Srpski tehnički list

— 267 —

шина па одатле по обичном распореду силази се

ка перонима. Нема нигде ни чекаоница ни других одељења

за љутске потребе. Вожња по једној прузи траје највише пола часа те су с тога могли та одељења изоставити. Ово је могло бити тим пре што су париске улице по појмовима осталог ванпариског света и сувише снабдевене тим инсталацијама.

Досад смо у главном описали све главније инсталације на париској подземној железници.

Жао нам је само што наше описе нисмо могли пропратити и скицама, које нам по разним француским и немачким часописима остаје у изобиљу на расположењу. ИМ сада нам стоји да још колико можемо опишемо и особите грађевине које су конструјисане ван типских распореда.

Грађевине особите конструкције. 1). Особени облаци тунела.

Нарочиту пажњу заслужују прелази из обичних, типских, тунелских профила ка завојницама, као и одвајања једне пјуге ка другој. Ту сеу главном јавља знатно проширење тунелског профила: од нормалне ширине 7,10 и 7,43М. на ширину 1,5 до 2,5 пута већу с чиме је у вези махом и рачвање тунелских колосека.

Проширење се извршује или поступно, континуивно, при чему се и зидови и сводови равномерно и поступно појачавају, или се то врши степенасто у појединим прстеновима. У том се случају и зидови степенасто појачавају. (као телескоп.)

Изглед и једних и других је доиста чаробан, ако се може и код оваквих построја говорити о лепоти.

Још је теже било извршити рачвање нарочито у случају кад су одвојене станице за долазак и одлазак, на крајевима завојница (шлајфна). Ту се не само знатно размичу колосеци једне пруге но се још и удвајају.

И попречни профили тунела оваквих рачвања извршени су двојако:

а) Или се рачва извршила поступно до места где има пјостора за два тунела, па одатле су израђена два тунела донекле упоредо а затим су поступно проширена на 10,90 м., па одатле настају опет два кратка тунела по 4,95 м. ширине, а на ове се наставља станица широка 11,68 м.

На тај су начин извршене станице на прузи бр. 1. (Ропе Машо и Ропе де Мтсеппез). При том се добијају врло развучени елиптични попречни профили а сем тога још по два или и по четири профила слична готским сводовима,

Слично је решење и на рачви станице на Р]асе батђега.

в) Друго је решење простије и састоји се у том да су обе постаје завојне станице непосредно пригијене уз јако проширен профил. Ово захтева

сводове нарочито великих распона, или покривање таваницама великих распона. Пример таквог решеша даје станица на Ропе Папрћпе. Обе постаје не леже симетрично према оси пруге као на прузи бр. 1., нити су подједнако и једнолико конструјисани и сами перони. Станица за долазак има правилну и обичну ширину 14,14 м. и има перон са једне стране. Друга страна је резервисана за радилиште за преглед кола. Станица за одлазак је као и код пруге бр. 1 широка 11,68 и има по средини шинама отпочет перон. Рачвања оба главна колосека и прелаз

| у четворогуби колосек станице, од којих су два

слепа колосека, налази се у тунелу који је широк до 18,20 м. То је највећи распон на тунелима подземне париске железнице. Опорци су 2,5 м. а завр-

шац 0,85 м. | (наставиће се) Ј.

БЕЛЕШКЕ.

Главне мере машина за летење. И ако се данас гради врло много машина за летење, ипак конструктери се не владају по једнаким принципима. Зато су главне мере ових машина врло различне

међу собом.

Од интергса ће бити ова таблица

Машина за | = |2==| ТЕЖИНА | површ. | летење си- 55. 8 о «свега |1а | моја 1. к. с тнаш стема : 28 2 5 и кгр Са с Нр ји» НР АИ ан Двострука кр. Мпоћ! 50 | 25 | 470 | 9,44118,85] 2,00 Еаптап 88 | 50 | 550 |14,40]11,00] | 0,76 Ситиз 25 | 30 | 250 [10,00] 8,33) 0,83 Једнострука крила Атотене 33,9! 50 | 470 |13,90] 9,40] 0,68 В!епо! 14 25 | 217 [15,60] 8,70] 0,56 Ретолзее | 10,7 | 30 | 109 |10.20] 3,68] 0,35 Ј.

Железнички праг од ојачаног бетонаћна прузи Ри фђиго, Рот Маупе и Стсаоо.

На тој прузи чине се покушаји с праговима по моделу што га је саставио један раденик Г. Ј. Клеојег у Питсбургу. Бетонски труп „прага ојачан је двема челичним шипкама по дужини и делимично је обложен челичним оклопом. На свакој страни је по јодно гвожђе облика [| коме је ребро савијено и из њега су избијени језичци који су повијени унутра. Местимице су и краци осечени и устрану извијени. Г гвожђа су укрућена попречпим везама које се прикују за краке.

За притврђигање шина служе заворњи. Главе заворања су положене у удубњења с доње стране