемо објаснити и поткрепити следећим теориским рачунањем.

Кад се локомотива креће димњаком напред, као што се из сл. 3. увиђа, при прелазу локомотиве кроз кривину, дакле при скретању малог постоља Б на пр. у смислу стреле Ж, сл. 4, појављују се у додирној тачци спољне шине и венца бандажа од точка слободне осовине сила Р, која у односу на обртну тачку В малог постоља Б изазива моменат Р.р', сл. 3, а који мора бити раван моменту Рз.ђ сл. 4 при чему Рз означава силу која се налазиу спојници М сл. 4. Хоризонтална компонента Р!5 силе Р5, сл. 4, изазива моменте Р'5 ,х = Р'у, сл. 3, претпостављајући при овоме да у кривини венац бандаже. левог точка задње осовине додирне унутарњу шину. А ако се то не деси, што је вероватно због крутоће и великог размака крајњих осовина, онда се бочна сила Р! пренаша на додирно место између унутарње шине и венца бандажа левог точка средње осовине, која дејствујући на мањем краку — Неђејапп — мора бити знатно већа да би одржала равнотежу са моментом Р:.х јер тада Р'ах = Р,! 2, сл. 3. Према оједањима која су констатована на машини бр. 365, а која су мало час споменута, овај последњи случај [Р'а.х = Р,1.21 потпуно се односи на машину бр. 365,

Дејству ових знатних бочних силар,Р,Р' има се преписати трошење венаца бандажа. фланша од лежишта, главчина точкова и осовинских бундова, као и унутарње стране од главе спољне шине у кривинама — види снимак деформисаног и изеденог венца бандажа после 20-тодневног рада локомотиве бр. 365. —

Да би се са једне стране отклонило прекомерно трошење венаца бандажа, а с друге стране да би се постигла што сигурнија вожња на прузи Младеновац— Аранђеловац и обратно са овим локомотивама, нарочито при путовању натрашке, скинута је опруга на збијање и тако су силом околности Хеншлове локомотиве доведене на ступањ једне непотпуне конструкције: јер је слободна осовина избацивањем опруге на збијање постала

у правом смислу слободна осовина, која за свој рачун, тако рећи независно од великог постоља, ландара час.у једну час у другу страну и без опруге лакше сљедује неправилностима и »еисправностима пруге-

(наставиће се)

ТЕХНИЧКА КЊИЖЕВНОСТ

Гртаму зројки агсћие иу а пепугу у. Кгајом 5!

безкет.

Изашао је број 9, 10 и 11. с овом садржином:

Бр. 9.— Ченски А.: Народни дом места Смихова са сл. на л. 11 и 12.—Балшанек А: Регулација околине Зелене Бране и зидање позоришта у Пардубицама, са сл. на л. 13, 14, 15и 16.—Феј Д.: Пројекат за парохијски дом у Бистрици на Морави.Лишка О.: Пројекат засебног дома за радничку породицу.—Кавалирове В. и Ф: Дом за обитавање за Ф. Мишки у Радошевицима. Разне вести. Стечаји. Скупови. Изложбе. Смесе. Сецесија у Друштву Аустриских Архитекта. Исправка. Грађевинарске вест“. Оферти Упражњена места. Предавања. Личне вести. Вести Удружења.

Бр. 10.—Урбан Р.: Упоређење парних мотора обичних с парним турбинама. (са сл. на л. 9). Ибл. А. В: О Турској прузи (наставак). Брабец Ј.: Буџет министарства унутрашњих дела за годину 1010. Скорковски К:: Уређење радничких односа код грађевинских предузећа у Паризу. (свршетак).—Фијала Ф.: О развоју друмског саобраћаја у француској и о резултатима 1 међународног конгреса за друмо ве држаног у Паризу 1908 г. (свршетак) Разне вести: Изложбе. — Саобраћајне вести. Смесе. Пети међународни конгрес за испитивање материјала употребљеног у техници. Грађевинарске вести. —Офер-

ти: Стечаји. Лицитације. —— Упражњена_ места. Предавања. Бр. 11.— Кнејдл Ф: О конструкцији спроводника за парне турбине са сл. на л. 10. — Ибл. В. О Турској прузи (наставак). — Раутенкранц: Машинска зграда на јубиларној изложби Прашке Трговинске коморе у години 1908 у Прагу. -— Јира-

чек Ф.: Друмски мост од армираног бетона преко Лабе у Хорењицама. — Брабец Ј.: Буџет министарства унутрашњих дела за годину 1910 (наставак), Разне вести: ХГМ годишњи главни скуп Удружења архитекта и инжењера у краљевству чешком на дан 24 априла 1910 г. — Конгреси. Заклада. Грађевинарске вести. Оферти. Стечаји. Лицитације. Упражњена места. Личне вести. Предавања.