Srpski tehnički list
— 575 —
Најпосле напомиње се, да овако положена траса максималним успоним од 8%ои це. лим њеним положајем у свему одговара условима, који су из тактичких разлога постављени од стране војних фактора Пошто закон о 459, зајму од 150000 000.— _ динара за грађење нових железница ит. д од 15. дегембра 1909 год. у своме 5 5. тач. 5. каже: „о. на грађење варијанте нормалног колосека Београд смедеревска пруга..“ то ћемо у кра тким потезима повући једну паралелну између постојеће пруге од Београда до Велике Плане и ове варијанте, опет рачунајући од Београда до Велике Плане, те да видимо, ко. ја је од обеју варијаната повољнија, како у погледу каквоће земљишта преко кога про: лази, тако и у погледу њенога коштања, трошкови око експлоатације, одржавања, моћи ношења и т, д. те да и тиме дамо прилике да наше г, г колеге пресуде, да лисуи у колико испуњени захтеви законодаваца.
Овде имамо претходно да нагласимо, да постојећа пруга Смеедрево—В. Плана има на делу од М. Крсне до Распутнице, местимице већих падова од максималних на варијанти Топчидер—М. Крсна, и то до 149» Да би се и ова околност отклонила, и тиме цела варијанта одговорила постављеном услову, т ј. да на њој падови не буду већи од З'уо, приступило се једновремено и изради пројекта за реконструкцију оних делова смедеревске пруге, где су падови већи од 8'%.
Укупна дужина постојеће пруге Београд В Плана износи 90 км, док ће варијанта преко М. Касне износити 103 км. И ако дужа за 13 км. од постојеће пруге, ипак ће нова варијанта бити повољнија у погледу саобраћаја од постојеће, јер смањивањем максималног успона од 12'/% на З%о повећаће се вучна снага локомотиве за бо, те на тај на чин транспорт: робе биће новом пругом јефтинији, јер ће исте локомотиве, са истим утрошком снаге моћи да вуку много веће терете.
Километар главне пруге плаћен је по 200 000 дин номинално и то заједно са возним парком, али са лакшим горњим стројем (30 кг. тешком шином), док ће километар пруге по новој варијанти са тешким горњим стројем коштати без возног парка испод 136 000 дин, Кад се узме коштање возног парка по 17000 дин. од километра, скупљи горњи строј од 10000 дин. по километру, то излази, да ће нова варијанта коштати за 97 000 дин. по километру јефтиније, но што је плаћена главна пруга. |
Као што смо и раније навели, највиша тачка нове варијанте у тунелу Липе има коту 187,09, док је кота највише тачке на постојећој прузи у Рипањском тунелу 226,14, из чега излази, да ће се терети на новој варијанти имати издизати за 39,05 м. мање, но на постојећој прузи.
Размера кумулативне дужине максималних успона и минималних кривина према целокупној дужини пруге повољнија је код ове варијанте но код постојеће пруге. Нова варијанта пролази на целој својој дужин1 (сем једног малог места) здравим земљиштем, док нам клизаво земљиште преко вододелнице Раљске на главној прузи задаје, поред огромних трошкова око одржавања, сваког тренутка бриге, да се саобраћај на дуже време прекине.
Дужина тунела на новој варијанти кра-
! ћа је за 300 м. но укупна дужина тунела на
постојећој прузи.
Изложивши овако у кратким потезима опис свију проучаваних варијаната, и детаљнији опис варијанте Београд—Бели ПотокВрчин – Умчари—Колари—Враново—М. Крсна, која је на основу аутентичких података, прикупљених на терену, нађена од стране меродавних фактора као најподеснија, сматрамо за потребно, да овом приликом изнесемо нашим штованим читаоцима још и то, докле су напредовали радови на трасовању и обележавању ове пруге, као и на изради генералног и детаљног елабората, потребног за израду исте. Генерални пројекат трасе до вршен је и садржи: |
1. Тахиметријски снимљени ситуациони план нацртан у размери 1: 2000 са уцртаном
трасом и свима њеним елементима.
2 Уздужни профил са свима елемелтима трасе, објектима и уцртаном великом водостању на прелазима преко река, речних долина и водоплавних терена.
3. Преглед количина земљаних радова, ђ објеката и количине зидања,
о | осигурања и обезбеђења са количианма 6. О зграда са зидањем испод нор-
малне линије.
7. Списак гвоздених конструкција по величини отвора и положају (кривина, успон) са тежином,
8. Списак прелаза са и без браника,
9. Списак правих и кривина, падова и успона, са назначењем њихове кумулативне дужине према дужини целе пруге у процентима, а