Srpski tehnički list
— 115 —
ПАРИСКЕ ПОДЗЕМНЕ ИСЕЛЕЗНИЦЕ.
(наставак!
Извршење. А. Тунели дуж пруга..
Где год је пруга била положена толико дубоко испод улице, да између полеђине свода и горње површине калдрме има бар један метар размака, ту је свуда израђен тунел. На местима, где је било мање висинске разлике, где дакле изнад полеђине свода тунелског не би било размака од 1,00 м. ту је за презиђивање тунела употребљена гвоздена
конструкција. И са овом се ишло тако рећи до крајњих мера. Ако је таква конструкција испод друм:
ског коловоза, онда је између крова железничких кола у тунелу и закивака на доњем појасу попречних носача једва остајао размак од 25,5 см. а кад је тунел дошао испод уличног шеталишта онда је цела гвоздена конструкција испадала много лакша и преостајало је размака између кола и до њег појаса попречних носача око 50,5 см.
Да би се свеле мере тунелског пресека на минимум а да се при том испуне прописи концеси је, горњи свод тунела за пруге двоструког колосека, израђен је по елиптичном профилу.
Прописи концесије захтевају да поред воза до зида мора бити бар 70 см. слободног простора на висину бар 2,00 м, од пода, како би се човек могао склонити ако се случајно нађеу тунелу кад воз пролази а неимаде времена да се склони у баџу (нишу). Како је размак колосека од средине до средине 3,00 м, а ширина кола 2,40 иако су бокови тунела укосо, то је срачунато за тунел двоструког колосека да је потребан чист отвор у равни ослонца свода 7,10 м. Теме унутрашње површине свода издигнуто је изнад ослонаца свода, за 2,07 м. а дебљина свода у тунелу износи 0,55м Целокупна висина тунелског профила од темена полеђине свода падо дна фундамента износи 6,25 м. Профил унутрашње површине састављен је из два кружна лука који почињу на ослонцима и имају полупречнике 11,985 м. свод је елиптичан и то тако да му је велика оса 7,10 м. а мала полуоса 2,07 м. Дно тунела је такође изнутра по кружном луку а споља—на фундаменту, равно. Полупречник кружног лука за подножни свод има 2,06 м. Бокови тунела су скроз једнаке дебљине 0,75 м. Подножни свод је у темену 0,50 мм.
Од темена унутарње површине полножног свода до горње ивице шина има 070м. А од горње
ивице шина до темена елиптичног свода има 4,50 м.
Цео унутрашњи профил тунела обложен је 9 см. дебелим слојем цемента или асфалта. Баџе—нише-— положене су наизменично. Ширина фундамента исноси 7,54 а највећа спољна ширина тунела 8,50 м, а то је у висини опораца свода.
Тунели плитко испод уличног коловоза покривени су гвозденом конструкцијом и сводовима од цигала између гвожђа.
Попречни носачи су у размаку од 3,00 м. од срелине до средине а између ових уклопљени су уздужни носачи на размаку 1,18 м. а између ових су сводови од цигала. Ширина од зида до зида, дакле слободан отвор попречних носача износи 6.70. Бочни су зидови вертикални и имају од темеља до висине 3,70 скроз дебљину од 1,5 м. а одатле па до горе дебљину 1,00 м. При дну је подножни свод истих дименсија као и код засведеног тунелског профила.
Тунели плитко испод уличних шеталишта покривени су слабијом гвозденом конструкцијом а иа иначе је све истоветно. Попречни или боље рећи главни носачи овде су у разм.ку од пет метара а уздужни између њих у размаку су по 1.18 метара.
Преко сводова положен је слој цемента или асфалта од 2 см. у средини бетонског слоја над којим је улична калдрма.
Подаци за рачунање носача ови су: Навала љутска као покретан терет на шеталишту 400кроз на м. Миран терет; 1 кубни метар дрвене калдрме 1100 кгр. 1 кубни метар бетона 2300 кгр. 1 кубни метар свода од цигаља 1800 кгр.
Према томе гвоздена конструкција има ове мере у милиметрима:
Тунел испод: 1) коловоза _ 2) шеталишта
а) Главни носачи.
Размак 3000 5000 усправни лим 700% 12 700ж10 по три плоче и сваком појасу горе и доле, | _ зоож9 о5Ож10 4 | гвожђа 120%120%Х 12 100Х 10010 6) Уздужни носачи: Узајамни размак 1180 1180 Усправни лим 500ж7 400 жх8 По једна појасна плоча горе и доле 200жх8 с 4 | гвожђа Зожх80х 9 зохвох9
Просечно на метар овако засведеног тунела долази гвожђарије:
1967 кгр. кад је тунел испод коловоза. 1203 за от | „ шеталишта.
У кривинама полупречника К << 100 м. проширени су профили колико згхтева попречни нагиб колосека (надвишење спољне шине) Ширина је у равни опораца 7,43 место 7,10. —
Тунели за један колосек имају укупну вигину споља (од темеља до темена полеђине свода) 5,85 м. у темену ширина им је 4,982 м. Унутарња површина свода је кружни лук полупречника 2,25 дебљина свода у темену 0,50 м. Бочни зидови су лучни и имају дебљину 0,60 м.