Srpski tehnički list

— 324 —

Железница Христијанија— Берте,

инж. М. М. Аћимовић. (Наставак)

Од интереса биће да опишемо и

с. Извршене грађевине у појединостима,

Док су се пређе мостови у Норвешкој градили од дрвета и грађење затим прешло на гвожђе; код Бергенске железнице примењени су већином засвођени мостови од којих су најзначајнији поменути. Ваеспа мост је коштао, од 5000 свт. зидања округло 250 000 круна, 5 апдеју мост 87 000 круна.

Од 178 тунела Бергенске железнице леже источно од вододелнице 59 са укупном дужиноу 9.506 м., западно од ове 119 тунела са укупном дужином 27.176м. Најдужи тунел пруге, Стауећај5 тунел, о коме ће бити ниже више речи, важан је не само по својој дужини но и зато што се морао градити далеко од људских насеобина у потпуно пустом терену а са оне стране вечитог снега. Тунел је ипак једна предузимачка грађевин. фирма израдила, за 10 година. Тунел закључно са пошљунчавањем кошта око 3 милиона круна или по метру 565 круна. Ова се јеф тина цена објашњава тиме, што због чврстог земљишта готово није било никаквог задања. Зарад уштеде употребљене су за горњи строј шине од 30 кгр.; тежине само на деоници од Аа!|-а преко високог прелаза ка Восу т.ј. на 158 км дужине, а на осталој прузи шине су 25 кгр. тешке. Шине су на целој прузи притврђене шрафовима за прагове, Прагови су 2.50 х 0,50 х 0,12т. а положено их је по 12 на дужину шине од 10 т.

Станице су од Коа најгорњег дела Нашпедај5-а су постројене с обзиром на локалан саобраћај. Напротив у празним и пустим пределима високих планина где нема људи, постројене станице су предвиђене с обзиром на транзитни саобраћај а у потребним одстојањима; уз то служе ове станице још и туристичком саобраћају. Станичне зграде су све из гранита изведене с поља са 0.80 м. јаким двојним зидовима који су саграђени од сувих зидова са спољним цементним фуговањем. Унутра су ови зидови са папом и тапетом превучени. Преградни зидови јаки 0,15 и димњаци су од бетона изведени. На основи приземља упола висок спрат и кров су од дрвета. Кад су се ове зграде подизале овај је начин грађења био најјефтинији али су се ове зграде и иначе показале као топле, против пожара сигурне и добре. Већи чуварски станови као и друге службене зграде показују у опште исти метод грађења. Високе планинске станице су Напсаз!бј, Ризе, НаШпезкеја Мутда! и Орзе!. Код Напсагбја и Ршвзе подигла је држава норвешка т. зв. Рјејаушег (планинска хотеле) за туристички саобраћај.

Да би се могли подићи снегобрани и остале заштитне грађевине од сметова и вејавица на чврстим подлогама, употребљаване су за време грађења на већ планираном путу дугачке летве за мерење висине снега. Сви обични усеци и предтунелски усеци, где је сваке године висина снега толика била, да се ротирајућим плуговима за чишћење снега овај није могао савладати и пробити, покривени. су Висина снега била је местимично 16 — 18 м. С тога су употребљавани местимично и камени сводови место обичних дрвених заштитних грађевина за покривање. Где пак висина снега није износила више од 8. м. над кровом заштитне грађевине (око 13 м. над планумом) грађене су заштитне грађевине од дрвета али са везачима у размаку 0.60 м. и са врло јаком конструкцијом подупирте. Висина је ових заштитних грађевина 4—7 м. На 100 км. дугачке пруге преко оног високог планинског прелаза без шуме употребљено је око 25 км, заштитних грађевина против снега. У вези са 15 км. тунела који се на овој прузи налазе износе оне око 40", целе пруге. Остали 60 км, или 60%) су заштићени чврстим платном од дасака против завејавања снегова у дужини од 75 км. к чему долази још 15 км. покретног дашчаног платна као резерва.

Ротирајуће снежне плуговс које је по Американском угледу, али са знатним поправкама један машин. директор Норвешких државних железница конструјисао има Бергенска жељезница 3. Они су на различним станицама смештени, наравно онамо где је потреба највећа.

4. Неколико бројних података о овој жељезници. Највећи нагиб жељезнице износи источно од вододелнице 20%/, западно од тога 21,59 Најмањи полупречник 200 м, најмања уметнута права изузимајући прелазне кривине, 20 м. Прелазне кривине 20 м. На станицама су предвиђени укрсни колосеци од 220 м. корисне дужине осим тога и колосеци за војничке циљеве. Највећи размак станица је 15. км. Две С локомотиве имају 51,2 тежине, од тога 35,8 атхезионе тежине. Са четири осовине тендер тежи са водом и угљом 28,11. Целокупни трошкови грађења Бергенске жељезнице износе 60,000 000 круна

Радови при прелазу високих планинских вододелница износили су:

Земљани радови око 500.000 свм. по 1,30 кр. Бочни транспорт око 500.000 свм. 0 1,82 , Радови у стени око 476.000 свм. по 401 ,

Тунел са ручним бушењем 12088 м. по 2,54 ,

Кејушпса тунел делимично и машин-

ско бушење 1593 м по. 875 кр.

Зидање тунела 597 м. по. : 970,

Без сумње ће бити од интереса да изнесемо још неке податке о најдужем тунелу на Бергенској железници, (тамећај-тунелу, који смо споменули