Srpski tehnički list

БРОЈ 23.

У _ 5 5 Па Ми.

ГОД. ХХ..

СРПСКИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕНТА.

САДРЖАЈ: Нешто о удешавању (5ТеНеп) пароразводника 32 новопоручене тендерлокомотиве, серија 207—910 од Милана Гребе-

наровића дипл, машин, инж. стр. 177' Вести стр.

179.

Нејшто 0) удешавању (51061) Пароразводника разводник се непрестано приблажавао главној

новопоручених тендерлокомотива, серија 401 — 20.

Пише Милан ГРЕБЕНАРОВИЋ диплом. машин, инж.

Као контролни орган за пријем материјала и вођење надзора над израдом 19 комада Оена локомотива у фабри!и „НоћепхоПегп“ у ИЦ — Огаајепђего-у“ за потребе 25 екције С. Д. 24. присуствовао сам 2141М:1911 г. одн. 4+У-191 г. намештању разводника паре свршене (5сМеђег) маневарске локомотиве Хе 209, која је снабдевена са разводним механизмом -— штајерунгом по систему „Нецз! сег уоп 'Уајеса.“ Знајући да је машина тачно по цртежу израђена: јер сам преконтролисао како поједине делове разводног _механисма — штајерунга - тако и постоље и осовине, и уверио се да је све тачно по цртежу израђено, јако сам се изненадио кад сам приметио да разводни механизам не функционише сасвим исправно, ида бих механизам довео у исправно стање, био сам принуђен да наредим да се скрате обе т. зв. полуге на кулиси, полуге на сксцетрима, које се такође зову и „ексцентерштангле, “ Кад сам прво са десне, а за тим п са леве стране поставио главну кривају (Кшђе!) —тна т.зв. задњу мртву тачку и реверзирао од највећег до најмањег пуњења за напред и назад кретање локомотиве, констатовао сам да се разводник креће и то тако, да се удаљава од главне покретачке осовине — „трибаксе“ кад се кулисни камен креће у оној половини кулисе, која одговара за напред кретање локомотиве |дакле у доњој половини кулисеј, а

покретачкој осовини кад се кулисни камен у кулиси креће од крајњег лоњег до крајњег горњег положаја, који одговара највећем пуњењу за назад кретање локомотиве. Из овога сам извео закључак, да су полуге на кулиси дугачке и скратио сам их толико да за мртве положаје криваје (Кшђе! т. зв линеално претицање — форајлунг — буде константно: јер је то, као што је познато, једна од најглавнијих особина Хајзингеровог система разводника паре код кога је средњи лук кулисе описан из

тачке 6, као средишта, са полупречником 6в

| | | |

који је раван дужини полуге на кулиси [у овом случају 6в = К — 965 м. м.]. По цртежу износи дужина једне полуге на кулиси 1059 М. М. и тако су све ове полуге у фабрици „НоћепхоЛегл“ израђене

Да бих се уверио да је дужина полуге на кулиси од 1059 м.м. са теоријског гледи-

| шта исправна, реших се да израчунам ову

дужину, и том сам приликом нашао, да је према цртежу ова дужина за 5,2 м.м. већа, него што са теоријског гледишта треба да буде, што се из следећег даје лако увидети. Сл. 1. представља десну страну машине у положају „главне криваје г на задњој мртвој тачци. Према цртежу бежи мала криваја (кигђеђ), т. зв. „гегенкурбла.“ која посреством полуге на кулиси ниха кулису, за 90 пред главном кривајом г при напредкретању локомотиве [т.ј. са димњаком напредј, и дугачка је 90 м. м. Размак од средине главне покретачке осовине — трибаксе — до средишта лежишта кулисе износи по цртежу 1150 м.м.

"И ако се из цртежа не увиђа, ипак се про-