Srpski tehnički list

БРОЈ 16.

У Београду Недеља 1

6 Априла 1911. г. ГОД. ХХ.,

СРПСКИ

ТЕАН

ЧНИ ЛИ

ОРГАН УДРУЖЕЊА (СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕНТА.

САДРЖАЈ: Пробијање тунела „Обрадове Столице“ од П. Миленковића стр. 125, — Техничко образовање у Енглеској стр, 196; — Здравствене прилнке у београду јавно предавање држано од Ог. Војислава Ж. Ђорђевића стр. 129, — Рад Удружења поводом пројекта закона о уређењу Министарства Грађевина стр. 180. — Вести стр. 132.

Пробијање тунела „Обрадове Столице“.

Српски техничари имају забележити у аналима српске технике још један знатан успех у своме раду на грађењу железница.

31. Марта ове год. у 1 сат по подне пробијен је најдужи тунел у Србији „Обрадова Столица“ у ПЛ секцији на прузи Параћин — Зајећар.

(Остављајући за доцније, кад буде готпуно довршен тунел, да подробније опишемо радове у овом тунелу данас ћемо површно само казати неколико речи о стању радова у тунелу и ван тунела у овој секцији. У техничком листу бр. 6 од7. фе бруара 1910 г. изнео сам стање радова у [ секцији пруге Параћин – Зајечар у којој је био предузимач г. Ргапсојм Мапе из Париза. Тада сам изнео, да предузеће неће бити готово на време са радовима, па неће бити готово на време са радовима ако им се да продужење рока ни за годину дана и 18. децсмбра 1910 г. предузимач је обуставио рад на целој прузи.

Дирекција је узела посао од предузимача Ф. Манжа и од половине фебруара почела је рад у режији а на рачун Манжа.

У кратким потезима описаћу у каквом је стању оставио предузимач пругу и тунел.

На отвореној прузи објекти су до тунела на остојању од 14. км. сви готови, осим два пропуста од 0:60, а с друге стране тунела у, Суваји, па до краја секције остало је да се на

једном делу пруге од 3. км. озидају још 12

објеката од 0.50м до :м. Има да се озида тако исто осигурање насипа са калдрмом око

' 3000 м“ и трпанца око 300 мз и подпорног

зида око 100 ма. Од зграда имају још да се озидају 2 скретничарске кућице и једна десетарска. Земљани радови од Св. Петке до тунела скоро су готови, има да се изради још око 8000 м“ усека и око 3000м" ровова. Ови су радови потребни већином за планирање косине усека, насипа, јер предузеће нигде није планирање извршило.

У Суваји са друге стране тунела има један део пруге око 3. км., који предузимач није никако радио и на том делу имају се

начинити насипи из ровова и корскције реке

Суваје и то око 23.000 м"., а на осталом делу

пруге остаје још планирање зашта је потребно да се избаци око 2000 м" материјала из усека.

Стање у тунелу је било овако: Непробијеног дела тунела—доње штолне, било је 142 мет. Пробијање потпуног профила са доњим и горњим подкопом извршено је око 32000 м" а имало је још неизвршеног 26.000 м=..

Што се тичи зидања тунела изидано је било (опорац и свод) 720 м. дужине и 50 м. само опорца. Израђено је дакле 4030 м“ опорца и 2790 м“ свода и 120 м“ подножног свода а остало јејош да сеизврши 5450 м“ опораца 4170 м“ свода и 530 м“ подножног свода.

Да бих изнео што боље стање радова у целој секцији па и у тунелу на дан узимања посла од предузећа, изнећу овде табеларни преглед радова у овој секцији.