Srpski tehnički list

— 871 —

Ми мислимо да и ту има неке неисправности. Конкурс на страни није објављен ни како треба ни колико треба. У колико је ту Суд одговоран одбору што није како треба из вршио одборско решење нека се сам одбор са Судом разрачуна; ми пак са наше стране још једном утврђујемо, да намере општинскога суда путем конкурса нису искрене. Колико од такогарада могу да трпе баш сами општински технички послови видеће се ускоро.

А.

Предлог за преправку главне дуваљке В)азтоћт, Коли5, — огњишта и тендерске кочнице теретних локомотива серија

0 — 18,

= Пише Милан ГРЕБЕНАРОВИЋ, ДИПЛОМ.

МАШИНСКИ ИНЖЕЊЕР. —

РА

Пошто је већ свршена ствар да је Дирекција

С.Д Ж. приликом набавке локомотива за своје

потребе поручила и неколико комада теретних локохотива серија 51 -- 73, за којс се је код железничара одомаћио израз „Сигловаче“ јер је прве локомотиве ове врсте добила Србија из фабрике Сигел, у којој су конструисане, а које су већ одавно прославиле двадесетпетогодишњицу свога пос"танка и ступања у саобраћај, то држим да неће бити на одмет да скренем пажњу надлежнима на следеће,јаке недостатке ових старовременских локомотива, које би требало одстранити бар приликом садање набавке, а који се међутим могу лако отклонити. Недостатци су следећи:

1. Конус или главна дуваљка Кад сам пре две године био члан комисије за пријем неколико комада ових застарелих сиглових локомотива (види Вац ипа Еппстипе дег Гокотонуе, хоп Јпа Гмалћа КИјег хоп Зтоскетћ, 1907), са којима је комисија нарочито због конструкције конуса имала велике кубуре, имао сам прилику чути репутацију одн. конструкције конуса ових локомотива из уста вишег инжењера фирме Сигел, г. уоп НаџђетмаПега а односно које могу рећи само толико, де се не може сматрати за ласкаву како за дотичног г. конструктера, тако и за све остале заинтересоване стручњаке, кроз чије су руке прошли цртежи конуса који су се са извршењем тога конуса солидарисали. Ова конструкција конуса (т. зв клапенконус или фрошмаулконус од Полонсо-а), оваква каква је извршена на Сигловим машипама 68—-73 није могла одговорити позиву коме је намењена, те је се морала повући и уступити место фиксконусу, а сада се радионица поново враћа првобитном фабричном

конусу, т. зв. глокенконусу са којим су ове машине први пут дошле у Србију.

Као што је познато, испаравање воде зависи од келоријске моћи угља и количине топлотних гасова, који пролазе кроз грејну површину. Сагоревање је у толико јачег дејства, у колико се већа количина топлотних гасова у одређеном времену на огњишту образује и у колико је већа њихова температура. Ова количина топлотних гасова зависи од величине огњишта, “а температура од каквоће угља и количине ваздуха, потребног за сагоревање угља на огњишту. Е

Угаљ, који при сагоревању развија мало калорија као и ситан угаљ, у виду прашине — т. зв. Зеашбкоћје, — који се мора у тањим слојевима на огњиште набацивати, а и угаљ, који у јакој мери образује згуру, шљаку, и даје много пепела, захтева велико огњиште. |

Као што је већ познато, несејан или т. зв. мешовити сењски угаљ, а нарочито садањи т зв. равноречки угаљ развија мали број калорија, даје прилисно згуре и пепелаи већином је веома ситан, управо сама прашина, те би с обзиром на рационалније сагоревање и еконсмичну потрошњу угља подесно било да су све локомотиве, које се ложе овим угљем, снабдевене са великим огњиштима. Изузимајући брзовозне локомотиве серија 101—118 све остале локомотиве С. Д. Ж. имају мала огњишта која су предвиђена за добар угаљ, а која по

| невољи сада морају поднети и за ситан сењски одн.

равноречки угаљ. По себи се разуме да се при оваквим околностима мора особита пажња обратити конструкцији главне дуваљке: како би се и са малим огњиштем и ситним угљем могли постићи у колико је могуће што повољнији резултати и еко-

номична потрошња.

Као што је познато, висина локомотивског димњака није довољна за изазивање потребне промаје; с тога се за стварање промаје, потребне за распаљивање угља на огњишту, употребљава жива сила израђене паре,т. ј, паре, која је у цилиндарима дејствовала, а која се по свом свршеном дејству у цилиндрима спроводи из ових помоћу пароодвод“них цеви кроз главну дуваљку и димњак у атмосферу. Такође је познато да је дејство главне дуваљке у толико равномерније, у колико израђена пара са мањим напоном напушта главну дуваљку и димњак. Искуство потврђује ове наводе: јер т. зв. „фербунд-локомотиве“ са свега два (неједнака) цилиндра — као што су нове теретне локомотиве С. Д. Ж. серије 21—24 производе врло добро пару и ако је код њих за једно и исто време, а у сравњењу са локомотивама са два једнака цилиндра (т. зв. #уПИпазјосотоНуеп) за половину мањи број удараца паре (Ратрјасћјасе) и мањи напон излазеће | паре кроз димњак: јер се експанзија паре код њих