Srpski tehnički list
— 69 —
Непрекидни радови око одржавања. Ово долази по свој прилици од каквоће кова запреге. „Друге врсте калдрме. Чињени су у Мабарској покушаји с калдрмом од бетона, вештачког камена ит. д. али само у врло скученом обиму.
Уплив трамвајских колосека. Због потреса најтеже је одржавање калдрме дуж шина. Услед овог дрмусања постају пукотине и кроз њих продире вода. Од тога највише страдају асфалтске калдрме.
У Мађарској су чињени многи покушаји из којих се даје закључити да шине треба поставити на чврсту подлогу и да се најбоље решење састоји у томе да се дуж шина положе два реда трупаца од ТаПомуф-а.
Цена 32 круне по квадратном метру.
Закључак: калдрму треба прилагодити месним приликама.
9.) Извештај Виктора Венера варошког инжењера и Артура Шпепфера инспектора за друмове у Цириху.
У овом се опширном извештају говори
о коловозу и о тротоарима.
Пошто су саопштили неколике податке о уздужном и попречном нагибу улица по Швајцарској, прелазе известиоци на испитивање разне врсте калдрме која је тамо у употреби. На прво место долази макадам. Њега је по улицама у Цириху на 8307; у 5, ДаПеп 85 у вароши Аагаџ 70% у Луцерну 88% а по осталим варошима још више.
Израда је прилично једнолика.
Срества за сузбијање прашине и нечистоће,
Премазивање тером. Шеснаест општина одговориле су на питање о томе.
Седам општина сматрају да је премаз тером врло корисан кад је саобраћај слаб или осредњи. Али ни једна општина не сматра тај начин као идеалан начин за сузбујање прашине.
Пет општина од запитаних шеснаест, а међу њима и циришка, чиниле су опитеу већем или мањем обиму али до сад нису имали да забележе повољне резултате.
Четири општине или нису чиниле опите или су уверене да је ово срество недовољно, те зато нису ни чинили покушаје.
Један јак разлог да је ово терисање не. потпуна одбрана од прашине јесте тај, што
товарни аутомобили имају гвоздене наплатке, требало би такве наплатке забранити.
Премазивање тером кошта тамо просечно 12 до 15 сантима за први пут, а по 5 до 10 сантима за свако обнављање.
Мешање тера у застор. У Швајцарској чињени су многи покушаји са Аеђег!-макадамом. Тер се меша с врелим туцаником па се расастире. Овај начин добар је с тога што је брзо извршење.
Још је отворено питање, да ли ће се показати добар и под теретним саобраћајем. Свакојако Аеђет -макадам је калдрма, по којој је вожња без шума а и по којој вода добро отиче и није каљава.
У вароши 56 СаЏеп чинили су покушаје калдрмом од смоле на бетонској подлози.
Квадратни метар кошта око 3,60 франака. Врло се добро држи за ото три године.
Особито је подесна ова калдрма за улице које не обасјава сунце.
По другим местима полагали су преко већ постојеђег слоја бетона два слоја тера. Ово кошта по квадратном метру 4.50 франака. Ова је калдрма подесна само за врло лак саобраћај. |
Друга срества за сузбијање прашине. Чињени су покушаји мањег значаја (за време поледице и велике суше) са петролеумом, ламберци уљем, асфалтовим уљем, Веструмитом, Дурамитом, Апоконином и Базилитом.
Затим су чињени покушаји са Еррћугтом који везује прашину. Сувише је скупи мора се при том сваких осам до девет дана обнављати у разблаженом расгвору 1:10.
Хигроскопске соли наједају котлове и цеви кола за поливање улица.
Значајни су успеси који су зими постигнути са Еррћуртњом (раствор 3 до 5%,) чак и по асфалтисаним улицама.
Врло је за препоруку код калдрма од камена, јер спојнице остају влажне.
Калдрме од камена. Камење се махом полаже на подлогу од ваљцима набијеног песка у слоју од 15 — 20. сантиметара. Слој песка положен је готово увек на стари шосе или на стеновит доњи строј. Код нових улица изради се као подлога камена наслага у слоју 15 до 20см. а преко ове разастре се песак или ситан шљунак 10 до 15 см.
У Женеви полаже се камење на подлогу израђену од бетона у кречном малтеру. Овај бетон ублажава шум од тандркања кола. Калдрма је врло добра.